پنجشنبه، 9 فروردین 1403

حدود ۳۷ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر آلوده به «اچ‌آی‌وی» هستند

حدود ۳۷ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر آلوده به «اچ‌آی‌وی» هستند
سازمان جهانی بهداشت در گزارشی که به مناسبت روز جهانی آگاهی بخشی درباره ایدز منتشر شد، شمار مبتلایان به این بیماری در سراسر جهان تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی را دست‌کم ۳۷ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر اعلام کرد که بیش از ۳۶ میلیون نفر از این تعداد بزرگسال و ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر دیگر کودک بوده‌اند.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت؛از این تعداد، بیماری در ۷۹ درصد از مبتلایان تشخیص داده شده است، ۶۲ درصد از این جمعیت در حال درمان هستند و ۵۳ درصد توانسته‌اند به کمک درمان‌های مداوم سطح این ویروس را در بدن خود کاهش دهند تا جایی که به میزان قابل توجهی خطر انتقال این ویروس از طریق آنها به دیگران کم شده است.

این سازمان همچنین اعلام کرد دست‌کم ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر دیگر در سراسر جهان به این ویروس آلوده هستند که هنوز وجود این ویروس در بدن آنها تشخیص داده نشده و به همین دلیل امکان درمان آنها وجود ندارد.

بنا بر اعلام تدروس آدهانوم مدیرکل این سازمان، شمار مبتلایان به این بیماری بطور چشمگیری افزایش یافته است و اگرچه «اکنون بیش از هر زمانی مبتلایان این بیماری تحت مداوا هستند اما هنوز بیماران بسیاری از این معالجات بی‌بهره‌اند زیرا هنوز وجود چنین ویروسی در بدنشان تشخیص داده نشده است.»

این سازمان بر ضرورت انجام آزمایش‌های «اچ آی وی» برای تشخیص زودهنگام ابتلا به این بیماری و آغاز هرچه سریع‌تر درمان تاکید دارد و می‌گوید با این روش، حتی آنهایی که نتیجۀ آزمایش‌هایشان منفی است (یعنی مبتلا به این بیماری نیستند) نیز امکان این را می‌یابند که با بهره گیری از خدمات مناسب، از ابتلا به چنین بیماری‌ای در آینده پیشگیری کنند.

به کمک این آزمایش، می‌توان سالانه از ایجاد ۱ میلیون ۷۰۰ هزار عفونت جدید جلوگیری کرد.
دو سوم مبتلایان به ایدز در آفریقا هستند

بنا بر گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت در حال حاضر دو سوم مبتلایان به بیماری ایدز (۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر) در قاره آفریقا زندگی می‌کنند.

نگرانی‌ها دربارۀ سرعت گسترش ایدز در شرق اروپا و آسیای مرکزی، همچنین خاورمیانه و شمال آفریقا نیز رو به افزایش است و بنا بر تحقیقات جدید خطر ابتلا به این ویروس در این مناطق ۹۵ درصد افزایش یافته است.

در آمریکای شمالی و اروپای غربی ویروس ایدز در مناطق شهری گسترش زیادی یافته اما به دلیل دسترسی بهتر و سریع‌تر مبتلایان به امکانات درمانی، میزان تلفات این بیماری بطور قابل توجهی کاهش یافته است.
وضعیت گسترش بیماری ایدز در ایران؛ سال ۲۰۱۸ میلادی

بنا بر گزارش دفتر برنامه مشترک سازمان ملل در موضوع ایدز (UNAIDS) در سال ۲۰۱۸ میلادی ۶۱ هزار نفر در ایران مبتلا به ویروس ایدز بوده‌اند.

در این سال ۴۴۰۰ نفر نیز به جمع مبتلایان به این بیماری اضافه شده و ۲۶۰۰ نفر در اثر این بیماری جان باخته‌اند.

آمارهای سازمان ملل همچنین حاکی از آن است که میزان مرگ میرهای ناشی از ایدز در ایران از سال ۲۰۱۰ میلادی به این‌سو ۸ درصد افزایش یافته و از ۲۴۰۰ نفر به ۲۶۰۰ نفر رسیده است.
ایران؛ گسترش بیماری ایدز در سال جاری

در سال جاری نیز بنا بر اعلام ناهید خداکرمی، عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران دست‌کم «هزار مورد جدید بیمار مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شده‌اند». بنا بر گزارش ایرنا او تاکید کرده است که «اگر مساله اجتماعی و تابوهای اطراف این بیماری شکسته شود، میزان شناسایی چندین برابر خواهد شد».

مهمترین علل ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی در ایران تزریق با سرنگ مشترک بین مصرف کنندگان مواد مخدر، رابطه جنسی و انتقال از مادر به کودک است.

همچنین علاوه بر مشکلات فرهنگی که باعث می‌شود افراد حاضر به انجام آزمایش‌های «اچ‌ آی وی» و انجام معالجات مربوطه نشوند، عدم پذیرفته شدن بیماران آلوده به این ویروس توسط برخی از پزشکان به دلیل ترس آنها از ابتلا به این بیماری نیز از مشکلاتی که سالهاست مردم ایران با آن دست به گریبانند.

به گفته مینو محرز، عضو کمیته کشوری ایدز برخی از پزشکان در ایران همچنان از جراحی مبتلایان به ایدز سر باز می‌زنند. علاوه بر این هنوز تعداد معدودی از پزشکان در ایران درباره شیوۀ درمان این بیماری آگاهی دارند.

در سال جاری انتشار خبر گسترش این بیماری در میان ساکنان روستای چنار محمودی از توابع شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختیاری نیز مردم ایران را در شوک فرو برد.

طبق نوشته رسانه‌های محلی، اهالی این روستا در جریان انجام آزمایش دیابت به این ویروس آلوده شده‌اند موضوعی که دولت آن را رد می‌کند.

شمار دقیق مبتلایان این روستا به ویروس «اچ آی وی» نامشخص است و برخی رسانه‌ها حتی از ۲۰۰ مبتلا سخن گفته‌اند. اما در آخرین اظهارنظرها در این باره، اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری اعلام کرد که «با انجام آزمایش از یک هزار و ۳۰۰ نفر از جمعیت روستای لردگان، کمتر از ۵ درصد مردم این روستا [۶۵ نفر] مبتلا به ویروس "اچ آی وی" هستند».

مقام‌های وزارت بهداشت ایران، استفادۀ بهیار از سرنگ آلوده را رد کرده و دلایل دیگری از جمله اعتیاد شماری از اعضای روستا و استفاده مشترک آنها از یک سرنگ برای استعمال مواد مخدر را دلیل وقوع این مشکل دانسته‌اند.

پیش از خبر آلوده شدن اهالی روستای چنار محمود نیز ورود خون‌های آلوده به کشور باعث گسترش غیرقابل انتظار این بیماری در ایران شده بود.

بنا بر گزارش‌ها، وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون ایران در سالهای ۱۳۶۲ و ۶۳ شمسی اقدام به ورود فراورده‌های خونی آلوده از فرانسه به داخل کشور کرده‎اند که توزیع این خون‌ها در میان ۹۷۶ نفر از مبتلایان به هموفیلی و بیماری‌های کلیوی، باعث مبتلا شدن آنها به بیماری ایدز شده است. تا کنون دست‌کم ۱۲۵ نفر از این بیماران جان باخته‌اند.

سایت منبع

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.