شنبه، 1 اردیبهشت 1403

اولویت‌ها و چالش‌های حوزه سلامت در دهه آینده

اولویت‌ها و چالش‌های حوزه سلامت در دهه آینده
سازمان جهانی بهداشت (WHO) فهرستی کامل از اولویت‌ها و چالش‌های حوزه سلامت را که بشر در دهه آینده با آن‌ها روبروست ،ارائه کرده است.

پایگاه اینترنتی "firstpost" در این مطلب فهرستی از چالش‌های اصلی حوزه سلامت در دهه پیش‌رو را به نقل از این سازمان ارائه کرده که به شرح زیر است:

افزایش اهمیت جایگاه سلامت در موضوعات اقلیمی: تغییرات اقلیمی با نگرانی‌های جدی در حوزه سلامت همراه است. سالانه حدود هفت میلیون نفر در دنیا بر اثر استنشاق هوای آلوده و حوادث جوی که به بحران‌های انسانی از قبیل کمبود شدید مواد غذایی منجر می‌شود جان خود را از دست می‌دهند. همچنین آلودگی هوا موارد ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سکته مغزی، سرطان ریه و بیماری مزمن تنفسی را افزایش می‌دهد.

ارائه خدمات درمانی و مراقبتی در شرایط بحران و جنگ: درگیری‌ها و بحران‌های سیاسی در بخش‌هایی از جهان با موج بی‌سابقه مهاجرت‌ها همراه بوده است. با کمبود یا فقدان مصونیت‌های اجتماعی یا منابع مورد نیاز، افراد ساکن در این مناطق از آنجا که بسیار آسیب‌پذیرند به خدمات اضطراری درمانی و مراقبتی نیاز دارند.

توزیع عادلانه خدمات درمانی: نابرابری درآمدی رو به افزایش است. شاخص‌های سلامت ارتباط نزدیکی با وضعیت اقتصادی اجتماعی دارد؛ به طور میانگین نرخ امید به زندگی در کشورهای توسعه یافته نسبت به کشورهای فقیر ۱۷ سال بیشتر است. همچنین بدیهی است که در این کشورها نیز مناطق پردرآمدتر از خدمات مراقبتی با کیفیت بالاتر برخوردارند.

بهبود دسترسی به مواد دارویی: یک سوم از جمعیت جهان در دسترسی به ابزارها و تجهیزات پزشکی و تشخیص بیماری با کمبود مواجه هستند. در کشورهای در حال توسعه سهم مردم در پرداخت هزینه خدمات درمانی بالاست و بخش قابل توجهی از درآمد خانواده‌ها به خرید دارو اختصاص پیدا می‌کند.

کنترل بیماری‌های عفونی: هر سال بیماری‌های عفونی و حتی بیماری‌هایی که با واکسیناسیون قابل پیشگیری هستند به مرگ میلیون‌ها انسان منجر می‌شوند که سهم قابل توجهی از آنان از مردم کشورهای فقیر هستند.

آمادگی برای مواجه با همه‌گیری بیماری‌ها: درصورتیکه اقدامات حفاظتی به موقع انجام شود هزینه‌های بالای تحمیلی به کشورها در واکنش به همه‌گیری بیماری‌ها پایان می‌یابد. درحالیکه گونه‌های جدید عفونت‌ها همیشه یک تهدید برای سلامت بشر هستند سرمایه‌گذاری در سیستم‌های نظارتی و تقویت زیرساخت‌های سلامت عمومی از طریق محدود کردن انتقال بیماری‌ها، مرگ و میر را کاهش می‌دهد.

حفاظت از افراد در برابر محصولات خطرناک: با ظهور صنعت مواد غذایی فراوری شده، رژیم‌های غذایی ناسالم رو به افزایش است. مصرف مواد غذایی سرشار از مواد قندی، چربی و نمک عامل یک سوم از بار بیماری‌ها در جهان است. علاوه بر این، افزایش موارد مصرف سیگارهای الکترونیکی و استعمال دخانیات در برخی از کشورها عاملی نگران کننده برای سلامت عمومی است.

سرمایه‌گذاری روی افرادی که از سلامت بشر دفاع می‌کنند: سرمایه‌گذاری ناکافی در حوزه آموزش و تربیت نیروی متخصص، درآمد پایین و ساعات کاری طولانی به کمبود نیروی انسانی در حوزه خدمات درمانی و مراقبتی در سراسر جهان منجر شده است.

حفظ سلامت نوجوانان: هر سال در سراسر جهان بیش از یک میلیون نوجوان ۱۰ تا ۱۹ ساله جان خود را از دست می‌دهند. این عوامل از شرایط نامساعد به هنگام تولد، روش‌های درمانی اشتباه در دوران کودکی، خشونت‌های بین فردی، سوانح جاده‌ای و احتمال بالای آلودگی به ویروس HIV ناشی می‌شود.

جلب اعتماد عمومی: اخبار جعلی و کمپین‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند آسیب‌های جدی به خدمات درمانی وارد کند. به طور مثال فعالیت گروه‌های مخالف با واکسیناسیون از جمله موارد مختل کننده در پیشبرد خدمات مراقبتی در سال‌های اخیر بوده است.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.