پنجشنبه، 9 فروردین 1403

به بهانه اتمام خدمات رسانی موفق بخش سلامت کشور در اربعین 98

به بهانه اتمام خدمات رسانی موفق بخش سلامت کشور در اربعین 98

 

 

سپید جامگان مسیر بهشت خدا قوت

با بی کرانی از افتخار و مباهات بوسه می زنیم بر دستان شفا بخش سپید جامگانی که دستان خداوند شدند بر روی زمین. بزرگوارانی که با سعه صدر، حس نوع دوستی و حسن خلق و به پشتوانه دانش روز و با توجه به شرایط بسیار سخت و صعب از ابتدا تا انتهای مسیر بهشت " طریق الحسین" در نهایت هوشمندی و فرهیختگی اهتمام ورزیدند و قیام به درمان،پرستاری،امداد و معاضدت انبوه میلیونی زائرین رویداد بزرگ اربعین 98 در داخل و خارج از مرزهای کشور ایران اسلامی نمودند.

بدون شک تلاش شبانه روزی، علم و عمل صادقانه اقشار مختلف جامعه پزشکی در خدمت به زوار حرم آل الله در محضر باریتعالی جلوه ای دیگر دارد و اجر این اعمال صالح تنها در دید قدرت لم یزلی بوده و خارج از حیطه سپاسگزاری انسانی است. ولی با نگاهی گذرا به کارنامه درخشان پزشکان،پرستاران،داروسازان،بهداشت کاران و همه اقشار جامعه شریف پزشکی در حماسه بی بدیل اربعین 98 ، ما را وا می دارد تا در نهایت ادب وکمال، سپاس خویش را محضر این قشر فرهیخته و خدوم جامعه نموده و از طبیب عشق،برای طبیبان مهر، صحت، سلامت و سعادت مسئلت نمائیم.

وزارت بهداشت،جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران،نیروهای مسلح، سازمان نظام پزشکی،سازمان تامین اجتماعی،بسیج جامعه پزشکی و همه دستگاه های متولی حوزه سلامت کشور در کنار تمامی مسئولیت ها و وظایف سنگین خویش و هم زمان با مدیریت بحران های سلامت در جای جای کشور،بهداشت و درمان اربعین را به خوبی مدیریت و با موفقیت تمام به سرانجام رساندند.

در همه ی کشور رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی به عنوان رئیس کمیته بهداشت و درمان ستاد هماهنگی اربعین استان ها از سوی استانداران منصوب شدند.

دکتر نمکی وزیر ادیب و سختکوش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امسال تمامی ارکان وزارت بهداشت را برای خدمت رسانی به زائرین اربعین بسیج کرد و در مراسم بدرقه کاروان سلامت اربعین حسینی در شانزدهم مهرماه 98 گفت:

بزرگ ترین خصیصه عاشورا عاشقی و دلبستگی است و در تاریخ تشیع زیباترین بخش مربوط به افرادی است که خدمت گذاران مسیر راه زائرین اهل بیت هستند.

 ارادت وصف ناشدنی وزیر بهداشت به امام حسین (ع) و سخنان پر شور وی در جمع پزشکان و پرستاران راهی مسیر بهشت، بخصوص در آن بخشی که گفت: " هنوز جرعه ای آب در خوشی و ناخوشی ننوشیده ام که نگویم فدای لب تشنه ات یا اباعبداله الحسین" شعف و امید خادمان سلامت اربعین را دو چندان نمود.

وزیر بهداشت همچنین در 15 مهرماه سال 98 در مراسم بدرقه کاروان بهداشت و درمان به مرزهای غربی کشور گفت: امسال برای اولین بار زائرانی که دچار مشکل و بیماری هستند، توسط توسط اورژانس تا منزل همراهی می شوند تا هیچ زائری در کسالت و بیماری احساس تنهایی نکند.

دکتر پیر حسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور و رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین 98 از ماه ها قبل کار خود را شروع کرد و علاوه بر به میدان آوردن تمامی امکانات و پرسنل اورژانس کشور سفرهای متعدد و مداومی به استان ها و مناطق پایگاه های بهداشتی مستقر در مرز داشت. وی علاوه بر بسیح امکانات داخلی طی نشست بین المللی در مورخ  11مهرماه با سفرای کشورهای همسایه ایران و انعقاد تفاهمنامه با بخش بهداشت و درمان کشورهای همسایه بخصوص کشور عراق، عرصه خدمت رسانی به زوار را تا درون شهرهای عراق از جمله کربلا،نجف،بغداد و سامرا گسترش داد.

