شنبه، 1 اردیبهشت 1403

روحانی،

کاری که این دولت برای سلامت انجام داد قابل مقایسه با گذشته نیست / افتخار ما ایثار و فداکاری پزشکان است

کاری که این دولت برای سلامت انجام داد قابل مقایسه با گذشته نیست / افتخار ما ایثار و فداکاری پزشکان است
رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: دولت یازدهم و دوازدهم از سال 2013 تاکنون و در طول این 6 سال، همه تلاش و افتخارش این بوده که به عنوان دولت سلامت و محیط زیست باشد و کاری که این دولت برای سلامت و محیط زیست در این 6 سال انجام داد قابل مقایسه با گذشته نیست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از ایران پزشک، حسن روحانی در مراسم افتتاحیه شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی افزود: برای جمهوری اسلامی ایران باعث افتخار است که در طول 40 سال گذشته انقلاب اسلامی به طور متوسط هر سال 6 ماه بر امید به زندگی مردم افزوده شده است. در طول این 40 سال، امید به زندگی از 56 سال به 76 سال ارتقا پیدا کرده و این یکی از خدمات همه پزشکان، تلاشگران و ملت بزرگ ایران نسبت به استقرار صحت و سلامت در این کشور است.

وی ادامه داد: در این جمع می‌خواهم محضر همه مهمانان و وزرای بهداشت و مدیرکل سازمان جهانی بهداشت بگویم که یکی از اقدامات این دولت، نجات 14 میلیون انسان ایرانی از طوفان نمک بوده است. احیای دریاچه ارومیه که به عنوان اولین تصمیم دولت در روز اول تشکیل دولت یازدهم بود، امروز احیای دریاچه ارومیه را می‌توانیم مطمئن باشیم و اگر این قدم برداشته نمی‌شد، امروز شهری به نام تبریز وجود نداشت و 14 میلیون نفر در غرب ایران مهاجرت کرده بودند و تمام باغ‌ها و مزارع در این منطقه از بین رفته بود.

تلاش دولت برای هوای پاک

روحانی بیان کرد: اگر تلاش دولت یازدهم و دوازدهم برای هوای پاک و سلامت مردم ایران نبود، بنزین‌های تولید شده از پتروشیمی، میلیون‌ها بیمار را راهی بیمارستان‌ها کرده بود. امروز در تمام شهرهای بزرگ ایران از بنزین و گازوئیل یورو 5 استفاده می‌شود و این جلوگیری از آلودگی هوا به معنی تضمین سلامت مردم عزیز بوده و هست.

کاهش پرداختی از جیب بیمار

رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: در تلاشی که در این مدت انجام گرفته، هزینه بیمار کاهش یافته و پول پرداختی بیمار در بیمارستان‌ها حداکثر 10 درصد در شهر و 5 درصد در روستاها بوده و این کار در تاریخ ایران چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب بی نظیر بوده است.

وی ادامه داد: سال‌ها در کشور ما افراد از بیماری رنج می‌بردند، اما چون پول درمان نداشتند به پزشک و بیمارستان مراجعه نمی‌کردند. بعد از اعلام طرح تحول سلامت در ایران، بازدیدی از چند بیمارستان داشتم و دیدم افرادی بستری شدند و از آنها سوال کردم که درد و ناراحتی شما مربوط به چند سال پیش است؟‌ برخی گفتند مربوط به 6 یا 7 یا 5 سال قبل است و پول نداشتیم که به بیمارستان و پزشک مراجعه کنیم و با درد می‌ساختیم. این آرامش مردم و کاهش درد به عنوان افتخار برای وزارت سلامت و پزشکان عزیز و پرستاران و برای همه کادر درمانی جمهوری اسلامی ایران است.
 

پزشکان و پرستاران همواره در خط مقدم هستند

روحانی اظهار داشت: حادثه‌ای در کشور ما رخ نداد، مگر آن‌که پزشکان و پرستاران در خط مقدم حضور پیدا کردند. می‌بینم چهره برخی از پزشکان جراح را که در سال 63 در عملیات بدر در بیمارستان صحرایی در 8 کیلومتری خط مقدم جنگ زیارت کردم. پزشکان ما و جراحان ما با خط مقدم جنگ فقط چند کیلومتر فاصله داشتند که حتی برد خمپاره دشمن به این بیمارستان‌ها می‌رسید. نشد در کشور ما زلزله و طوفان و سیل و مشکلی پیش بیاید و پزشکان و پرستاران و کادر درمانی ما در اولین هواپیماها و هلیکوپترها به عنوان راهیان سرزمین سختی و مشکلات برای نجات مردم نشتابند. این را در زلزله بم، زلزله منجیل و رودبار و زلزله کرمانشاه مشاهده کردم.

