پنجشنبه، 9 فروردین 1403

سازمان بهداشت جهانی دربرابر نامه وزیر بهداشت سکوت کرده است

 سازمان بهداشت جهانی دربرابر نامه وزیر بهداشت سکوت کرده است
رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: سازمان بهداشت جهانی دربرابر نامه وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران برای تامین دارو‌های بیماران MPS که مستقیما از سوی آمریکا تحریم شده، سکوت کرده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی ، دکتر مهدی شادنوش، درخصوص مشکلاتی که متعاقب تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران برای بیماران خاص ایجاد شده است، بیان کرد: همانطور که بار‌ها گفته شده، آمریکایی‌ها با اعمال تحریم‌های ناجوانمردانه، تجهیزات پزشکی، دارو‌ها و لوازم مصرفی مورد نیاز مردم ایران را نشانه گرفته اند و با آزار بیمارانمان درتلاش هستند که فشار‌های سیاسی شان را برای پیشبرد منافع خود، تحمیل کنند.
 
وی با بیان اینکه تحریم‌های ظالمانه در حوزه سلامت به طور ویژه بیماران خاص، صعب العلاج و نادر را هدف قرار داده و برای بیماران نگرانی و استرس زیادی را به وجود آورده است، تصریح کرد: درحال حاضر، آنچه برای ما اخیرا نگرانی مضاعف ایجاد کرده، عدم در اختیار گذاشتن دارو‌های بیماران مبتلا به MPS برای پیشبرد پروسه درمان است که منجر شده وضعیت بیماران در شرایط خطرناکی قرار گیرد، بیم آن می‌رود که سلامتی بیماران دچار مشکل شده و حتی از بابت ادامه حیات با خطر مواجه شوند. این در حالی است که حدود یک ماه و نیم قبل، وزیر بهداشت در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت و رییس یونیسف، این موارد را هشدار داده و  برای تامین داروی این بیماران استمداد کرده بود، اما تاکنون هیچ اقدامی از سوی مجامع بین المللی صورت نگرفته است و در مقابل این رفتار ضدبشری ایالات متحده، سکوت شده است.  
 
رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت اظهار کرد: برای خرید این داروها، حتی ارز موردنیاز نیز تخصیص پیدا کرده است، اما شرکت‌های تولیدکننده انحصاری دارو‌های بیماران MPS، مانند، شرکت بایو‌مارین آمریکا و لزوب‌زیکس کره جنوبی، با این بهانه که بانک‌های عامل شان نمی‌توانند این مبالغ را به شرکت‌ها منتقل کنند، از صادرات این دارو‌ها به ایران خودداری کرده و حداقل جان ۳۳۵ نفر بیمار مبتلا به MPS را با خطرات جدی روبرو می‌کنند.
 
وی گفت: از سازمان‌های مردم نهاد مستقل و رسانه‌های آزاد درخواست داریم، صدای این بیماران و خانواده هایشان را به گوش جهانیان برسانند، چراکه بیماران ما از سوی آمریکا مورد ظلم و ستم مستقیم واقع شده اند. آمریکا با خوی استکباری اش این درد‌ها و رنج‌ها را نادیده گرفته و اهداف شوم سیاسی خود را با سرنوشت و حیات انسان‌ها گره زده است، امیدواریم افکار عمومی جهانی، آمریکایی‌ها را وادار به تفکر کند تا متوجه شوند سلامت بیماران استثنا بوده و نباید برای پیشبرد منافع سیاسی، مورد سواستفاده قرار گیرد.  
 
رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت بیان کرد: همکاران ما در سازمان غذا و دارو با تلاش‌های شبانه روزی در صدد هستند که با نمایندگان داخلی و خارجی این شرکت‌ها مذاکره کنند تا بتوانند راهی پیدا کنند تا داروی بیماران تامین شود. اما این شرکت‌ها به بهانه‌های مختلف از ارائه دارو خودداری می‌کنند.  

انتهای پیام
                                              
                                                
                             
                             
 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.