جمعه، 10 فروردین 1403

نیاز سالانه کشور به یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد پلاکت

نیاز سالانه کشور به یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد پلاکت
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: با افزایش سن جمعیت در کشور، نیاز و مصرف به پلاکت رشد بیشتری یافته به نحوی که طی ۱۵ سال گذشته از ۴۰۰ هزار به یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد پلاکت رسیده و این نیاز توسط سازمان انتقال خون تامین می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی بشیر حاجی بیگی روز پنجشنبه در گفت و گو باخبر نگار ایرنا افزود: مصرف کنندگان اصلی پلاکت در کشور بیماران دچار انعقاد منتشره عروقی، بیماران لوسمی، انمی آپلاستیک، بیماران مبتلا به اختلالات انعقادی خون، افراد تحت شیمی درمانی، افراد تحت درمان با دارو های سرکوبگر ایمنی پس از پیوند معز استخوان هستند.

وی ادامه داد: تهیه پلاکت باید در کشور به سمت اهدای (پلاکت فرزیس) مستقیم برود، اکنون تهیه پلاکت به روش فرزیس وجود دارد، شیوه جدا سازی پلاکت از خون اهدا کننده را فرزیس می گویند و دستگاه های پلاکت فرزیس بر اساس اندازه سلول و یا با استفاده از فیلترهای خاص، سلول های خونی را از هم تفکیک کرده و پلاکت را برداشته و بقیه اجزای سلولی و پلاسمای خون را به فرد اهدا کننده باز می گرداند.

سخنگوی سازمان انتقال خون خاطر نشان کرد: در اهدای پلاکت به صورت مستقیم و به روش پلاکت فرزیس بیش از ۶ تا ۸ برابر از پلاکت جمع آوری شده از اهدا کنندگان خون به صورت رندم اثر بخشی دارد. مقدار پلاکت ها در هر میلیمتر مکعب از خون حداقل ۱۵۰ هزار سلول و حداکثر ۴۰۰ هزار سلول پلاکت است. پلاکت در عمل انعقاد خون نقش دارد و در جلوگیری از خونریزی رگ ها به وسیله تشکیل توده پلاکتی به ترمیم جدار عروق کمک می کند.

۹۵۰ هزار واحد پلاکت به مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شد

وی گفت: در سال گذشته (۱۳۹۷) نزدیک به ۹۵۰ هزار واحد پلاکت به مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شد که به صورت رندوم توسط اهدا کنندگان خون درکشور اهدا شده که ۲۶۸ هزار واحد آن در شهر تهران توزیع شده است و مراکز درمانی و بیمارستانی استان خراسان رضوی با مصرف ۷۸هزار و ۳۹۰ واحد و استان فارس با مصرف ۷۷ هزارو ۷۲۸ واحد بیشترین مصرف کننده پلاکت در کشور بودند.

حاجی بیگی افزود: سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ۹۶، استان البرز با ۴۹ درصد، اردبیل ۳۵ درصد و هرمزگان با ۲۹ درصد بیشترین میزان رشد مصرف پلاکت را داشتند و این میزان رشد در استان تهران چهار درصد بوده است.

حاجی بیگی خاطرنشان کرد: نگهداری پلاکت در خارج از بدن و درون کیسه های تا سه روز است و بیش از آن نمی توان پلاکت را نگهداری کرد و نگهداری آن در دمای ۲۰ تا ۲۴ درجه سلیوس است.

وی گفت: تعداد اهداکنندگان مجاز پلاکت به روش فرزیس دو بار در هفته و حداکثر ۲۴ بار در سال است و باید حداقل ۴۸ ساعت بین دفعات اهدای پلاکت به روش فرزیس فاصله داشته باشد.

سخنگوی سازمان انتقال خون تصریح کرد: شرایط اهدای پلاکت به روش فرزیس همان شرایط اهدای خون است و افراد از سن ۱۸ تا ۶۰ سال می توانند پلاکت اهدا کنند. وزن بالای ۵۰ کیلوگرم و همچنین اهداکنندگان پلاکت سه روز قبل از اهدا، نباید آسپرین  مصرف کنند، چون آسپرین و مصرف آن فعالت پلاکت در بدن را مختل  می کند.

مهدی محمدزاده امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.