جمعه، 10 فروردین 1403

نتایج نشست هم اندیشی "سند جامع خدمات سلامت درداروخانه های ا یران " چه بود؟

نتایج نشست هم اندیشی "سند جامع خدمات سلامت درداروخانه های ا یران " چه بود؟
هیات رئیسه مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی به منظور ایجاد تفاهم و تعامل هر بیشتر در خصوص سند جامع خدمات سلامت در داروخانه های ایران اقدام به برگزاری دو جلسه نشست هم اندیشی با حضور مسئولان ارشد سازمان غذا و دارو، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ،رئیس انجمن داروسازان ایران و دبیر و اعضای داروساز شورای عالی نظام پزشکی نموده و شفاف سازی های لازم در خصوص بندهای بحث برانگیز سند جامع انجام شد.

دکتر عباس آقازاده مسرور رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در گفت و گو با خبرنگار این سازمان در مورد ضرورت برگزاری نشست هم اندیشی سند جامع خدمات سلامت در داروخانه های ایران بیان کرد: به دنبال انتشار سند جامعه خدمات سلامت در داروخانه های ایران ، هیات رئیسه مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در راستای اجرای وظایف ذاتی خود که تسهیل فرآیند سیاستگذاری های کلان نظام سلامت را پیش بینی کرده است، به منظور کاستن از ابهامات موجود در این سند، جلوگیری از شکاف بین اعضای جامعه پزشکی و پدید آمدن دوقطبی کاذب اقدام به برگزاری دو جلسه نشست هم اندیشی در تاریخ 12/8/98 و 22/8/98 با دعوت از مقامات ارشد سازمان غذا و دارو،معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ، انجمن های علمی تخصصی و صنفی داروسازی و اعضای داروساز شورای عالی نظام پزشکی نمود.

وی افزود: دکتر شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو، دکتر خیراندیش مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو، دکتر ضیاء رئیس انجمن داروسازان ایران ، دکترسلام زاده رئیس انجمن داروسازی بالینی ایران و گروهی از کارشناسان ارشد سازمان غذا ودارو در حضور هیات رئیسه مجمع عمومی و سایر مسئولان ارکان نظام پزشکی به بررسی مفصل و کارشناسی بندهای سند جامع پرداخته و مقرر شد در تدوین استانداردهای اجرایی و آیین نامه های مربوطه اصلاحات لازم و ضروری برای تنویر افکار و رفع ابهام از حرف پزشکی انجام شود.

وی در خصوص مباحث مطرح شده در این نشست هم اندیشی تصریح کرد: ضرورت استاندارد سازی در زمینه ثبت مستندات توسط داروسازان، ضرورت آموزش های به روز و کسب مهارت در راه انجام خدمات داروسازی مانند کاهش مصرف نادرست دارو ، کاهش زمینه دخالت افراد و نهادهای غیرمرتبط با حرف پزشکی و ارجاع به موقع بیماران به مراکز درمانی و اورژانس بحث های کارشناسی مفصل انجام شد و در فضای صمیمی توام با حسن نیت در باب مسائلی مانند فلوچارت ارائه خدمت داروسازان، صلاحیت افراد برای ارائه خدمات داروسازی ،فضا و مکان فیزیکی لازم، دقیق ترکردن تعاریفی مانند مدیریت و درمان ناخوشی های جزئی و داروهای OTC و اتکا به کوریکولوم آموزشی و انتشار کتاب CPT به عنوان زیرساخت ارتباط نسبی مباحث سلامت ، نقش و جایگاه داروسازان به عنوان یکی از ارکان چرخه سلامت در کنار پزشکان و دیگر اعضای نظام سلامت ، مقدمات تدوین شناسنامه و استاندارد خدمات دارویی  به عنوان یکی از ابزارهای اجرای سند جامع فراهم آمد.

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد: در نهایت برای ابهام زدایی و با رای قاطع حاضرین در این نشست هم اندیشی مباحث ذیل به تصویب رسید:

  1. جایگاه داروساز به عنوان عضوی از تیم سلامت و پزشکی خانواده، در سطح یک نظام ارجاع و مراقبت های اولیه سلامت (PHC) ،در تعامل با پزشکان و مطابق استانداردهای تدوین شده تعریف شود.
  2. منظور از "درمان "ناخوشی های جزئی، "مدیریت" دارو درمانی ناخوشی های جزئی با استفاده از داروهای بدون نیاز به نسخه و مطابق استاندارد ابلاغی است. در ادامه این روند با نظارت بر وضعیت بیمار، ضرورت ارجاع وی به پزشک بالینی یا مراکز درمانی و اورژانس ، در صورت نیاز در دستور قرار خواهد گرفت.
  3. در خصوص مباحث واکسیناسیون در داروخانه های کشور، مصوب شد تا برنامه واکسیناسیون ملی که توسط شبکه ها و مراکز بهداشتی و درمانی در سراسر کشور انجام می شود و از برنامه های موفق بهداشتی بوده، نباید تضعیف شود و هدف اجرایی از ارائه خدمت واکسیناسیون در این سند، دخالت در این برنامه ملی نیست بلکه منظور واکسن هایی مانند آنفلوآنزا است که با خروج از داروخانه احتمال فاسد شدنشان وجود دارد و مشمول برنامه ایمن سازی ملی نیستند.
  4. بررسی اخلاقی ؛ علمی و قانونی نسخ توسط داروساز با رعایت اصول اخلاقی ، علمی ، قانونی و مطابق با آئین نامه انتظامی سازمان نظام پزشکی انجام شود.

آقازاده مسرور یادآور شد: حاضرین در جلسه برلزوم استمرار این روش در تدوین اسناد سایرگروههای پزشکی و نیز تشریح و تفهیم آئین نامه های اجرایی تاکید نمودند.

انتهای پیام

برچسب ها : مجمع عمومی
زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.