در تاریخ 12 تیر سال 98 جلسه کمیته بهداشت و درمان اربعین با حضور سرکنسول ایران در کربلاء و رئیس اورژانس کشور و مدیر کل امور بین الملل وزارت بهداشت و نمایندگان مرکز مدیریت بیماری ها تشکیل و در خصوص برنامه ریزی برای اعزام نیروهای متخصص بهداشت و درمان و دارو و تجهیزات پزشکی به کشور عراق و استقرار درمانگاه های هلال احمر در عراق هماهنگی بعمل آمد. به گفته دکتر کولیوند بیش از 1100 دستگاه آمبولانس،144 دستگاه اتوبوس آمبولانس،15 فروند بالگرد در خدمات رسانی درمانی اربعین به کار گرفته شدند.

با تلاش دولت ایران متخصصان بهداشت محیط و مدیریت بیماری های واگیر ایرانی کارت عراقی دریافت کرده و تمامی مواکب را در عراق نظارت و کنترل نمودند.

چند قرارگاه سلامت در عراق و شهرهای کربلا،نجف،سامراء و کاظمین فعال شده و مراکز درمانی عراق را پایش کرده و چنانچه زائری نیاز به اعزام به ایران داشت در اسرع وقت این اقدام صورت گرفت. و همچنین پزشکان متخصص ایرانی در بیمارستان های عراقی مستقر و خدمات رسانی نمودند. دکتر کولیوند ادامه داد؛ تمام محورهای مواصلاتی از شرق تا غرب کشور تحت پوشش خدمات سلامت و فوریت های پزشکی ویژه اربعین قرار داشت و چهار بیمارستان ویژه حوادث بیوتروریسم توسط نیروهای مسلح در مرزهای غربی کشور نیز ایجاد گردید.  وی افزود: بیمارستان صحرائی در مرز شلمچه با 500 متر مربع زیربنای مفید به همراه یک اتوبوس ارتباط سیار اورژانس تهران با دکلی به ارتفاع 18 متر برای برقراری ارتباط با EOP کشور به منظور رصد مستقیم اقدامات قابل انجام در بیمارستان صحرائی توسط رئیس اورژانس کشور مهیا شد.

 واحدهای بهداشت و درمان نیروهای مسلح از جمله،ارتش،سپاه و نیروی انتظامی تلاش شبانه روزی داشتند و نیروی هوایی به طور مرتب بیمارستان های مهران و ایلام را تخلیه و بیماران را به سایر بیمارستان های کشور منتقل می کردند.

استقرار بیمارستان های صحرایی وسیع و مجهز توسط ارتش و سپاه در مناطق مرزی امسال بسیار منظم و در اسرع وقت انجام شد.

جمعیت هلال احمر ایران نیز، همگام با سایر دستگاه ها عهده دار ارائه خدمات پزشکی به زائران اربعین بود. پزشکان، پرستاران و امدادگران این جمعیت عاشقانه و با روحیه داوطلبی  خدماتی عظیم ارائه دادند به طوریکه طبق گفته دکتر علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در طی مراسم اربعین 98،جمعیت هلال احمر ایران دو میلیون خدمت درمانی،بهداشتی و امدادی به زائرین ایرانی و غیر ایرانی ارائه داده است.

دکتر محمدتقی حلی ساز رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت برنامه ریزی استقرار بیش از 25 درمانگاه شبانه روزی در عراق را از ابتدای سالجاری کلید زد و طی فراخوانی از جامعه پزشکی با تدارک مقادیر انبوهی دارو ، تجهیزات پزشکی و کاروانی متشکل از 2500 نفر از پزشکان متخصص در رشته های مختلف بالینی،پرستاری و متخصصین بهداشت محیط سراسر مسیر پیاده روی اربعین از نقطه صفر مرزی عراق تا درون شهرهای کربلا،نجف،کاظمین و سامرا را تحت پوشش درمانگاه ها قرار داد.

دکتر علی حیدری، معاون عتبات مرکز پزشکی حج و زیارت، آزاده سرافراز دوران دفاع مقدس با بیش از بیست سال سابقه خدمت رسانی شبانه روزی به زائرین کشورهای سوریه و عراق امسال نیز با به کارگیری تجارب و دانش همکارانش بیش از صدها هزار خدمت درمانی و بهداشتی به زائرین ایرانی و غیر ایرانی ارائه کردند.

دکتر محمدرضا فقیهی معاون مرکز پزشکی حج و زیارت اظهار داشت امسال برای نخستین بار سه پایگاه طب سنتی در سه نقطه شهر کربلا با 43 نیروی اعزامی شامل پزشک و امدادگر خدمات طب سنتی به زائران ارائه دادند.