وی افزود: وقتی بعد از 48 ساعت از وقوع زلزله به بیمارستان کرمانشاه رسیدم، در این بیمارستان 300 عمل جراحی انجام شده بود و جراحی را دیدم که به خاطر جراحی 72 ساعته قدرت ایستادن روی پا ندارد و این افتخار ما محسوب می‌شود. افتخار ما فقط دانش پزشکی ما نیست. افتخار ما تنها داروسازی کشور ما نیست. افتخار ما تنها بخش تشخیص بیماری‌های ما نیست. افتخار ما تحصیلات سطح بالای پزشکان ما نیست. افتخار ما ایثار و فداکاری پزشکان ما است. اخلاق پزشکی بر علم پزشکی و بر فناوری کشور ما پیشگام است و این اخلاق پزشکی و ایثار و فداکاری است که به مردم ما آرامش می‌دهد.

پزشک و بیمارستان برای اطمینان مردم است

رییس جمهوری گفت: بیمارستان و پزشک برای درمان بیمار نیست، بلکه قبل از بیمار، برای اطمینان به مردم است. وقتی یک بیمارستان مجهز در نزدیکی خانه شما وجود دارد و پزشک حاذق فداکاری وجود دارد، اما اگر بیماری نداشته باشید، راحت می‌خوابید. چون می‌دانید اگر فرزند شما بیمار شد، پزشک آماده وجود دارد. اولین اثر بیمارستان و پزشک، دادن اعتماد به مردم است. بهداشت از اینجا آغاز می‌شود. بهداشت از تغذیه سالم آغاز می‌شود.

روحانی ادامه داد: وقتی قبل از انقلاب به طور متوسط مردم ایران با این‌که جمعیت آن زمان حدود 30 میلیون نفر بود، مقدار کالری مصرفی آنها به طور متوسط 2 هزار و 100 کالری بود و امروز مقدار مصرفی کالری با 83 میلیون نفر جمعیت، 2 هزار و 500 کیلوکالری است، یعنی 400 کیلوکالری اضافه شده، یعنی در کشور ما سوء تغذیه وجود ندارد و با یک تلاش بیشتر می‌توانیم اعتماد و اطمینان بیشتر به مردم و به ملت خود عرضه کنیم. این‌که هر روز در ایران، 10 روستا در پوشش لوله کشی گاز قرار می‌گیرد، به معنی بهداشت جامعه است. این یعنی بوته‌های بیابان کنده نمی‌شود. این به معنی محیط زیست است. یعنی شاخه درختان بی جهت بریده نمی‌شود و سوخت آلوده کننده مورد مصرف قرار نمی‌گیرد.

هر روز 10 روستا به شبکه گاز متصل می‌شود

وی بیان کرد: هر صبح آفتاب در ایران طلوع می‌کند و غروب می‌کند، 10 روستای جدید به شبکه گاز کشور افزوده می‌شود. اگر سیستم گازکشی ایران در دنیا نمونه‌ای دارد، به من بگویید. این‌که در هر هفته، 30 و چند روستا به آب آشامیدنی سالم دسترسی پیدا می‌کند، به معنی بهداشت است. هر هفته که می‌گذرد، 30 روستای کشور دارای آب آشامیدنی سالم می‌شوند. این‌که امروز می‌بینیم مردم از نعمت آب سالم، غذای کافی، سوخت پاک و هوای سالم به صورت نسبی و اعتماد به پزشکان دارند، به معنی آرامش جامعه است و بهداشت از آرامش شروع می‌شود. اگر ملتی دارای آرامش بود، یعنی اولین قدم مهم برای سلامت برداشته شده است. این اعتماد امروز در کشور ما وجود دارد.

