جمعه، 31 فروردین 1403

تدوین "سند جامع خدمات سلامت در داروخانه های ایران "گامی در جهت استاندارد سازی خدمات داروسازان

تدوین "سند جامع خدمات سلامت در داروخانه های ایران "گامی در جهت استاندارد سازی خدمات داروسازان

نشست هم اندیشی بررسی "سند جامع خدمات سلامت در داروخانه های ایران" با حضور هیات رئیسه مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی، مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو و رئیس انجمن داروسازان ایران و اعضای داروساز شورای عالی سازمان نظام پزشکی در محل این سازمان برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی ، در این نشست هم اندیشی دکتر عباس آقازاده مسرور رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی دو مولفه تاثیرگذار در نظام سلامت هستند، بیان کرد: هم وزارتخانه و هم سازمان نظام پزشکی خواهان برقراری عدالت و تعامل و تفاهم در بین رشته های مختلف پزشکی هستند و تشکیل کمیسیون ملی تعیین حیطه وظایف شاغلان حرف پزشکی و وابسته گامی در راستای از بین بردن اختلافات بین رشته ای و ایجاد سازو کار قانونی در بین گروههای مختلف پزشکی است.

وی با اشاره به سند جامع خدمات سلامت در داروخانه های ایران افزود: در تهیه این سند جایگاه سازمان نظام پزشکی به درستی دیده نشده است ضمن آن که این سازمان به دنبال تثبیت جایگاه واقعی داروسازن در نظام سلامت و واقعی شدن تعرفه خدمات دارویی است.

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با تاکید بر این که باید ارزش کیفی خدمات داروسازان در سیستم بهداشت و درمان کشور مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: خدمات همکاران داروساز زمانی که درمان بالینی عینیت می یابد کاملا مشهود است و باید تعرفه خدمات دارویی این گروه از فعالان عرصه سلامت مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

آقازاده با اشاره به این که استاندارد سازی خدمات داروسازان در کنار پیاده سازی پزشکی خانواده و نظام ارجاع میسر می شود، تصریح کرد: پس از آن که ثقلیت پزشکان عمومی در نظام سلامت مشخص شود باید به تاثیرات خدمات همکاران داروساز توجه کرد که از حلقه های اصلی چرخه درمان بیمار هستند و عدم توجه به خدمات حرفه ای این دو گروه از فعالان عرصه سلامت می توان تبعات جبران ناپذیری را برای نظام سلامت و بیماران به دنبال داشته باشد.

وی هدف از جلسه هم اندیشی بررسی سند جامع خدمات سلامت در داروخانه های ایران را جلوگیری از ایجاد دوقطبی های کاذب عنوان کرد و گفت: توانایی همکاران داروساز در خصوص ارائه خدمات دارویی در عرصه سلامت بر هیچ یک از همکاران گروه پزشکی پوشیده نیست و باید در جهت رفع نگرانی های این قشر خدوم در عرصه سلامت تلاش های لازم انجام شود.

دکترحسین بابایی نایب رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی نیز با ارائه گزارشی از دوره و دروس  برنامه آموزشی رشته داروسازی مقطع دکتری عمومی بیان کرد: در بحث دارو، تیم سلامت گروهی به نام داروسازان دارد که تکمیل کننده خدمات درمانی ارائه شده به بیماران است، اما جایگاه واقعی آنان در نظام سلامت به درستی تبیین نشده و این سوال مطرح می شود که آیا انتظارات حرفه ای خواسته شده از داروسازان در سند جامع با کوریکولوم آموزشی آنها هم خوانی دارد؟

دکتر محمد باقر ضیاء رئیس انجمن داروسازان ایران نیز با اشاره به این که باید به سمتی حرکت کنیم تا خدمات حرفه ای داروسازان در نظام سلامت دیده شود، اظهار کرد: برای تعالی در حرفه خود نیازمند برگزاری چنین نشست هایی هستیم ضمن آن که مسئولان امر باید به این مهم توجه داشته باشند که خدمت یک داروساز به نسخه پیچی محدود نمی شود .

