جمعه، 31 فروردین 1403

انتقاد چین از آمریکا و قدردانی از ایران در موضوع کرونا

انتقاد چین از آمریکا و قدردانی از ایران در موضوع کرونا

سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن انتقاد از آمریکا که موضوع ویروس کرونا را بزرگ نمایی کرده است از کشورهای دیگر از جمله ایران که محموله های کمکی خود را به چین ارسال کرده اند قدردانی کرد.

 

به گزارش ایرنا در حالی که آمریکا ادعا می‎کند برای مبارزه با ویروس کرونا کمک‎های بزرگی در اختیار چین قرار داده است، «هوا چون‎ اینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه اعلام کرد دولت آمریکا در عمل تا کنون هیچ کمکی برای چین ارسال نکرده است.

وی افزود: تا روز دوم فوریه، کمک‎های پزشکی از 11 کشور از جمله کره جنوبی، ژاپن، بریتانیا، فرانسه، ترکیه، پاکستان، قزاقستان، مجارستان، ایران، بلاروس و اندونزی و همین طور صندوق کودکان سازمان ملل به چین ارسال شده است که چین از همه این کشورها و سازمان‎های بین‎المللی تشکر می‌کند.

هوا تصریح کرد: واکنش و برخورد آمریکا با شیوع ویروس کرونای جدید در چین بیش از حد شدید است و این کشور با اتخاذ تدابیر افراطی موارد اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی را نقض کرده است.

وی گفت: اکثر کشورهای جهان از اقدامات چین برای مقابله با شیوع ویروس کرونا تقدیر کرده‌اند ما نیز افزایش تدابیر نظیر قرنطینه شهروندان چینی در سایر کشورها را درک می‎کنیم و به چنین اقداماتی احترام می‎گذاریم اما واکنش برخی کشورها به ویژه آمریکا نسبت به شیوع این ویروس بیش از حد شدید بوده است.

این مقام چینی تصریح کرد: پس از شیوع ویروس کرونای جدید در چین، تعدادی از کشورها به شیوه‎های مختلف کمک‎های ضروری را در اختیار چین قرار دادند که چین از همه این کشورها قدردانی می کند اما بر اساس آخرین گزارش‎ها، دولت آمریکا تا کنون در عمل هیچ کمکی برای چین ارسال نکرده و بر عکس نخستین کشوری بوده است که کارمندان کنسولگری خود در «وو هان» را از این شهر خارج کرد و همچنین نخستین کشوری بود که درخواست خروج بخشی از کارمندان سفارت خود در چین را مطرح کرد.

هوا ادامه داد: با وجود مخالفت علنی سازمان جهانی بهداشت با اعمال محدودیت نسبت به سفرهای گردشگری و تجاری شهروندان چینی، آمریکا نخستین کشوری بود که با اعلام ممنوعیت کامل ورود شهروندان چینی به خاک این کشور، باعث ایجاد هراس و نگرانی در جهان شد.

این مقام چینی گفت: امروز و در شرایطی که سرنوشت کشورهای جهان پیوندی نزدیک با یکدیگر دارد، برای مقابله با بحرانی که بهداشت عمومی جهان را تهدید می‎کنند، همه کشورها باید دست در دست یکدیگر بنهند و در کنار هم در برابر مشکلات بایستند نه آنکه به دنبال سود خود از بحرانی باشند که برای یک کشور دیگر ایجاد شده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: چین به طور شفاف و با مسئولیت شناسی کامل، پیوسته از هر نظر با سازمان جهانی بهداشت و اعضای مختلف جامعه جهانی همکاری کرده است به طوری که از 13 دی تا به حال، 30 بار اطلاعات مربوط به مراحل شیوع بیماری و اقدامات گوناگون انجام شده برای جلوگیری از شیوع این بیماری را به آمریکا اعلام کرده است و مراکز پیشگیری دو کشور نیز درباره آخرین وضعیت این ویروس با یکدیگر تبادل نظر داشته‎اند.

وی ابراز امیدواری کرد: جامعه جهانی به طور واقع بینانه و با خویشتنداری به مساله شیوع ویروس کرونای جدید در چین نگاه کند و واکنشی علمی و مناسب نسبت به این مساله داشته باشد چین خواهان آن است که به صورت شفاف و با مسئولیت‎پذیری از طریق تقویت همکاری با سایر کشورهای جهان ضمن حفظ امنیت و سلامت مردم خود، وظیفه خود نسبت به حفظ امنیت مردم منطقه و بهداشت عمومی جهان را نیز ایفا کند.

انتهای پیام

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.