جمعه، 10 فروردین 1403

وزارت بهداشت موارد تخلف انتقال دانشجویان را شناسایی کرد

وزارت بهداشت موارد تخلف انتقال دانشجویان را شناسایی کرد
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی و مرکز خدمات دانشجویی وزارت بهداشت موارد تخلف در زمینه انتقال دانشجویان از خارج را شناسایی و به دستگاه‌های نظارتی معرفی کرده است. امکان دارد همه موارد کشف نشده باشد و اگر افراد ادعایی مبنی بر بروز تخلف دارند، می‌توانند به وزارت بهداشت اعلام کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی ، دکتر باقر لاریجانی روز سه شنبه در گفت‌وگو با "ایرنا" درباره موارد مطرح شده در زمینه صندلی فروشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی افزود: این موارد با تاکید و دقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و افزایش کنترل‌ها، کشف شده است. حتی مشخص شد که برخی شرکت های واسطه ای نیز در این زمینه نقش داشتند. این اطلاعات به دستگاه های نظارتی وزارت بهداشت اعلام شده و هر موردی که از تخلف شناسایی شد را گزارش دادیم.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: مسیر معرفی دانشجویان به دانشگاه های علوم پزشکی، سازمان سنجش کشور است. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم سامانه سنجش و هم سامانه ثبت دانشگاه‌ها را بررسی می کند و این کار به صورت مکرر در زمان ثبت نام و فارغ التحصیلی کنترل می شود و اگر به موردی مشکوک شویم، مجموعه وزارت بهداشت این موارد را مورد بررسی قرار می دهد و این کار تاکنون انجام شده است.

وی ادامه داد: در مورد دانشجویانی که می خواهند از خارج برای ادامه تحصیل به داخل کشور بر گردند نیز مدارک آنها بررسی می شود و حتی اگر مشکوک باشیم، تاییدیه ها از سفارت‌خانه‌ها اخذ می‌شود. در این زمینه به مواردی بر خوردیم که مدارکی ارائه شده و آن مدارک مشکلاتی داشت یا جعلی بود. به طور مثال در برخی از این موارد، مدارکی ارائه شد که اصلا فرد در خارج از کشور حضور نداشته و این موارد به دستگاه های نظارتی وزارت بهداشت اعلام شده است. همچنین مواردی وجود داشت که مدارک سال‌های انتهایی تحصیلی آنها از برخی مدارس تهیه شده و این موضوع نیز با حراست وزارت آموزش و پرورش مطرح شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: نکته دیگری که در روزهای اخیر مطرح شده، ثبت نام هایی است که در دانشگاه آزاد انجام شده و این موضوع با مصوبه ای اتفاق افتاده که وزارت بهداشت با آن موافقت نکرده است. در این زمینه، مسئولان دانشگاه آزاد هم در حال بررسی هستند. در این زمینه افراد شرایط نقل و انتقال از رشته های دیگر به رشته های پزشکی، داروسازی یا دندان پزشکی بر اساس توافقات انجام شده را نداشتند که دستگاه های نظارتی در حال پیگیری این موضوع هستند.

لاریجانی اظهار داشت: از طرفی برای انتقال دانشجویان از خارج، علاوه بر دریافت مدارک که به صورت الکترونیک انجام می شود، مصاحبه را هم اضافه کردیم و حتی با برخی سوالات توانستیم میزان صداقت دانشجو را شناسایی کنیم. اگر برخی افراد ادعاهایی مبنی بر تخلف داشته باشند می توانند به بخش های نظارتی وزارت بهداشت اعلام کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دانشجویان متخلف مشغول به تحصیل بودند و بعد موارد تخلف شناسایی شد، بیان کرد: این موارد مشغول به تحصیل نبودند و در هنگام ارزیابی ها به مدارکی رسیدیم که جعلی بود. از طرفی مجموعه هایی شناسایی شدند که از خارج وزارت بهداشت مشغول تهیه مدارک جعلی برای دانشجویان بودند و این موارد هم به دستگاه های نظارتی اعلام شده است.

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز گذشته در همین رابطه گفته بود: حتی یک مورد صندلی فروشی در دانشگاه‌های دولتی زیر نظر وزارت علوم رخ نداده است و این موضوع باید ازجانب مسئولان وزارت بهداشت پاسخ داده شود.

محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه گفته بود: حداقل ۲۰۰ مورد صندلی فروشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشف شده و حتی رد پای برخی از موسسه های کنکور که در سیمای جمهوری اسلامی هم برنامه‌های تبلیغاتی روی آنتن می‌برند در این پرونده دیده شده است. منشأ اصلی این فساد در دانشگاه‌های علوم پزشکی، تغییرات نرخ ارز و بازگشت تعداد زیادی از دانشجویان خارج از کشور به داخل و به ویژه در رشته‌های پزشکی بود که این دانشجویان با هزینه شخصی در خارج از کشور تحصیل می‌کردند و پس از بازگشت به کشور به دنبال تحصیل در دانشگاه‌های برتر کشور بودند.

این نماینده مجلس همچنین بیان کرد: ظرف یک ماه گذشته پیگیری‌ها در این باره در داخل وزارت بهداشت به نتیجه رسید و شخص وزیر و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیگیر موضوع شدند و مواردی را به صورت رسمی به مراجع قضایی معرفی کردند.

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیز پیش از این در همین رابطه گفته بود: در پی گزارش هایی مبنی بر بروز برخی تخلفات در مسیر انتقال دانشجویان به داخل و پیگیری معاونت آموزشی وزارت بهداشت، تاکنون ۲۱۱ نفر افراد در حال انتقال یا پذیرفته شده که با عناوین مختلف از جمله ارائه مدارک دیپلم متوسطه و پیش دانشگاهی جعلی، جعل مدارک ورود و خروج از کشور، جابه‌جایی در ترتیب و ترتب پذیرش با همکاری حداقل ۵ مدرسه و دبیرستان متخلف، یک آژانس مسافرتی متخلف، واسطه ها و متخلفان دیگری که با این افراد همراهی داشته اند، شناسایی شده و ضمن توقف روند پذیرش یا ادامه تحصیل آنها، برای برخورد قانونی به دستگاه قضایی معرفی شده اند.

سایت منبع

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.