دکتر مهرناز خیراندیش مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو نیز با اشاره به این که هر خدمت یا مداخله ای در نظام سلامت که موجب کاهش هزینه های پرداختی از جیب بیمار، افزایش سطح دسترسی و ایمنی بیماران باشد، مورد استقبال قرار می گیرد ، بیان کرد: در زنجیره درمان بیماری ها یکسری از خدمات که تضمین اثرات درمانی تیم ارائه دهنده خدمات سلامت است ، مغفول مانده وطبق گفته سازمان بهداشت جهانی باید خدماتی در داروخانه ها وجود داشته باشد که ضمن استفاده از توانمندی داروسازان ، بیماران را در جهت رفع نیازهایشان هدایت کند.

وی با اشاره به این که در حوزه دارو چالش های متعددی وجود دارد، افزود: بسیاری از بیماران پس از ترخیص از مراکز بهداشتی و درمانی یک نوع دارو را از دو برند مختلف استفاده می کنند که بسیار آسیب زننده است .

وی ادامه داد:خود درمانی نیز به یک دغدغه مهم در نظام سلامت تبدیل شده است در حالی که با مداخله بهینه داروسازان می توان از این معضل پیشگیری کرد و با تجویز و مصرف منطقی دارو در جهت افزایش سطح سلامت افراد گام های مثبتی برداشت.

خیراندیش تصریح کرد: عدم مدیریت صحیح دارو در مراکز درمانی و مشخص نبودن جایگاه واقعی داروسازان در نظام سلامت و سایر مشکلات و چالش هایی که در سطح یک ارائه خدمات درمانی به بیماران وجود داشت ، ضرورت تدوین سند جامع خدمات سلامت در داروخانه های ایران را بیش از پیش ایجاد کرد.

وی با بیان این که سند مذکور سازو کار اجرایی دارد، اظهار کرد: با توجه به چالش های متعدد در حوزه دارو نیاز بود تا شرح خدمات و وظایف داروسازان و انتظارات مد نظر تبیین و استانداردسازی های لازم جهت ارائه خدمات داروسازان برای رفع چالش های موجود انجام شود.

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو با اشاره به چشم انداز سند جامع خدمات سلامت در داروخانه های ایران گفت: عملیاتی کردن همه موارد موجود در این سند از جنبه های مختلف زیرساختی، توانمندی ، مهارتی و غیره امکان پذیر نیست اما با توجه به اولویت های نظام سلامت مانند مصرف خودسرانه دارو بندهای مختلف آن عملیاتی می شود .

به گفته خیراندیش هیچ گونه تداخل کاری و هم پوشانی در این سند رخ نمی دهد و مطابق استانداردها و در راستای کاهش هزینه های نظام سلامت و تجویز و مصرف منطقی دارو و رفع چالش هایی که به سلامت مردم آسیب می زند به صورت منسجم و علمی عمل خواهد شد.

در ادامه این جلسه دکتر علی سالاریان  و دکتر لاله تدین  از اعضای هیات رئیسه مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی بر اهمیت نقش داروسازان در نظام سلامت و ضرورت رفع ابهامات موجود در ذهن پزشکان تاکید کردند.

گفتنی است در این جلسه دکتر محمود فاضل ، دکتر منصور آرزومند، دکتر یدالله سهرابی از اعضای داروساز شورای عالی نظام پزشکی ، دکتر سید علی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، دکتر محمد خلیلی دبیر انجمن داروسازان ایران، دکتر جمشید سلام زاده رئیس انجمن داروسازی بالینی ایران و دکتر نوشین محمد حسینی رئیس گروه تعرفه و استاندارد خدمت فرآورده های سلامت سازمان غذا و دارو حضور داشتند.

در نهایت مقرر شد به منظور کارشناسی دقیق تر  و اخذ خروجی لازم ، جلسه بعدی این هم اندیشی مورخ 98/8/22 تشکیل شود.

گزارش تصویری

انتهای پیام

برچسب ها : مجمع عمومی
زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.