پنجشنبه، 9 فروردین 1403

كرونا سياسي نيست

كرونا سياسي نيست
هیچ دولت و هیچ کشوری در هیچ نقطه ای از دنیا نه این اجازه را به خود می دهد و نه این این کار را انجام می دهد که سلامت خود را با سیاست معامله کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی نظام پزشکی دکتر مینو محرز عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت در یادداشتی به تحلیل اما و اگرهای ویروس کرونا پرداخته است که در ذیل آمده است:

" سلامت با سیاست معاوضه نمی شود. هیچ دولت و هیچ کشوری در هیچ نقطه ای از دنیا نه این اجازه را به خود می دهد و نه این این کار را انجام می دهد که سلامت خود را با سیاست معامله کند. امکان ندارد که دولتی بخواهد سلامت را به سیاست بفروشد، اما بدبینی مردم همچنان اصرار دارد که پشت پرده های شیوع کرونا در ایران خبرهای دیگری است. انگاره های منفی از همین بدبینی نشات می گیرد.

توسط فضاي مجازي دست به دست مي شود و به نگرش منفي مردم دامن مي زند و از آن بدتر، مردم را به وحشت مي اندازد. نمونه اين نوع شيطنت ها، همان نامه جعلي وزير بود كه در فضاي مجازي دست به دست شد، اما مردم نبايد تحت  تاثير اين اخبار قرار بگيرند، بلكه بايد اعتماد خود را به دولت و وزارت بهداشت حفظ كنند و بدانند كه وظيفه وزارت بهداشت، نگهباني از سلامت مردم كشور است. در شرايط بحران، وحشت زدگي مردم مضر است و گردش چنين اطلاعات غلطي هم به وحشت مردم دامن مي زند و اين بدترين اتفاقي است كه مي تواند در شرايط بحران رخ دهد.

ما انتظار نداشتيم كه كرونا به كشور نيايد. هر از چندگاهي ويروسي در دنيا اپيدمي مي شود و پيش از اين نيز شاهد آن بوديم كه سال 2002، سارس شيوع پيدا كرد، سال 2012 شاهد شيوع مرس بوديم و حالا هم نوبت به نوول كرونا 2019 رسيده است. شيوع كرونا ويروس همراه با عيد سال نوي چيني ها بود و سفر چيني ها به سراسر دنيا در شيوع سريع آن بي تاثير نبود، پيشرفت شيوع اين ويروس تاكنون سريع بوده و ميزان آلودگي اين بيماري بالاست، اما درصد مرگ و مير آن نسبت به سارس و مرس پايين و حدود 2 درصد است. افراد بالاي 65 سال با سابقه بيماري هاي قلبي و عروقي بيش از ديگران در معرض اين بيماري هستند، اما اين به آن معنا نيست كه جوانان نمي توانند به اين بيماري مبتلا شوند. برخلاف ساير ويروس ها و بيماري هايي كه در كشور اپيدمي شد، اين بار شروع كار بسيار علمي و عمليات موردنظر هماهنگ و يكپارچه بود. ورود كرونا به كشور نيز به دليل روابط ايران و چين قابل پيش بيني بود، از همان روزها هم وزارت  بهداشت آموزش هاي خود را به جامعه آغاز كرد، منتها تبليغاتي كه در فضاي مجازي دست به دست شد بر وسواس مردم افزوده است، اما بايد توجه داشت كه بيانيه ها و اطلاعيه هاي وزارت بهداشت در اين وضعيت قابل اعتمادترين منبع است و مردم نيز بايد آخرين وضعيت را از همين وزارت پيگيري كنند. علاوه بر آن ما شاهد هيجان هاي وحشت كادر درماني، خصوصا كاركنان بهداشتي در بيمارستان ها و مراكز درماني هستيم. طبق توصيه سازمان جهاني بهداشت، پزشكان كه بيماران را معاينه مي كنند لزوما به ماسك هاي N95 نيازي ندارند و مي توانند با استفاده از همان ماسك جراحي و دستكش بيماران را معاينه كنند و پس از معاينه، دست هاي خود را بشويند. تماس مشكوك يعني اينكه پزشكي بدون پوشيدن ماسك، بدون دستكش بيماري را معاينه كند و پس از معاينه نيز دست هاي خود را نشويد، عدم استفاده از ماسك N95 لزوما به معناي تماس مشكوك با بيمار نيست. نگرش گروه هاي پزشكي نيز مانند مردم منفي است و اين رويكرد در عملكرد تاثير مي گذارد و مانع صورت گرفتن عمل صحيح مي شود. در نتيجه اين بي اعتمادي چه مردم و چه بدنه وزارت بهداشت در مواجهه با اين ويروس وحشت دارند. در حالي كه به جاي رواج اين نگرش هاي منفي بايد استانداردهاي همه جانبه و بين المللي براي كنترل عفونت در بيمارستان ها آموزش داده شود، رسانه ها نيز لازم است آگاهي مستمري به مردم بدهند و نحوه رعايت نظافت شخصي را به طور مدام يادآوري كنند.