دکتر رئیسی معاون بهداشتی وزیر بهداشت نیز در عرضه خدمات رسانی اربعین تلاش وافری داشت و سفرهای متعددی به مراکز درمانی استانها و نقاط مرزی نمود. دکتر رئیسی در بازدید از مرز خسروی گفت: کلیه بخش های وزارت بهداشت امکانات خود را برای برگزاری باشکوه راهپیمائی عظیم اربعین حسینی بسیج کردند.

وی در 11 تیر 98 گفت: از هم اکنون برنامه ریزی و هماهنگی برای پشتیبانی اربعین انجام شده است و دانشگاه های علوم پزشکی غرب کشور در این زمینه بسیج شده اند. همچنین دکتر رئیسی در 27 شهریور 98 در سفر به کرمانشاه گفت: در کرمانشاه 14 بیمارستان به زائران خدمت رسانی می کنند و 2 بیمارستان صحرائی نیز مستقر و در سرتاسر استان تا مرز خسروی خدمت رسانی وجود دارد. 

دکتر قاسم جان بابائی معاون درمان وزارت بهداشت

 نیز در 24 مهرماه خبر از راه اندازی 9 بیمارستان سیار با تمامی امکانات لازم در مناطق مرزی رااعلام نمود.

رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی نزدیک مرز عراق همچون ایلام،کرمانشاه و اهواز بیشترین همکاری را در این زمینه داشتند.

امسال مرز خسروی برای اولین بار پذیرای زائرین اربعین بود و نیروهای پزشکی و بهداشتی از جمله متخصصین مبارزه با بیماری ها،بهداشت محیط و سلامت مادران حضوری فعال داشتند.

در 18 تیر 98 جلسه کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی با حضور سرپرست و معاونین دانشگاه علوم پزشکی ایلام برگزار شد و دکتر کریمیان سرپرست دانشگاه گفت:  اربعین حسینی بزرگترین تجمع انسانی بشری است که در آن نمایشی از عظمت و اقتدار اسلام  و جهان تشیع رقم می خورد. وی افزود،همه بیمارستان ها و مراکز درمانی استان ایلام در حالت آماده باش کامل بوده و 8 فروند بالگرد،90 پایگاه ثابت و سیار اورژانس 115 و 150 دستگاه آمبولانس و 10 دستگاه اتوبوس آمبولانس در مسیر مرز مهران  مستقر و 3 بیمارستان صحرائی،2 دی کلینیک و در هر 10 کیلومتر یک پایگاه جاده ای امدادی در مسیر تردد زائران احداث گردید.

دکتر آرش بلالی معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان در 21 مهر ماه 98 گفت: از 319 واحد مواکب و ایستگاه های صلواتی مرز شلمچه به طور مرتب بازدید انجام گردید. همچنین تعداد 4 هزار مطلب پزشکی و 32 هزار تراکت آموزشی در بین زوار توزیع گردیده است. وی افزود، در 2 شیفت 12 ساعته 60 نفر کارشناس در رشته های پیشگیری و مبارزه با بیماری ها و بهداشت محیط در مرز شلمچه در حال خدمت بودند.

دکتر هدی مجیدی معاون غذا و داروی دانشگده علوم پزشکی آبادان در 20 مهر ماه سال 98 گفت : از چند ماه قبل با توجه به شرایط مرز شلمچه و امکان شیوع بیماری های احتمالی جلسات علمی برگزار و فارماکوپه ویژه منطقه شلمچه در اربعین تدوین و سپس تمامی داروهای مورد نیاز تهیه و تدارک دیده شد.

دکتر فرشید بهشتی رئیس ستاد اربعین دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: از 13 مهرماه پزشکان متخصص طب اورژانس،پزشکان عمومی،دندانپزشکان،داروسازان،پرستاران و کارشناسان بهداشت در نقطه مرزی حضور داشتند و در هر شیفت تقریباً 100 نفر از پرسنل دانشکده علوم پزشکی آبادان در مرز شلمچه خدمات رسانی نمودند.

روسای دانشگاه های گیلان، خراسان رضوی و آذربایجان غربی به دلیل ورود زائرین غیرایرانی فعالیت بیشتری داشتند و کار سخت پایش و ارزیابی بهداشتی و درمانی زائرین کشورهای افغانستان،پاکستان و آذربایجان را با نهایت دقت به انجام رساندند. در نقطه صفر مرزی میرجاوه و زاهدان موکب های سلامت و زائر سرای امام رضا ایجاد شد و زائرین پاکستانی مورد استقبال قرار گرفتند.

دکتر عرفانی رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در 17 مهر ماه 98 در سفر به نقطه صفر مرزی میر جاوه به همراه مسئولین دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: تمامی زائرین پاکستانی در بدو ورود توسط کارکنان کمیته سلامت اربعین واکسیناسیون و تب سنجی شدند.