روحانی گفت: در ماه مارس امسال، در عرض چند روز، 25 استان دچار سیل شد و در برخی مناطق در چند روز، 300 میلی متر باران نازل شد و سیلاب 25 استان را فرا گرفت. اولین گروهی که در کنار مردم حاضر شدند، امدادرسانان، هلال احمر، پزشکان، اورژانس و همه افرادی بودند که افتخار می‌کردند به ملت خود خدمت کنند. در طول این مدت شاهد یک بیماری اپیدمی در سراسر کشور نبودیم. شاهد وبا نبودیم. شاهد ناراحتی‌های شدید گوارشی نبودیم. این به معنی آن است که در ساعت‌های اولیه آب آشامیدنی به مردم رساندیم و در ساعت‌های اولیه، پزشکان و خادمان سلامت در کنار مردم بودند. سلامت ما از بهداشت آغاز می‌شود و بهداشت ما از اعتماد مردم و آب سالم و غذای سالم آغاز می‌شود. بهداشت و سلامت مردم ما از اشتغال شروع می‌شود. یک فرد بی‌کار که هر لحظه در فکر آّب و نانی است که در دسترس او به سختی قرار می‌گیرد، نمی‌تواند دارای سلامت باشد و با وجود همه مشکلات، تابستان امسال با وجود تحریم‌ها نسبت به تابستان سال گذشته، 843 هزار اشتغال خالص داشتیم و این افتخار برای جمهوری اسلامی ایران است.
 

جنایت آمریکا در تحریم دارو و مواد غذایی

رییس جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در اینجا دو نکته مهم را لازم و ضروری می‌دانم که به آن اشاره کنم. اول جنایت آمریکا نسبت به ملت بزرگ ایران است. آمریکا بدون دلیل و بهانه و فقط به خاطر فشار افراطیون داخل آمریکا و رژیم صهیونیستی و عربستان، سر تسلیم فرود آورد و از برجام خارج شد. این را هم یک مقام سعودی اعلام کرد که به آمریکا فشار آوردند و هم سردمدار رژیم اشغالگر قدس و هم افراطیون کاخ سفید. این چیزی نیست که به تحلیل بگویم و خبری است که همه دنیا شنیدند. خارج شدن از یک توافق، یک ننگ برای یک کشور است، اما وقتی بالاتر خواهد بود که این توافق به تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده و بنابراین مقررات بین المللی هم زیر پا گذاشته شده است. این ننگ وقتی بالاتر می‌شود که مواد غذایی و دارویی هم جزو اقلام تحریمی باشد. بی تردید دولت آمریکا مرتکب جنایت ضد بشری شده است.

وی بیان کرد: اقدام آمریکا یک تروریسم اقتصادی است. البته به این معنی نیست که ملت ایران به زانو در آمده باشد. زیرا محققان ما و شرکت‌های دانش بنیان ما و داروسازان ما و کارآفرینان ما تلاش خود را مضاعف کردند و امروز به سمت خودکفایی کامل در حال حرکت هستیم و بیش از 95 درصد داروها را در کشور خودمان تولید می‌کنیم. دوستان ما و کشورهای دوست منطقه، ما را فراموش نکردند؛ به زبان به آمریکا احترام می‌گذارند و در عمل با ما کار می‌کنند. ما از دوستان خود و از کشورهای همسایه و از کشورهای بزرگی که در این شرایط در کشور ما بودند، حتی اگر با زبان گرم با کاخ سفید به خاطر ترس از تحریم‌ها حرف زدند، ممنون هستیم. از تمام کادر سلامت ممنون هستیم، زیرا اجازه ندادند درد بیمار ادامه پیدا کند یا عمل جراحی تعطیل شود یا صفی برای دارو تشکیل شود. در برابر این خیانت بزرگ آمریکا به بشریت و ملت ایران، 83 میلیون جمعیت ایران این جنایت را فراموش نمی‌کند. زیرا آمریکا شکست خورده این میدان بوده و هست.

روحانی افزود: در سازمان ملل، در دنیای اخلاق، در دنیای سیاست و انسانیت، ایران پیروز و آمریکای شکست خورده را می‌بینیم. هرچند فشارهایی بر مردم و دولت ما وارد شده، اما بعد از 18 ماه فشار مداوم، امروز شاهد کاهش رشد نرخ تورم و شاهد رشد مثبت اقتصادی هستیم. بازار سرمایه ما در بورس حدود 71 درصد در این 6 ماه رشد و در فرابورس 72 درصد رشد داشته است. مردم ما نترسیدند و روح بلند مردم ما شکسته نشد و مردم ما خم نشدند و سرو قامت و با شهادت ایستادند و با نشاط در صحنه بودند.

رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: در همین شرایط تحریم، 3.5 میلیون نفر در یکی دو هفته اخیر توریست زائر به کربلا و عراق داریم و این به معنی نشاط جسمی و روحی ملت ایران است. بسیاری از این زائران با پای پیاده به زیارت می‌روند و با این کار به ترامپ اعلام می‌کنند که زانوی تو شکسته شده و پاهای ما قدرتمندانه به سمت عشق در حال حرکت است. ملت بزرگ ما در این شرایط تاریخی، کمک به یکدیگر را از یاد نبردند و در کنار هم قرار دارند و این یعنی، ملت ما در صحنه اقتصاد و سیاست و سلامت پیروز هستند.