چگونه محافظت كنيم؟

شستن دست ها به مدت 20 ثانيه با آب و صابون يا الكل اصلي ترين راه پيشگيري است. متاسفانه ما عادت به شستن دست نداريم و اگر دست هاي مان را هم بشوريم، نمي دانيم شيوه درست چيست. اين در حالي است كه ساير كشورهاي اروپايي توانستند با همين شستن دست و رعايت بهداشت فردي به سرعت از انتشار اين ويروس جلوگيري كنند. كرونا ويروس، ويروس سنگيني است، حين عطسه يا سرفه ديگران، بيش از يك تا يك و نيم متر جهش ندارد، اين ويروس از طريق هوا هم پخش نمي شود اما اگر از ناقل بيماري خارج شود، روي سطوح اشيا مي نشيند و تماس مكرر راه اصلي انتقال آن است. توصيه ما اين است افراد از دست  دادن و روبوسي كردن تا حد ممكن خودداري كنند، حين عطسه از دستمال يك بار مصرف استفاده كنند و سپس دستمال را در سطل درب داري بيندازند، مرتب دست هاي خود را با آب و صابون بشويند. علاوه بر آن افرادي كه بيمار هستند و تب دارند در خانه بمانند، وظيفه ماست كه اگر بيمار هستيم، از سرايت آن به ديگران خودداري كنيم، به همين دليل بهتر است از حضور در سر كار يا مدرسه خودداري كنيم و تا حد امكان بيماري را به افراد ديگر انتقال ندهيم. نكته ديگر كه بايد به آن توجه كرد، اين است كه هر كسي كه كرونا بگيرد لزوما با مرگ مواجه نخواهد شد، اتفاقا توان كشندگي كرونا ويروس نسبت به ساير ويروس هاي اپيدمي پايين تر است، تنها تفاوت آن دوره نهفتگي آن است. اين دوره مي تواند از دو تا چهارده روز طول بكشد. اينكه در دوره نهفتگي كرونا مي تواند آلوده كننده باشد يا خير، هنوز ثابت نشده است، اما توصيه ها در هر شرايطي بايد جدي گرفته شود. چه افراد مشكوك و چه افرادي كه آزمايش كورناي آنها منفي است هم بايد حداقل هاي رعايت بهداشت فردي را جدي بگيرند. اين بيماري واكسن ندارد اما داروهايي براي درمان انواع شديد آن در بخش داروسازي دانشگاه تهران در نظر گرفته شده است. اين داروها در كشورهاي ديگر نيز استفاده شده و موثر بوده است و خوشبختانه ما به هر چهار مورد دسترسي داريم. يكي از اين داروها، دارويي است كه براي ايدز استفاده مي شود، ديگري براي آنفلوآنزا و ديگري نيز داروي ضدالتهابي است كه در رماتيسم مورد استفاده قرار مي گيرد. شدت اين ويروس در چين رو به كاهش است، اما اگر در كشور خود، با همين روش هاي ساده مراقبت نكنيم، اين ويروس پخش خواهد شد. متاسفانه آموزش و پرورش آموزش هاي لازم براي رعايت بهداشت شخصي را به دانش آموزان نمي دهد و مردم ما چندان عادت ندارند دست بشويند. خواهش من اين است كه آموزش و پرورش عزمي جدي براي اين كار داشته باشد. هشت بيماري از ده  بيماري كه به عنوان خطرناك ترين بيماري هاي دنيا براي انسان ها شناخته مي شوند، عفوني هستند و با حفظ بهداشت شخصي مي توان در برابر اين بيماري ها مقاومت كرد."

منبع: روزنامه اعتماد

مورخ شنبه 3 اسفند 1398

 

برچسب ها : کرونا
زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.