پنجشنبه، 9 فروردین 1403

در نشست علمی تاثیرات اقلیمی مطرح شد؛

آثار تغییرات اقلیمی بر طغیان بیماری ها در ایران

آثار تغییرات اقلیمی بر طغیان بیماری ها در ایران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۸، ۲۲۰ مورد طغیان بیماری ناشی از آب در کشور ثبت شده که بیش از ۲۵۰۰ بیمار را گرفتار کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی، نشست علمی ارائه گزارش «شمارش معکوس تاثیرات تغییرات اقلیمی بر سلامت» مجله لنست که با همکاری محققانی از ۳۵ موسسه علمی جهان از جمله دانشگاه علوم پزشکی ایران تهیه و در دستور جلسه کنفرانس اقلیم سازمان ملل قرار گرفت، با سخنرانی محققان داخلی و خارجی در سالن شورای دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

در ابتدا، دکتر «آلیس مگ گاشین» مشاور استرالیایی سازمان بهداشت جهانی، مازیار مرادی لاکه محقق مرکز تحقیقات طب پیشگیری و سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایران و میثم طباطبایی عضو هیات علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی که در خارج کشور اقامت دارند از طریق ارتباط تصویری اینترنتی و مهناز ربانی ها و فریدون عوفی اعضای هیات علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به صورت حضوری در خصوص بخش های مختلف گزارش «شمارش معکوس تاثیرات تغییرات اقلیمی بر سلامت» مجله لنست که حاصل تحقیقات این محققان و همکاران آنها است، سخنرانی کردند.

سخنران بعدی این نشست، بابک عشرتی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران بود که در خصوص تاثیر تغییرات اقلیمی بر طغیان بیماری ها در ایران توضیحاتی ارائه داد.

گزارش شمارش معکوس در مورد سلامت و تغییرات اقلیمی

یک تحلیل جامع سالیانه است که تغییرات ۴۱ شاخص مرتبط با تاثیرات تغییرات اقلیمی بر سلامت را بررسی می کند و نشان می دهد که برای رسیدن به اهداف توافق پاریس، چه کارهایی باید انجام شود.

این پروژه با همکاری ۱۲۰ متخصص از سازمان جهانی بهداشت، بانک جهانی و ۳۳ دانشگاه و موسسه پژوهشی از جمله کالج یونیورسیتی لندن، دانشگاه های واشنگتن و ویرجینیا تک آمریکا، دانشگاه سیدنی استرالیا، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه ژنو، دانشگاه ساسکس انگلستان، دانشگاه شینهوای چین، مرکز اروپایی سلامت انسان و محیط زیست و موسسه تحقیقات علوم شیلاتی ایران اجرا می شود.

این گزارش هر ساله یک هفته قبل از کنفرانس تغییر اقلیم سازمان ملل متحد در ماه دسامبر منتشر می شود و همزمان با انتشار آن، رویدادهای علمی خبری مختلفی در کشورهای مختلف جهان از جمله ایران برای اعلام نتایج گزارش و اطلاع رسانی عمومی در خصوص اهمیت تاثیرات تغییر اقلیم بر سلامت و محیط زیست برگزار می شود.

سید علی جواد موسوی فوق تخصص ریه و مشاور اجرایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، در این نشست با اشاره به اینکه تغییرات اقلیمی با توجه به تبعات نگران کننده آن به عنوان یکی از دغدغه ها و چالش های جدی جامعه بشری مطرح است، اظهار داشت: تنها در سال ۲۰۰۳ حدود ۷۰ هزار نفر در اروپا قربانی تغییرات اقلیمی شدند و طبق پیش بینی ها در فاصله سال های ۲۰۳۰ تا ۲۰۵۰ سالانه بیش از ۲۵۰ هزار نفر در اثر این پدیده در دنیا جان خود را از دست خواهند داد.

وی گفت: در اثر تغییرات اقلیمی، بیماری هایی که بشر بر آن چیره شده بود مانند مالاریا و عفونت دستگاه گوارش  مجددا عود می کنند و بیشتر مرگ و میرها در این زمینه خواهد بود. این تغییرات اقلیمی بیش از همه، سلامت سالمندان و کودکان و نیز جزایر و سواحل را تحت تاثیر قرار می دهد.

«آلیس مگ گاشین» مشاور سازمان بهداشت جهانی و از محققان گزارش شمارش معکوس تغییرات اقلیمی لنست هم در سخنان خود به روند گرمایش زمین و رکوردهای جدید دما در پی تغییرات اقلیمی سال های اخیر و تاثیرات آن بر سلامت پرداخت.

