جمعه، 31 فروردین 1403

ویروس آنفلوانزا تهاجمی‌تر شده است

ویروس آنفلوانزا تهاجمی‌تر شده است
هیچ وقت برای تزریق واکسن در طول سال دیر نیست، هر چند زمان مناسب تزریق واکسن در ماه‌های شهریور و مهر است اما افراد پرخطر در طول سال می‌توانند واکسن بزنند و این کار در پیشگیری بیماری موثر است.

ویروس آنفلوانزایی که پاییز امسال در کشور شیوع یافته از دو نوع H۱N۱ و H۳N۲ است که اغلب جان‌باختگان ایرانی بر اثر ابتلا به نوع اول آن فوت کردند.
داود یادگاری روز شنبه با اعلام این مطلب افزود: هر ساله مرگ و میر بر اثر آنفلوانزا در کشور داریم اما به نظر می‌رسد به دلایل مختلف از جمله تغییرات ژنی ویروس و سرمای زودرس، امسال تعداد آنها بیشتر شده است.
وی بر لزوم واکسینه شدن گروه‌های پرخطر برای مقابله با آنفولانزا تاکید کرد و افزود: گروه‌های پرخطر از جمله زنان بادار، افراد خیلی چاق، بیماران دارای زمینه قلبی، کلیوی و ریوی، افراد بالای ۶۵ سال، مبتلایان به سرطان و افراد در حال شیمی درمانی هستند که بیشتر در معرض مرگ و میر ناشی از آنفولانزا قرار دارند.
یادگاری تاکید کرد: با وجود تاکیدات متخصصان عفونی بر واکسینه شدن افراد، بسیاری از گروه‌های پرخطر مبادرت به تزریق واکسن نکردند و برخی افراد هم به دلیل اطلاعات نادرست فضای مجازی از زدن واکسن امتناع می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه هیچ وقت برای تزریق واکسن در طول سال دیر نیست، گفت: هر چند زمان مناسب تزریق واکسن در ماه‌های شهریور و مهر است اما افراد پرخطر در طول سال می‌توانند واکسن بزنند و این کار در پیشگیری بیماری موثر است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: واکسن با کیفیت مناسب به تعداد کافی در دسترس همه قرار دارد، این واکسن‌ها مورد تائید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و از ایمنی خوبی برخوردار هستند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا شیوع بیماری در ایران نسبت به کشورهای دیگر بیشتر است، گفت: هنوز این موضوع به درستی مشخص نشده، ممکن است در کشورهای هم‌جوار هم این روند وجود داشته باشد و این موضوع باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد.
یادگاری افزود: تقریبا در همه مناطق کشور شاهد بروز این بیماری هستیم و نظام سلامت باید آمادگی کامل را برای ارائه خدمات مناسب به افراد مبتلا و در معرض ابتلای به این بیماری داشته باشد.

منبع : ایرنا

مهدی محمدزاده امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.