جمعه، 10 فروردین 1403

در جلسه شورای مدیران فضای مجازی مطرح شد،

معیشت و بازار کار دغدغه پزشکان جوان/ اصلاح وضعیت تعرفه گذاری

 معیشت و بازار کار دغدغه پزشکان جوان/ اصلاح وضعیت تعرفه گذاری

جلسه هم اندیشی مدیران فضای مجازی با رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی برگزار و در خصوص مسائل مبتلا به جامعه پزشکی ازجمله وضعیت بازار کار و پایین بودن تعرفه های درمانی بحث و بررسی هایی انجام شد.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی در ابتدای این جلسه هم اندیشی مدیران فضای مجازی در خصوص مفاهیم بازار کار و این که پزشکان جوان دغدغه معیشت خود را دارند بحث هایی را مطرح و براین مهم پافشاری نمودند که تعرفه های خدمات درمانی نیز بخشی از بازار کار محسوب می شود و فارغ التحصیلان زمانی که با این تعرفه ها روبرو می شوند یا در بازار کار باقی مانده و به سختی امورات خود را می گذرانند یا این که آن را رها کرده و می روند و این سوال مطرح می شود که مسئولان ذیربط تا چه اندازه برای کار پزشکان ارزش قائل هستند .

پس از استماع نظرات مدیران فضای مجازی دکتر اسپید نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که هدف ارکان نظام پزشکی ارتقای سلامت جامعه پزشکی و اطلاع رسانی مناسب و درست عمل کردن است، بیان کرد: رسانه جزء انکارناپذیر جامعه امروزی بوده و اطلاع رسانی درست و به دور از پوپولیسم بسیار مهم است و این که در حق جامعه پزشکی اجحاف هایی صورت گرفتهانکارناپذیر است و باید راهکارهایی تعریف شود .

وی افزود: شورای عالی نظام پزشکی به دور از هر نوع جناح بندی و تفکر سیاسی فعالیت خود را انجام می دهد و  مسائل  مبتلا به جامعه پزشکی از جمله وضعیت پزشکان خانواده و طرحی و رزیدنت ها یکی از دغدغه های این شوراست.

وی ادامه داد : در مورد همکاران رزیدنت باید استانداردهای زندگی و کار آنها معین شود و مراکز درمانی بدانند که یک رزیدنت چقدر اجازه حضور در آن مرکز را برای ارائه خدمت دارد ضمن آن که باید حقوق مکفی برای امرار معاش این دسته از همکاران در نظر گرفته شود.

اسپید با ا شاره به این که وضعیت پزشکان خانواده و طرحی همواره در شورای عالی نظام پزشکی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است ، اظهار کرد: معتقدیم پزشکان خانواده باید مجزا از سایر رشته ها از افزایش تعرفه برخوردار باشند و کمیسیون اختصاصی نیز برای پزشکان خانواده تشکیل داده ایم.

دکتر معین رئیس شورای عالی نظام پزشکی نیز با بیان این که فعال بودن در فضای مجازی خود یک ابتکار است، گفت: سازمان نظام پزشکی یک نهاد مدنی است که علاوه بر دفاع از حقوق بیماران وظیفه دارد از حقوق مادی و معنوی اعضای خود نیز دفاع کند .

وی افزود: ما نیز به کمیت گرایی بدون رعایت کیفیت اعتقاد داریم و به رفع تبعیض ها حساسیت داریم و در نهایت باید به راهکارهای مشترکی در خصوص مشکلات موجود برسیم که قابل دفاع باشد و سایر دستگاههای اجرایی مانند وزارت بهداشت نیز به آن تمکین کنند.

وی به تقویت رابطه نظام پزشکی با بدنه جامعه پزشکی اشاره و بیان کرد: باید اخلاق حرفه ای را رعایت کنیم و سازمانی که اخلاق در آن حاکم باشد بطور حتم بهره وری بیشتری خواهد داشت.

معین با اشاره به این که جایگاه فعلی سازمان نظام پزشکی قوی نیست، خاطرنشان کرد: باید جامعه پزشکی حضور آگاهانه و ارتباط بیشتری با ارکان این سازمان داشته و انسجام درونی حفظ شود و قانون نیز در بسیاری از جنبه ها نظر مشورتی سازمان نظام پزشکی را می خواهد و الزامی برای رعایت آن عنوان نکرده است؛ بنابراین ما نیز معتقدیم که در خصوص هزینه تمام شده خدمات باید بدون تعصب و با نگاه علمی به سمت افزایش حرکت کرده و آن را اعلام کنیم و حداقل افکار عمومی بدانند که پزشک معالج آن ها با فداکاری خدمات خود را ارائه می دهد و نسبت به او طلبکار و بی اعتماد نباشند.

دکتر مصلحی دبیر شورای عالی نظام پزشکی نیز در ادامه این نشست، فضای نقد بویژه از بیرون به درون را مثبت ارزیابی کرده و گفت: دوستان و همکاران فعال مجازی این نکته را در نظر داشته باشند که اعلام موضع رسمی در جایگاه یک مقام مسئول به مراتب دشوارتر از اعلام نظر در جایگاه یک مطالبه گر است. مطالبه گری هزینه های خاص خود را دارد و موضع گیری در جایگاه منتخب و مسئول هم دشواری ها و سختی های خود را. بی شک انتقادات و پیشنهادات شما از طریق کانال ها و چه مستقیم به ما می رسد و روی آن بحث می کنیم اما آنچه مطرح خواهد شد ممکن است با مطالبات یک بخش فاصله هایی داشته باشد که دوستان درک می فرمایند.

سایر مباحث مطرح شده از سوی مدیران فضای مجازی ، یکطرفه بودن ترکیب شورای عالی بیمه سلامت برای تعیین تعرفه ، کاهش میزان مشارکت جامعه پزشکی در فعالیت های صنفی ، اتخاذ راهکارهایی برای افزایش میزان تعرفه خدمات پزشکی، تنویر افکار عمومی و مسئولان مبنی بر عدم زیاده خواهی جامعه پزشکی  و مباحث مالیاتی پزشکان بود که با حضور ارکان شورای عالی نظام پزشکی مورد بررسی قرار گرفت.

گزارش تصویری

انتهای پیام

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.