مازیار مرادی لاکه هم در ارتباط تصویری اینترنتی، به تبیین شاخص های مختلف پایش اثر تغییرات اقلیمی بر سلامت و شاخص های جدیدی که در گزارش ۲۰۱۹ مورد توجه قرار گرفته اند، پرداخت و گفت: تغییرات اقلیمی بیش از هر چیز با انتشار گازهای گلخانه ای ارتباط دارد که باعث گرم تر شدن زمین می شوند. بالا رفتن دما به طور متوسط با تغییرات آب و هوایی در دو طرف طیف به صورت سیل و خشکسالی و آتش سوزی و باران های اسیدی همراه است.

وی، دی اکسید کربن، متان، دی اکسید نیتروژن و ترکیبات فلورینه را از مهمترین گازهای گلخانه ای عنوان کرد و گفت: فعالان برخی مشاغل مثل کشاورزان، کارگران ساختمانی، ماهیگیران و ... که با فضای باز و دریا سروکار دارند بیشترین آسیب را از تاثیرات اقلیمی متحمل می شوند.

مرادی، گسترش آتش سوزی جنگل ها، سیل های گسترده امسال و تشدید خشکسالی ها را از اثرات تغییر اقلیم در ایران عنوان و خاطرنشان کرد: این قبیل تغییرات که در سالهای آینده تشدید خواهند شد هر یک منشاء مرگ و میرهایی در کشور خواهند بود.

میثم طباطبایی دیگر سخنران اینترنتی این نشست هم در سخنان خود به برخی نکات کلیدی در گزارش امسال کمیسیون تغییرات اقلیمی و سلامت پرداخت و  گفت: یکی از پیام های کلیدی گزارش امسال این است که تغییرات اقلیمی به سلامت کودکان آسیب می زند و سلامت آنها در طول زندگی را تهدید می کند. با افزایش دما،‌ شیرخواران نسبت به سوتغذیه و هزینه رو به افزایش غذا آسیب پذیر می شوند و کودکان در بین گروه هایی خواهند بود که بیشترین آسیب را در اثر افزایش بیماری های عفونی خواهند دید.

به گفته وی، تاثیر منفی بر سلامت وطول عمر  پی آمد دیگر عدم ایجاد تغییر است. اگر دنیا همین مسیر را بدون تغییر ادامه دهد، با انتشار بالای کربن و روند کنونی تغییرات اقلیمی ، کودکی که امروز به دنیا می آید، در تولد ۷۱ سالگی اش در زمینی زندگی خواهد کرد که ۴ درجه گرمتر است و سلامتی اش در هر مرحله از زندگی تهدید شده است.

طباطبایی، یکی دیگر از پیام های مهم این گزارش را ضرورت مشارکت فرد فرد انسان ها در کاهش تاثیرات منفی تاثیر اقلیم عنوان کرد.

در ادامه مهناز ربانی نیا، تاثیر افزایش دمای سطحی آب بر اثر تغییرات اقلیمی بر ذخایر غذایی دریایی و دکتر   فریدون عوفی، همکار وی در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی، اقدامات موثر در کاهش اثرات منفی تغییرات اقلیمی در ایران و منطقه را تشریح کردند.

بابک عشرتی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران، با اشاره به تاثیر تغییرات اقلیمی بر طغیان بیماری ها اظهار داشت: ایران در سال ۲۰۱۰  شاهد ۵۴۶ مورد طغیان بیماری ها بود که در سال ۲۰۱۷ به چهار هزار و ۱۴۳  مورد رسیده است. ۳۲۶ مورد از طغیان بیماری ها در سال ۲۰۱۷ ناشی از آب بوده که بیشتر در مناطق کم آب کشور مثل استان های فارس، خوزستان و کرمان بروز کرده است. این طغیان ها حدود دو هزار و ۹۰۴ را گرفتار کرد.

وی افزود: بیشتر ۲۶۳ بیمار بستری ناشی از تغییرات اقلیمی نیز در استان های کرمان و فارس بوده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۸ هم ۲۲۰ مورد طغیان بیماری ناشی از آب در کشور ثبت شده که بیش از ۲۵۰۰ بیمار را گرفتار کرد.

وی با اشاره به سیل گسترده ای که در ابتدای سال ۹۸ چهار استان کشور را درگیر کرد، اظهار داشت: در پی این سیل گسترده در شهرستان دورود در استان لرستان با اپیدمی یک بیماری اسهالی مواجه شدیم که نشان دهنده تاثیر تغییرات اقلیمی بر بروز بیماری هاست.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.