پنجشنبه، 9 فروردین 1403

آغاز به کار بیمه اجباری سلامت با حضور معاون اول رئیس جمهور

آغاز به کار بیمه اجباری سلامت با حضور معاون اول رئیس جمهور
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طرح بیمه اجباری سلامت از ۱۳ آبان ماه با حضور دکتر اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری آغاز به کار می‌کند.

به گزارش  اداره کل روابط عمومی ، دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت در گفت‌وگو با " ایرنا " درباره طرح بیمه اجباری سلامت افزود: در مصوبه جدید دولت، صد در صد حق بیمه افرادی که تا ۴۰ درصد حداقل حقوق وزارت کار درآمد دارند توسط دولت پرداخت می‌شود. همچنین ۵۰ درصد حق بیمه افرادی که از ۴۰ درصد تا کمتر از صد در صد حداقل حقوق و دستمزد را دریافت می‌کنند توسط دولت پرداخت خواهد شد و افرادی که صد در صد حداقل حقوق و دستمزد را دریافت می‌کنند باید حق بیمه را خودشان پرداخت کنند.

وی ادامه داد: تلاش ما این است که با این روش، طرح بیمه اجباری سلامت را عملیاتی کنیم. بین ۷ تا ۱۰ میلیون نفر که تحت پوشش بیمه نیستند با این اقدام از پوشش بیمه‌ای برخوردار می‌شوند.

نمکی درباره همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای انجام ارزیابی وسع نیز اظهار کرد: این اقدام با همکاری سازمان بیمه سلامت، وزارت بهداشت و وزارت رفاه در حال پیشرفت است.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت نیز پیش از این درباره بیمه اجباری سلامت گفته بود: دو ماه قبل آیین نامه بیمه اجباری سلامت توسط دولت تصویب شد که بر اساس آن، مردم با حمایت دولت تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند و در آبان ماه از سامانه آن بهره برداری می‌شود.

طاهر موهبتی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت نیز پیش از این در همین رابطه گفته بود: پوشش بیمه اجباری سلامت برای آحاد مردم از هفته بیمه سلامت آغاز می‌شود. افرادی که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند می ‌توانند با مراجعه به سایت سازمان بیمه سلامت یا دفاتر پیشخوان تحت پوشش بیمه قرار گیرند. بر اساس آمارها حدود ۱۰ درصد افراد در کل کشور تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند و امیدواریم این افراد در بازه زمانی ۶ ماهه پس از اعلام سازمان بیمه سلامت، برای بیمه شدن مراجعه کنند تا از تسهیلات آیین نامه برخوردار شوند. البته اگر افراد شرایط قانونی را در هر بازه زمانی پیدا کنند، سه ماه فرصت دارند که برای پوشش بیمه‌ای مراجعه کرده و از یارانه بیمه سلامت همگانی برخوردار شوند.

کوروش فرزین، معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت نیز در این رابطه اظهار داشت: هر شخص که فاقد هرگونه پوشش بیمه‌ای است، از زمان ابلاغ آیین نامه اجرایی ارزیابی وسع که در هفته بیمه سلامت خواهد بود، می‌تواند با مراجعه به سایت سازمان بیمه سلامت یا دفاتر پیشخوان از بیمه سلامت برخوردار شود.

وی بیان کرد: اگر افراد قادر به پرداخت حق سرانه بیمه نباشند، می‌توانند درخواست ارزیابی وسع کنند. پس از دریافت اطلاعات دهک درآمدی خانوار متقاضی از وزارت رفاه، متقاضی می‌تواند از صد در صد یا ۵۰ درصد تسهیلات دولت در پرداخت حق سرانه بیمه پایه استفاده کند. بر اساس آیین نامه اجرایی مصوب دولت، وزارت رفاه باید حداکثر در بازه زمانی یک ماهه نسبت به اعلام نتیجه ارزیابی وسع متقاضی اقدام کند.

معاون سازمان بیمه سلامت گفت: متقاضیان دریافت پوشش بیمه‌ای سلامت اگر از تسهیلات حمایتی دولت استفاده کرده باشند یا به طور اورژانس در مراکز درمانی نیاز به خدمات تشخیصی و درمانی داشته باشند، می‌توانند بدون گذراندن دوره انتظار ۱۰ روزه، دفترچه بیمه سلامت خود را دریافت کرده و از مزایای آن بهره مند شوند. جهت جلوگیری از این‌که افراد فاقد پوشش بیمه‌ای، دریافت دفترچه را به زمان دریافت خدمات موکول نکنند، دوره انتظار ۱۰ روزه جهت دریافت دفترچه بیمه سلامت در نظر گرفته شده است.

هیات وزیران در جلسه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تایید سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد بند (الف) ماده (۷۰) قانون برنامه پنج‌ ساله ششم توسعه، آییننامه اجرایی بیمه پایه اجباری سلامت و ارزیابی وسع را تصویب کرد. بر این اساس، دولت مکلف است به منظور تحقق سیاست‌های کلی سلامت، تامین منابع مالی پایدار برای بخش سلامت، توسعه کمی و کیفی بیمه‌های سلامت و مدیریت منابع سلامت از طریق نظام بیمه با محوریت وزارت بهداشت، اقدامات لازم را به عمل آورد. همچنین مطابق قانون برنامه، پوشش بیمه سلامت برای تمامی آحاد جمعیت کشور اجباری بوده و برخورداری از یارانه دولت جهت حق سرانه بیمه از طریق ارزیابی وسع و سایر ضوابط، بر اساس آئین‌نامه‌ای است که به تصویب دولت می‌رسد. بر این اساس، این حق بیمه شامل سرپرست خانوار و تمامی افراد تحت تکفل آنان است.

سایت منبع

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.