پنجشنبه، 9 فروردین 1403

تدوین سوگندنامه پزشکی بر اساس فرهنگ بومی کشور

تدوین سوگندنامه پزشکی بر اساس فرهنگ بومی کشور
رئیس شورای عالی نظام پزشکی از تدوین و ارائه متن جدیدی از سوگندنامه پزشکی با توجه به فرهنگ بومی و داخلی کشور خبر داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی ، دکتر مصطفی معین رئیس شورای عالی نظام پزشکی در نخستین سمینار اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی شیراز که با هدف بررسی چالش ها و مسائل حرفه ای امروز جامعه پزشکی در حوزه اخلاق حرفه ای در شیراز برگزار شد با اشاره به این که تنها راه فائق آمدن بر چالش هایی که جامعه پزشکی با آن روبروست ترویج و رعایت اصول اخلاق حرفه ای است ، بیان کرد:سازمان نظام پزشکی بر آن شده است تا متن جدیدی از سوگندنامه پزشکی را با توجه به فرهنگ بومی و داخلی کشور تدوین و ارائه نماید که با تایید ودریافت نقطه نظرات متخصصین و صاحبان نظر، متن قطعی در ماه های آینده به صورت نهایی تایید شده و به ابلاغ خواهد رسید.

وی با اشاره به رابطه تنگاتنگ علم پزشکی با اقتصاد، جامعه شناسی و مردم شناسی علم پزشکی را یک موضوع کلی نگر و همه جانبه دانست و افزود: مبانی پزشکی بر اصول اخلاقی و معنوی استوار شده است.

رئیس کمیسیون اخلاق حرفه ای سازمان نظام پزشکی مهمترین رسالت های اخلاقی و اجتماعی پزشک از منظر اخلاق زیستی را در قالب محورهای پزشک مذاکره کننده و آموزش دهنده، مدافع حقوق و سلامتی بیمار، اشنا کننده و ارتباط دهنده افراد با بهداشت عمومی، دانشمند و پژوهشگر، هنرمند و متخصص زیبایی اخلاقی و معنوی و تسلی بخش و آرامش دهنده عنوان نمود.

معین در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ترویج ورعایت اصول اخلاق حرفه ای به منظور فائق آمدن بر چالش هایی که امروزه جامعه پزشکی با آن مواجه است ، اظهار کرد:سازمان نظام پزشکی بر آن شده است تا متن جدیدی از سوگندنامه پزشکی را با توجه به فرهنگ بومی و داخلی کشور تدوین و ارائه نماید که با تایید و دریافت نقطه نظرات متخصصین و صاحبان نظر، متن قطعی در ماه های آینده به صورت نهایی تایید شده و به ابلاغ خواهد رسید.

دکتر حمیرا وفایی رئیس سازمان نظام پزشکی شیراز و دبیر علمی این سمینار نیز با تاکید بر رعایت اصول اخلاقی و حرفه ای در جامعه پزشکی بیان کرد:  امروزه اخلاق حرفه‌ای مهمترین دغدغه سازمانها و ادارات است به گونه ای که مدیران این دستگاهها همواره در پی آن هستند که بتوانند حس مسئولیت و تعهد کامل را در زیر مجموعه خود ایجاد نمایند.

وی برگزاری کارگاهها و سمینارهای اخلاق پزشکی را ضروری دانست و افزود : از مهمترین محورهایی که در  این سمینار  مورد بررسی قرار گرفت، می توان به ارائه خدمات استاندارد و با کیفیت، مدیریت خطاهای پزشکی، بهبود ارتباط با همکاران، مسئولیت های اجتماعی و سازمانی شاغلین حرف پزشکی، احترام به حق انتخاب دریافت کنندگان خدمات سلامت، اولویت منافع بیمار، رازداری و رعایت حریم خصوصی و همچنین رعایت انصاف، بی طرفی، صداقت و درستکاری اشاره کرد.

وی اخلاق حرفه ای پزشکی را شاخه ای از رشته علم اخلاق دانست که شامل مجموعه ای از کنش ها و واکنش های مرتبط با آن صنف می شود که با هدف دستیابی به مهمترین و بهترین عملکرد افراد و سازمان تهیه و تبیین می شود.

وفایی با بیان این که تاریخ اخلاق پزشکی از زمانهای بسیار قدیم در ایران و دنیا وجود داشته و بیشتر این دیدگاه ها، از اندیشه بزرگانی مانند ارسطو، افلاطون ، سقراط وبوعلی سینا ریشه گرفته است ، ادامه داد : همواره در کتاب هایی که از آنان باقی مانده به هنر زیستن اشاره شده است؛ به طور مثال در کتاب اوستا در ابواب مختلف ویژگی پزشکان آمده است که طبیبان باید ویژگی های اخلاقی شاخصی مانند توجه به دانش و مطالعه گسترده، تخصص و مهارت، وجدان و ترس از خدا و غیره را دارا باشند.

رئیس نظام پزشکی شیراز تصریح کرد : توجه به اخلاق حرفه‌ای و پزشکی به گونه‌ای است که در کتب طب بعد از اسلام نیز همواره یک باب، یا یک فصل و یا حتی چند سطر در خصوص اخلاق حرفه‌ای پزشکی مطالبی عنوان شده است.

وی خاطرنشان کرد : با توجه به مسائل و مشکلات امروزی به خصوص در حرفه پزشکی؛ سازمان نظام پزشکی شیراز در راستای وظیفه ذاتی خود اقدام به تهیه و نشر کتاب اخلاق پزشکی درمان نموده است که امیدوار هستیم با تبیین، مطالعه و مد نظر قرار گرفتن موارد و مطالب عنوان شده در این کتاب بتوانیم به نتایج چشمگیر و قابل توجهی در ارتقاء اخلاق و رفتار پزشکی در سطح جامعه دست پیدا نمائیم.

دکتر مهرداد امیرآبادی دبیر اجرایی نیز  در بیان اهداف برگزای این سمینار گفت : هدف اصلی از برگزاری این سمینار، تبیین جایگاه اخلاق پزشکی و حرفه ای؛ آشنایی با قوانین سازمان بر اساس راهنمای عمومی اخلاق حرفه ای ؛ ضرورت دستیابی به اتحاد و وحدت رویه بین اقشار مختلف جامعه پزشکی با نگرش بی‌طرفانه نسبت به اولویت منافع بیمار ؛آشنایی با اصول اخلاق حرفه‌ای و رعایت آن در گواهی ها و مدارک پزشکی ؛ بررسی اخلاق پزشکی از دیدگاه اسلام؛ لزوم آموزش اخلاق پزشکی دانشجویان و تاکید بر صداقت؛ رازداری و حفظ حریم خصوصی افراد علی الخصوص در تبلیغات است.

وی همچنین از آغاز به کار کمیسیون اخلاق حرفه ای در سازمان نظام پزشکی شیراز و استان فارس خبر داد و افزود: این کمیسیون به عنوان بازوی کمکی معاونت انتظامی با حضور رییس شورای هماهنگی استان، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی، نماینده سازمان نظام پرستاری، یک عضو حقوقدان، نمایندگان پزشکان و گروه های پروانه دار و همچنین نماینده ای از افراد جامعه که منتخب سازمان های مردم نهاد هستند؛ تشکیل می شود.

گفتنی است در این سمینار بالغ بر ۵۰۰ نفر از گروه های مختلف پزشکی حضور داشتند که  پیرامون مهم ترین چالش ها و مسائل اخلاقی و حرفه ای جامعه پزشکی بحث و تبادل نظر انجام شد.

گزارش تصویری

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.