جمعه، 10 فروردین 1403

شفاف سازی موارد بحث برانگیز "سند جامع خدمات سلامت در داروخانه های ایران " انجام شد

شفاف سازی موارد بحث برانگیز "سند جامع خدمات سلامت در داروخانه های ایران " انجام شد
دومین جلسه کارشناسی بررسی سند جامع خدمات سلامت در داروخانه های ایران با حضور رئیس سازمان غذا و دارو، هیات رئیسه مجمع عمومی نظام پزشکی ، مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو ، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ،رئیس انجمن داروسازان ایران و دبیر و اعضای داروساز شورای عالی نظام پزشکی برگزار و شفاف سازی های لازم در خصوص بندهای بحث برانگیز سند جامع خدمات سلامت در داروخانه های ایران انجام شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی ، پس از اظهار نظرهای کارشناسی در خصوص  برخی بندهای سند جامع خدمات سلامت در داروخانه های ایران و ارائه گزارشی مکتوب از سوی دکتر خیراندیش مدیر کل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت سازمان غذا و دارو مبنی بر این که پیش نویس استاندارد خدمات بندهای بحث برانگیز موجود در این سند مورد تعریف و تشریح قرار گرفته است، دکتر عباس آقازاده مسرور رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با بیان این که جایگاه داروسازان در چرخه سلامت بیماران به عنوان یک رکن اساسی بر کسی پوشیده نیست، بیان کرد: همکاران داروساز یکی از فعالان عرصه سلامت هستند که باید تعرفه خدمات حرفه ای آنها در کتاب cpt لحاظ شود و برخی از بندهای سند جامع  مانندواکسیناسیون، فروش داروهای otc و درمان ناخوشی های جزئی ؛ نگرانی هایی را برای جامعه پزشکی فراهم نموده که نیازمند شفاف سازی های کارشناسی است.

وی افزود: پزشکان عمومی همواره به عنوان دروازه بانان نظام سلامت به ارائه خدمات درمانی پرداخته اند و با توجه به این که در کشور ما وضعیت بیمار با بخش های مختلف سلامت مشخص نیست ،باید توجه ویژه ای به مدیریت ناخوشی های جزئی در سند مذکور داشته باشیم.

وی ادامه داد: اغلب مردم برای مسائل جزئی سلامتی خود به متخصصان مراجعه می کنند و برای مسائل بزرگ و پیچیده گاهی سراغ دعانویس می روند و این در حالی است که در کشورهای پیشرفته 5 الگوی غالب برای مراجعه و دریافت خدمات سلامت مردم وجوددارد ولی متاسفانه در کشور ما هیچ الگویی وجود ندارد.

آقازاده با تاکید براین که روش اصولی و منطقی این است که افراد برای درمان ناخوشی های خود در ابتدا به پزشک عمومی مراجعه کنند، تصریح کرد: باید سطح بندی ارائه خدمات سلامت برای مردم تعریف شود تا ابتدا برای درمان خود به پزشک عمومی مراجعه کنند و پس از انجام اقدامات لازم برای انجام کارهای تخصصی تر یعنی در سطح دو توسط پزشک عمومی به متخصص مربوطه ارجاع شوند اما هنوز در پیاده سازی این مهم دچار مشکلات زیادی هستیم.

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که درمان ناخوشی های جزئی و ارائه داروهای بدون نسخه (otc) به شکلی که در سند مذکور ابلاغ شده است، نیازمند شفاف سازی برای جامعه پزشکی است ، خاطرنشان کرد: همکاران داروساز علیرغم دانش فنی خود باید سالهای متمادی به کسب مهارت بپردازند با بتوانند مانند یک پزشک نوع بیماری را تشخیص و سپس بیمار را به مصرف داروی لازم تشویق کنند و وجود بندهای فوق الذکر نیازمند تنویر افکار جامعه پزشکی است.

دکتر جهانگیری معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی نیز با تاکید بر شفاف سازی عبارات و اصطلاحات موجود در سند جامع بیان کرد: باید به تبیین مبانی و عبارات چالش برانگیز پرداخت ،ضمن آن که با وجود کتاب CPT می توان خدمات حوزه دارویی را شناسایی کرد.

وی افزود: با تشکیل کمیسیون ملی تعیین صلاحیت شاغلین حرف پزشکی و وابسته ، تمام خدماتی که به نوعی با سلامت ارتباط دارند باید صلاحیت خود را از این کمیسیون دریافت کنند و نباید گروههای مختلف جامعه پزشکی را وارد دغدغه کرد بلکه با گفتمان و کارشناسی مسائل حل و فصل می شود.

دکتر شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو نیز پس از استماع نظرات شرکت کنندگان در این جلسه تصریح کرد: نگرانی ها کاملا بجا و قابل قبول است اما تدوین این سند جنبه اجرایی ندارد ، ضمن آن که برای وارد شدن به فازعملیاتی باید سازمان غذا و دارو با معاونت درمان ، سازمان نظام پزشکی و نمایندگان انجمن های علمی ، تخصصی جلسه ای برگزار کرده و پس از کارشناسی های لازم و رسیدن به دستورالعمل مشترک نسبت به اجرایی کردن سند اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: تهیه و تدوین این سند گامی در جهت استانداردسازی و آموزش در زمینه از بین بردن برخی خطاهایی است که امکان رخ دادن آن وجود دارد ، بنابراین تدوین سند ، به معنای اجرای سریع آن نیست.

در ادامه جلسه پس از توضیحات افراد حاضر، دکتر خیراندیش مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو، پیش نویس استاندارد خدمات تحت عنوان" استاندارد مدیریت ناخوشی های جزئی با استفاده از داروهای بدون نیاز به نسخه" را مطرح و حاضرین  درمورد بندهای آن به بحث پرداختند که پس از بررسی این پیش نویس و تایید الگوریتم مندرج در آن ، مقرر شد توضیحات مکتوبی جهت رفع ابهام از برخی بندهای این سند جامع تهیه و پس از رای گیری ضمیمه صورتجلسه شود.

لازم به ذکر است اصلاحاتی درباره  بندهای مربوط به واکسیناسیون ناخوشی های جزئی، جایگاه داروساز و پزشک عمومی در نظام سلامت مطرح و حاضرین با رای مثبت خود آنها را تایید نمودند ؛ که مشروح این اصلاحات و توضیحات طی صورتجلسه جداگانه ای از سوی هیات رئیسه مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی متعاقبا اعلام خواهد شد.

گزارش تصویری

انتهای پیام

 

برچسب ها : مجمع عمومی
زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.