پنجشنبه، 9 فروردین 1403

تغییر ساختار دانشگاه‌های علوم پزشکی

تغییر ساختار دانشگاه‌های علوم پزشکی
وزیر بهداشت از تغییر ساختار جدید در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی ،دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت در حاشیه نشست معاونین آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که صبح امروز در ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران به مهمترین تقاضای خود از مسئولان آموزشی دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: اولین بحث من موضوع تحول آموزشی است که خوشبختانه در دانشگاه‌های علوم پزشکی شروع شده است و اعتقاد ما این است که ارائه هر نوع خدمتی در نظام بدون ایجاد تحول آموزشی میسر نیست و همکاران ما شروع کردند در شیوه پذیرش دانشجو، شیوه‌ها و مدل‌های آموزشی ، تحول در ارتقای اعضای هیات علمی  و ایجاد یک دگرگونی در مدل‌های آموزشی و اجرایی بخشی آموزشی کشور را شروع کنند و این تحول هم در فضای دانشگاهی و بیرون دانشگاهی و همچنین جامعه شکل بگیرند.

وی در ادامه تصریح کرد: عدالت آموزشی از دیگر مباحث مهم حوزه آموزش پزشکی است و اعتقاد ما بر این است که تمامی افراد با استعداد واجد شرایط ، بدون پایگاه طبقاتی باید بتوانند به آموزش عالی کشور دست پیدا کنند . ما باید سعی کنیم فقیرترین افراد اگر استعدادی دارند از آموزش عالی محروم نشوند و بحث ما این است که چه کنیم به جز هوش و استعداد کمترین تاثیر را در پذیرش دانشجویی علوم پزشکی داشته‌ باشیم.

وزیر بهداشت همچنین به مدل اداره بیمارستان‌های آموزشی اشاره کرد و گفت: اعتقاد من مسئولیت اداره این مراکز توسط معاونین آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی است و این افراد باید در این مسائل مداخله بیشتری داشته باشند و اداره امور دانشگاه‌ها از دیگر موضوعاتی است که ما مدتی است آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم این که ما چگونه بتوانیم ساختار دانشگاه‌ها را به گونه‌ای تغییر دهیم که آموزش و پرورش اولین بحث اداره این دانشگاه‌ها قر ار بگیرند.

به گفته وزیر بهداشت رئیس دانشگاه‌های علوم پزشکی ما باید به جای پرداختن مسائلی نظیر درمان و غیره که اکثریت ذهن آنها را درگیر می‌کند از بحث آموزش و پژوهش مغفول نماند و باید به ساختار جدید کمک کنیم که آنها با تعیین یک قائم مقام که مسئولیت رسیدگی به بحث درمان و بهداشت و درمان عهده دار خواهند شد روسای دانشگاه‌ها ورودی جدی در امور پژوهشی و آموزشی داشته باشند.

دکتر نمکی نحوه انتخاب مدیران بیمارستان‌های دانشگاهی از جمله موضوعات امروز نشست بود که در این نشست صحبت شد که چگونه می‌توان این موضوع را با مدیریت رئیس دانشکده پزشکی و بخش آموزشی دنبال نمایم.

وی در خصوص سیاست وزارت بهداشت در جذب دانشجویان  خارجی نیز گفت: این یکی از موضوعاتی است که در وزارت بهداشت دنبال می‌شود اما تمامی نگرانی ما این است که برای ورود دانشجویانی که به هر دلیلی در خارج از کشور تحصیل می‌کنند راهگشا باشیم و اگر استحقاق این را دارند در دانشگاه‌های داخل تحصیل کند به کشور منتقل شوند. اما باید این اقدام براساس چارچوب‌های صورت بگیرد که دانشجویان داخل کشور احساس ضعف  و نابرابری نکند. از طرف دیگر نیز نمی‌توانیم راه را بر هم وطنی ببنیدیم که استعداد حضور در کشور را داشته است این افراد اگر استحقاق داشته باشد و شرایط خاصی که هم ترازی داشته باشد با دانشجویان درون کشور که زحمت زیادی را می‌کشند بنابراین دنبال راه‌های برای ورود آنها به کشور هستیم.

وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: در حال حاضر حدود ۵۰۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های علوم پزشکی داخل تحصیل می‌کند قطعا یکی از فعالیت‌های ما این است تا می توانیم دانشجویی بیشتری پذیرش کنیم چرا که این دو پیام برای ما دارد اول این که کمک اقتصادی و علمی برای دانشگاه‌های علوم پزشکی به شمار می‌رود دوم این که هر کدام از این دانش آموختگان  به عنوان پیام آور علمی و فرهنگی در جاهای دیگر دنیا به شمار می‌روند.

نمکی در خصوص اصلاح سهمیه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز گفت: نباید افرادی را تربیت کنیم که به دلیل این که برای تربیت آنها از منابع دولت استفاده می‌شود بعد از فارغ التحصیل روی دست ما بمانند. انتظار ما این است که به این سوال پاسخ دهیم که چه کسی را و با چه سطحی از مهارت در کجا و برای کدام جایگاه در نظام ارائه خدمت باید تربیت کنیم. این موضوع پیگیری می‌شود و ممکن است در مواردی ظرفیت‌ها کم و یا زیاد شود ولی تمام تلاش ما این است که از ظرفیت موجود بیشترین بهره را در پذیرش بیشتر دانشجویان انجام دهیم.

وی در خصوص اصلاح سهمیه ورود به دانشگاه‌ها اعم از سهمیه ایثارگران گفت: در این خصوص پیشنهادی تقدیم دولت شده است که بعد از این که مراحل خود را طی کند، جزئیات آن را اعلام خواهیم کرد.

انتهای پیام/

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.