پنجشنبه، 9 فروردین 1403

وداع ابدی افغانستان با پزشک فداکار/ تتسو ناکامورا به وطن بازگشت

وداع ابدی افغانستان با پزشک فداکار/ تتسو ناکامورا به وطن بازگشت

مردم افغانستان روز شنبه در مراسمی باشکوه پیکر تتسو ناکامورا،‌ پزشک فداکار ژاپنی را که روز چهارشنبه در حمله مردان مسلح ناشناس در جلال آباد کشته شده بود، تشییع کردند.

به گزارش یورونیوز؛این پزشک ۷۳ ساله ژاپنی سالهای زیادی از زندگی خود را صرف معالجه و کمک به بیماران و کشاورزان در شرق افغانستان کرد. پیکر این پزشک ژاپنی پس از تشییع و ادی احترام به زادگاهش فرستاده شد.

دکتر ناکامورا چهارشنبه گذشته به همراه پنج تن دیگر از محافظان و همکاران خود درحمله مردان مسلح به خودورویی در ولایت ننگرهار به قتل رسید. او از سال ۱۹۸۰ تاکنون در بخش های مختلف این ولایت از جمله شهر جلال‌آباد به خدمت‌رسانی به ساکنان مشغول بود.

مراسم تشییع این پزشک ژاپنی روز شنبه در شهر کابل برگزار شد و حدود یکصد نفر با در دست داشتن شمع و پلاکارهایی که بر روی آن عبارت «قهرمان واقعی» درج شده بود یاد و خاطره این پزشک ژاپنی را گرامی داشتند.

بسیاری از مقام‌های دولتی افغانستان نیز در مراسم شرکت داشتند و محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری این کشور نیز زیر تابوت پزشک ژاپنی را گرفته بود.

حکمت،‌ یکی از شرکت کنندگان در مراسم در گفتگو با خبرنگار فرانس پرس ضمن تمجید از دکتر ناکامورا، وی را به عنوان «نماد انسانیت» معرفی کرد.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان نیز در سخنانی وعده داد تا «پروژه‌های ناتمام ناکامورا را تکمیل و به‌ نام این امدادرسان ژاپنی» نام‌گذاری کند.

از سوی دیگر به نوشته برخی رسانه‌های افغانستان نهادی موسوم به «انسان» اعلام کرده است که از این پس در روز جهانی حقوق بشر جایزه‌ای به نام «جایزه بشردوستانه ناکامورا» را به فردی که در بخش حقوق بشری فعالیت ارزنده‌‌ای داشته باشد، اهدا می‌کند.

گفته می شود که در پی کشته شدن تتسو ناکامورا شماری از ساکنان کابل با تجمع مقابل سفارت پاکستان، این کشور را به کشتن این امدادگر متهم کردند.

دکتر ناکامورا جدا از خدمات پزشکی در زمینه فعالیت‌های عمرانی و کشاورزی نیز کمک حال ساکنان شرق افغانستان بود. وی نهادی موسوم به «خدمات پزشکی صلح» Peace Medical Services را تاسیس کرد که پس از کمک رسانی پزشکی در زمینه آب رسانی به مناطق محروم در ولایت ننگرهار نیز فعال بود.

به نوشته پایگاه خبری طلوع این پزشک ژاپنی ۱۱ سربند و آب‌راه را برای حاصل خیز شدن زمین های کشاروزی ننگرهار ساماندهی کرد و در حفر ۱۵۰۰ حلقه چاه عمیق و فراهم سازی آب نوشیدنی برای ۶۵۰ تن از ساکنان این منطقه مشارکت فعال داشت. ساخت دو مسجد و دو بیمارستان نیز از جمله دستاوردهای این پزشک فداکار عنوان شده است.

در گزارش خبرگزاری فرانسه آمده است که بسیاری از شرکت کنندگان در مراسم تشییع تتسو ناکامورا نسبت به ناتوانی مقامات دولتی افغانستان در تامین امنیت جانی این پزشک ژاپنی بسیار خشمگین و معترض بودند.

گروه افراط‌گرای طالبان که در نبرد با دولت مرکزی افغانستان است هرگونه دست داشتن در قتل پزشک ژاپنی را تکذیب کرده است.

سایت منبع

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.