جمعه، 10 فروردین 1403

مصرف آنتی بیوتیک در کشور ۱۶ برابر استاندارد جهانی است

مصرف آنتی بیوتیک در کشور ۱۶ برابر استاندارد جهانی است
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سرانه مصرف آنتی بیوتیک در ایران را ۱۴ تا ۱۶ برابر استاندارد جهانی عنوان کرد و گفت: با مصرف بالای آنتی بیوتیک‌ها به مقاومت‌های میکروبی دامن نزنیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی ، دکتر علیرضا زالی در بیست و هشتمین کنگره بیماری‌های عفونی و گرمسیری ایران که  با حضور جمعی از مسئولان، متخصصان و پژوهشگران حوزه بیماری‌های عفونی در تالار امام خمینی(ره) دانشکده پزشکی دانشگاه برگزار شد، ضمن تسلیت به مناسبت شهادت سردار شهیدسپهبد قاسم سلیمانی و سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی اظهار کرد: از دست دادن شهروندان و جامعه نخبه کشور خسرانی بزرگ محسوب می شود، امیدوارم با عنایات خداوند بخشی از سختی این مصیبت هموار شود.  

وی با بیان اینکه بیماری‌های نوپدید باعث پیچیدگی هر چه بیشتر درمان مبتلایان به بیماری‌های عفونی شده‌اند، ادامه داد: بیست و هشتمین کنگره بیماری‌های عفونی و گرمسیری ایران در حالی برگزار می‌شود که علیرغم دگرگونی چهره بیماری‌ها، همچنان بیماری‌های عفونی و نحوه درمان آن موضوعی جدی در نظام سلامت تلقی می‌شود.

وی با بیان این که همه‌گیری و یا ابتلا به آنفلوانزا می‌تواند تمام  کشور را دستخوش چالش‌های جدی کند، خاطرنشان کرد: با تغییرات شگرفی که در ساختار ویروس آنفلوانزا ایجاد شده، عمدتا درمان بیماران با روش‌های ارزان‌تر و ساده‌تر میسر نیست.

ایجاد تمهیدات لازم برای کاهش بار نگرانی ناشی از ابتلا به آنفلوانزا در جامعه

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به این که ویروس آنفلوانزا متناسب با بازه زمانی دچار جهش ژنتیکی می‌شود، اظهار کرد: در فصلی که گذشت پیش بینی می‌کردیم که ۱۵ درصد مردم در معرض ابتلا به آنفلوانزا قرار گیرند که خوشبختانه آمار مبتلایان کمتر از پیش بینی‌ها بود.

زالی ایجاد تمهیدات لازم برای کاهش بار نگرانی‌ها و هیجانات ناشی از ابتلا به آنفلوانزا در کشور را ضروری ذکر کرد و گفت: با مصرف خودسرانه داروها و یا واکسن هم‌راستا با موج نگرانی از ابتلا به این بیماری، ویروس آنفلوانزا با درهم آمیختگی با مقاومت آنتی بیوتیکی دچار تغییرات جدی می‌شود.

وی با بیان این که یکی از مهم‌ترین مسایل مبتلا به کشور ما مقاومت در برابر آنتی بیوتیک‌هاست، تاکید کرد: اگر چنانچه به هر دلیلی اثربخشی با آنتی بیوتیک‌ها تحت‌الشعاع مقاومت دارویی قرار گیرد، سایر درمان‌ها باطل است.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سرانه مصرف آنتی بیوتیک در ایران ۱۴ تا ۱۶ برابراستاندارد جهانی است؛ به شکلی که معمولا در هر نسخه‌ای یک مورد آنتی بیوتیک برای بیماران تجویز می‌شود. مقاومت در برابر آنتی بیوتیک‌ها یکی از چالش‌های فراسوی نظام سلامت تلقی می‌شود که باید با تدابیر لازم این مهم کنترل شود.

ضرورت تدوین پروتکل ملی در تجویز آنتی بیوتیک

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه تدوین پروتکل ملی، استقرار برنامه منطقه‌ای، استفاده کارا و منطقی از آنتی بیوتیک‌ها و مشارکت صاحبان فرآیندهای علمی را در تجویز و درمان با آنتی بیوتیک‌ها ضروری دانست.

زالی وضعیت جغرافیایی ایران و همجواری  با کشورهایی که عمدتا از نظام بهداشتی مناسبی برخوردار نیستند را تهدیدی جدی در برابر انتقال ویروس آنفلوانزا دانست و تاکید کرد: اگر چنانچه توجه کافی به تجویز و مصرف درست آنتی بیوتیک نداشته باشیم، ممکن است در آینده از سلاح‌های درمانی تهی شویم.

وی با بیان این مهم که بسیاری از بیماری‌های نوپدید ریشه در کشور ما ندارد، از وضعیت مطلوب  کشور در حوزه پیشگیری و بهداشت خبر داد.

راه حل موثر کاهش و کنترل عفونت‌های بیمارستانی

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود موضوع عفونت‌های بیمارستانی را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: عفونت‌های بیمارستانی نیز موضوع مهم دیگری است که می‌تواند نظام ارائه خدمات درمان را دچار چالش کند.

زالی در پایان شناسایی، ارزیابی وضعیت ژنتیکی، تدوین پروتکل منطقی و مداخلات به موقع تیم فعال مراکز پیشگیری از عفونت‌های بیمارستان‌ها را راه حل موثری برای کاهش و کنترل عفوت بیمارستانی دانست و تاکید کرد: در این مسیر باید تمامی برنامه‌ها با نگاهی پیشگیرانه دیده شود.

انتهای پیام

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.