امسال 36 درصد ورودی زائرین پاکستانی رشد داشت. دکتر طباطبائی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: تمامی زائرین پاکستانی واکسیناسیون شدند. تمامی ارائه دهندگان خدمت در مواکب سلامت واکسن آنفولانزا دریافت کردند بنر و کتابچه آموزشی به دو زبان فارسی و اردو با مشارکت داوطلبین تهیه و توزیع شد. CD های آموزشی بین رانندگان اتوبوس ها توزیع شد تا در طول سفر پخش کنند و واحد مامائی در زائر سرای امام رضای زاهدان ایجاد شد. ایشان همچنین از پیاده روی اربعین به عنوان عامل توسعه جنوب شرق کشور یاد کرد و افزود: ارائه آموزش های سلامت محور،کلر سنجی منابع آبی،بازدید از مراکز طبخ و توزیع مواد غذایی،ویزیت پزشکان و دندانپزشکان در جهت جلوگیری از شیوع بیماری به کشور در موکب های سلامت زاهدان و میر جاوه انجام شد. ستاد اجرائی فرمان حضرت امام خمینی ضمن ارسال مقادیر زیادی محموله های داروئی و ملزومات در چهار نقطه مهران ، میرجاوه،شلمچه و چزابه و پنج نقطه برون مرزی نجف،کربلا،عمود 828 و عمود 1120 و کاظمین به صورت شبانه روزی خدمات ارائه دادند. تیم های خدمات رسانی بسیج جامعه پزشکی از تمامی استان ها راهی مسیر پیاده روی زائرین از داخل کشور تا شهرهای عراق شدند.

مهندس طباطبائی کارشناس اداره نظارت بر تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت در مورخ 4 مهر ماه 98 از مشارکت فعال انجمن تولیدکنندگان و صادر کنندگان ملزومات پزشکی، اتحادیه بازرگانان، تجهیزات پزشکی، انجمن صنفی شرکت های منهدسی پزشکی، انجمن تجهیزات ؛آزمایشگاهی برای تامین امکانات لازم اربعین خبر داد.

دکتر محمد اسماعیل مطلق مشاور معاون وزیر بهداشت در 23 مرداد 98 در دیدار ازمراکز درمان خرمشهر  گفت: پیشگیری از بیماری های واگیرو اختصاص فضای مناسب برای آموزش همگانی و اطلاع رسانی بهداشتی،تامین بهداشت آب، کدبندی تانکرهای حمل آب، صدور کارت تندرستی برای متصدیان مواکب، استقرار آزمایشگاه سیار برای بررسی مواکب، نظارت بر ذبح دام از جمله اقدامات انجام شده است.

چهارشنبه 24 مهر ماه سال 98 دکتر اسماعیل مطلق برای دومین بار به  مرز چزابه سفر کرد و بر نظارت بر سیستم توزیع آب آشامیدنی،طبخ غذا در مواکب،نظام مراقبت سندرمیک بیماری ها تاکید کرد.

1200 نفر از کارکنان شهرداری تهران به پیاده روی اربعین اعزام شدند و برای نخستین بار این افراد قبل از اعزام توسط تیم پزشکی شهر سالم( متعلق به شهرداری) مورد پایش سلامت قرار گرفتند.

پرستاران مهربان و پرتلاش کشور که روزشان مقارن است با میلاد قهرمان کربلا حضرت زینب (س) نیز تلاشی وصف ناپذیر داشتند و به عنوان رکن مهم عرصه بهداشت و درمان همگام با سایر همکاران با صبوری در جهت ارائه خدمت به زائرین اربعین اهتمام جدی ورزیدند و به قول مقام معظم رهبری پرستاران با ترکیبی از رحمت،عطوفت،مهربانی و مراقبت از یک سو و عرصه ای از دانش و معرفت از سوئی دیگر پرچمدار نهضت کربلا را یاری کردند.

بار دیگر همت بلند همه اقشار فرهیخته  جامعه شریف پزشکی کشور که در پیاده روی اربعین 98 تلاش کردند را ارج نهاده و می گوییم آدم های بزرگ از یاد نمی روند و به انتها نمی رسندو

و خوب می دانیم که دست یافتن به پیروزی های بزرگ و ملی در سایه ی فکر بکر، وسعت نظر،تلاش های خستگی ناپذیر و دستان پرمهری چون شما عزیزان حاصل می شود.

شادی،تندرستی و کامیابی را برای همه ملت ایران اسلامی مسئلت می کنم.

               ما به نجات زخمیان شب می آییم                                    داغیم ولیکن به شفای تب می آییم

 

                                                                                                            دکتر محمدرضا عزیزی

                                                                                                              متخصص مغز و اعصاب

                                                                                                               مدیر آموزش سازمان نظام پزشکی

 

 

 

مهدی محمدزاده امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.