جمعه، 10 فروردین 1403

گردش اقتصادی داروخانه ها با مشکل مواجه است

گردش اقتصادی داروخانه ها با مشکل مواجه است

عضو داروساز شورای عالی نظام پزشکی با ا شاره به این که داروخانه های کشوربا مشکلات اقتصادی متعددی رو به رو هستند،گفت: عدم پرداخت به موقع بیمه ها ، افزایش مالیات و پایین بودن تعرفه حق فنی از جمله معضلاتی است که سبب کاهش گردش نقدینگی داروخانه ها می شود.

 

دکتر یدالله سهرابی عضوداروساز شورای عالی سازمان نظام پزشکی در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی این سازمان با تاکید بر این که داروخانه ها با مشکلات اقتصادی متعددی مواجه هستند، بیان کرد: برخی از بیمه ها تا 8 ماه عقب ماندگی در پرداخت مطالبات بیمه ها دارند که این امر باعث می شود داروخانه با کمبود نقدینگی مواجه باشند.

وی افزود: در شرایطی که تورم در کشور بالاست و هزینه های خدمات در همه بخش ها افزایش یافته است باید تعرفه داروخانه ها نیز متناسب با آن افزایش داشته باشد در حالی که تعرفه حق فنی داروخانه ها پایین است .

وی ضمن اشاره به افزایش هزینه های جاری داروخانه ها از جمله حقوق و دستمزد پرسنل و اجاره بها ادامه داد: مالیات داروسازان افزایش 2 تا 3 برابری داشته و از سوی دیگر با اجرای طرح تحول و کاهش بار مراجعات به داروخانه های بخش خصوصی بسیاری از این مراکز ورشکسته شده یا در آستانه آن قرار دارند.

سهرابی در خصوص میزان مارژین یا سود حاصل از دارو که یک کالای استراتژیک محسوب می شود، تصریح کرد: میزان مارژین داروهای داخلی بین 12 تا 16 درصد و برای داروهای خارجی 3 تا 6 درصد است که این میزان کفاف گردش اقتصادی داروخانه ها را نمی دهد .

به گفته عضو داروساز شورای عالی نظام پزشکی 55 درصد اقتصادی دارویی متعلق به بخش دولتی و مابقی آن مربوط به بخش خصوصی است و تعداد نسخی که در 80 درصد داروخانه های خصوصی پیچیده می شود به 500 نسخه در ماه می رسد .

انتهای پیام

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.