جمعه، 10 فروردین 1403

کاربردی کردن سلول های بنیادی در درمان فلج مغزی

کاربردی کردن سلول های بنیادی در درمان فلج مغزی
رییس ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از انجام کارآزمایی‌های بالینی برای کاربردی کردن سلول‌های بنیادی در حوزه اعصاب و نورولوژی خبر داد و گفت: تاکنون تاییدیه‌ سازمان غذا و دارو برای آن دریافت نشده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از "ایسنا" ؛ دکتر امیرعلی حمیدیه گفت: تاکنون ۵ محصول در حوزه سلول‌های بنیادی از سوی سازمان غذا و دارو تاییدیه‌ها را دارد و تعداد زیادی از آنها در صف انتظار تایید در این سازمان قرار دارند.

وی با بیان اینکه هر محصولی را که دارای تاییدیه سازمان غذا و دارو باشد، می‌توان به کشورهای دیگر پیشنهاد داد، اظهار کرد: این محصولات تایید شده در حوزه‌های "پوست" برای بیماری‌های پوستی، سوختگی‌ها و ویتیلیگو و "ارتوپدی" است.

حمیدیه گروه سوم برای کاربردی شدن سلول‌های بنیادی را گروه نورولوژی دانست و خاطر نشان کرد: در حال حاضر استفاده از سلول‌های بنیادی در گروه نورولوژی و اعصاب را در دستور کار داریم.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی با تاکید بر اینکه کارآزمایی‌های آن از چهار سال قبل آغاز شده است، یادآور شد: در این مطالعات به دنبال کاربردی کردن سلول‌های بنیادی در بیماری‌هایی چون فلج مغزی هستیم و کارآزمایی‌های بالینی آن به پایان رسیده است.

حمیدیه تاکید کرد: تاکنون تاییدیه‌ دستاوردهای این تحقیقات دریافت نشده است.

به گفته وی این مطالعات در دانشگاه علوم پزشکی تهران و با همکاری یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه اجرایی شده است، ولی مجوزهای سازمان غذا و دارو برای آنها دریافت نشده است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، راه‌اندازی بیش از ۱۸ مرکز پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز، بیش از ۱۳ مرکز پذیره‌نویسی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز در وزارت بهداشت و شبکه ملی اهدا کنندگان سلول‌های بنیادی را از دیگر اقدامات این ستاد دانست و اضافه کرد: مراکز جامع سلول‌های بنیاد و پزشکی بازساختی در ابتدا در سه استان راه‌اندازی شده و در حال حاضر در حال تسری یافتن به سایر استان‌ها است، ضمن آنکه تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه به ۱۴۰ شرکت افزایش یافته است.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.