پنجشنبه، 30 فروردین 1403

برنزه کردن و خالکوبی رنگی به زودی ممنوع می‌شود؟

برنزه کردن و خالکوبی رنگی به زودی ممنوع می‌شود؟
آژانس مواد شیمیایی اروپا قصد دارد دو رنگ را ممنوع کند که در بخش بزرگی از تاتوهای رنگی به کار می‌روند. دلیل، خطر ابتلا به انواع سرطان. ممنوعیت استفاده از سولاریوم هم بحث دیگری است که اتحادیه اروپا به دنبال آن است.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی به نقل از دویچه وله آژانس مواد شیمیایی اروپا قصد دارد دو رنگ را ممنوع کند که در بخش بزرگی از تاتوهای رنگی به کار می‌روند. دلیل، خطر ابتلا به انواع سرطان. ممنوعیت استفاده از سولاریوم هم بحث دیگری است که اتحادیه اروپا به دنبال آن است.

Blue15 و Green7؛ این دو پیگمنت (رنگدانه) طبق فهرست آژانس مواد شیمیایی اروپا قرار است در آینده‌ای نزدیک ممنوع شوند. دلیل این ممنوعیت هم احتمال سرطان‌زا بودن این مواد عنوان شده‌ است. امروز (۵ فوریه)، کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این مورد مشورت می‌کنند. آژانس مواد شیمیایی اروپا همچنین با اشاره به ممنوعیت این دو رنگ در حوزه‌ مواد آرایشی، استدلال می‌کند، اگر استفاده از آنها روی پوست ممنوع است، به کار بردن آنها در پوست هم مجاز نیست. 

خطری که تأیید نشده است

مدت‌هاست که در مورد رنگ‌های به کارگرفته شونده در خالکوبی، این ظن وجود دارد که آنها دارای مواد سرطان‌زا هستند یا باعث مشکلاتی برای پوست می‌شوند. برای نمونه آژانس مواد شیمیایی اروپا مشکوک است که رنگدانه‌های Blue15 یا Green7 می‌توانند منجر به سرطان مثانه شوند. اما به دلیل کمبود تحقیقات در مورد رنگ‌های به کار رفته در تاتوها، نمی‌توان این را به راحتی اثبات کرد.

بیشتر رنگ‌های به کار رفته در خالکوبی ترکیبی از پیگمنت‌ها (رنگدانه‌ها) در یک محلول به صورت سوسپانسیون هستند.

از سوی دیگر هنوز مقررات یکدستی برای تمامی اتحادیه اروپا در مورد رنگ‌های تاتو وجود ندارد. آژانس مواد شیمیایی اروپا اکنون فهرستی منتشر کرده است با بیش از چهار هزار ماده به کار گرفته شده در تاتو و آرایش دائمی که در آینده ممنوع اعلام می‌شوند. این آژانس اعلام کرده است که در مورد رنگدانه‌های Blue 15 و Green7 مهلتی دوساله در نظر خواهد گرفت تا در این زمان گذار، استودیوهایی که تاتو می‌کنند، جایگزینی برای این رنگ‌ها پیدا کنند.

جمع‌آوری امضا علیه ممنوعیت

از نیمه‌های ماه ژانویه، مخالفان این ممنوعیت در حال جمع‌آوری امضا در قالب دادخواستی آنلاین برای دست‌کم جلوگیری از این ممنوعیت در آلمان هستند.

تاکنون بیش از ۱۲۸ هزار نفر این ”ادخواست را امضا کرده‌اند. به این ترتیب و با توجه به شمار امضاکنندگان، کمیته بررسی دادخواست‌های اینترنتی در مجلس آلمان این دادخواست را بررسی خواهد کرد. 

این دادخواست ابتکار صاحب یک استودیوی تاتو از ایالت نوردراین‌وستفالن آلمان است. او می‌گوید، ممنوعیت رنگدانه آبی و سبز شامل حال بیش از ۶۰ درصد از رنگ‌های موجود برای تاتو یا ترکیبات رنگی می‌شود. اگر اتحادیه اروپا این دو رنگ را واقعا ممنوع اعلام کند، به گفته‌ او، آنها که به این کار مشغولند به سوی خرید غیرقانونی این مواد سوق داده می‌شوند، چرا که بسیاری از مشتری‌ها از تاتوهای رنگی صرف‌نظر نمی‌کنند.

پایان پیام

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.