دست دوستی و برادری به سمت همه دراز می‌کنیم

وی بیان کرد: می‌خواهم از برخی همسایگان یاد کنیم که در ماه‌های اخیر به سمت ایران دوستانه حرکت می‌کنند و این یعنی باز هم صهیونیست آمریکا دچار شکست شده و ملت‌های منطقه فهمیدند راه و مسیر، راه دوستی است و ما دست دوستی و برادری به سمت همه دراز می‌کنیم.

روحانی گفت: در 7 تا 8 سال گذشته، منطقه ما با تروریسم وحشی روبه‌رو بوده است. شرورترین تروریست‌ها، مناطقی از منطقه ما را به اشغال در آورده بودند و در سوریه آدم کشتند و در عراق تخریب کردند و در افغانستان و پاکستان به مردم ظلم کردند و یمن عزیز را ویران کردند و مردم یمن را در بیماری و بمباران تنها گذاشتند. جنگ، تجاوز، تروریسم، عامل بزرگ به هم زدن بهداشت و سلامت جامعه است. با بمباران، تامین سلامت یا ناممکن یا بسیار سخت است. اشغال تروریست‌ها در مناطقی در سوریه و عراق و یمن و افغانستان به معنی آن است که این مناطق با بهداشت و سلامت و زندگی و با مشکلات فراوان روبه‌رو هستند.

رییس جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ایران در تمام این صحنه‌ها، همسایگان خود را فراموش نکرد. اولین روزی که حکومت دمشق از ما درخواست کمک کرد، پاسخ مثبت دادیم و با کمک ارتش و مردم سوریه حلب و حمص و حما را از دست تروریست‌ها آزاد کردیم. اولین ساعتی که دولت بغداد و حتی اقلیم کردستان از ما کمک خواست، ‌به کمک آنها رفتیم. آنهایی که می‌خواستند نجف و کربلا و اربیل را با خاک یکسان کنند، تروریست‌ها را از جایگاه‌های خود بیرون راندیم و همواره برای بهداشت و درمان در کنار مردم بودیم. ما هر روزه در کنار مردم فلسطین هستیم. مردمی که به ناروا زیر آتش رژیم صهیونیستی هستند. هر روز در کنار مردم یمن از نظر مواد دارویی و غذایی هستیم و این را افتخار خود می‌دانیم.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم در منطقه ما و در شرق مدیترانه شاهد بهداشت و سلامت و امید به زندگی برای مردم باشیم و بلایایی که مردم و کودکان را تهدید می‌کند، باید در برابر آتش افروزان با صدای بلند صحبت کرده و مخالفت کنیم و به مردم زخم دیده یاری برسانیم و کمک کنیم. باید در علم و دانش و فناوری در کنار یکدیگر قرار بگیریم.

سال‌های اول انقلاب، مردم مکه و مدینه در ایام حج منتظر پزشکان ایرانی بودند

روحانی بیان کرد: در سال‌های اولیه انقلاب بسیار خوشحال می‌شدم که به حج مشرف می‌شدم و مردم مکه و مدینه منتظر حج بودند؛ نه برای این‌که مغازه‌های آنها توسط زائران پر رونق شود و هتل‌های آنها دارای درآمد بیشتر باشد و نه برای این‌که شاهد شکوه مسلمانان و حضور آنها باشند، بلکه منتظر پزشکان ایرانی بودند. بسیاری از بیماران در عربستان در 40 سال پیش منتظر می‌ماندند تا کاروان‌های ایرانی و پزشکان ایرانی برسند و کسی که چند ماه رنج می‌کشید از دست پزشک ایرانی شفا بگیرد. این افتخار ما است.

رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: سال‌های طولانی مردم در دبی در انتظار این بودند که به بیمارستان هلال احمر مراجعه کرده و شفا را در آن‌جا بگیرند، البته ممکن است شرایط امروز تغییر کرده باشد، اما هنوز شیراز و تهران و تبریز و مشهد به عنوان مراکزی است که کشورهای همسایه، شفای خدا را در آن‌جا بیشتر مشاهده می‌کنند و این یعنی ایران همواره برای منطقه ملجا از لحاظ سلامت بوده و این افتخار ما محسوب می‌شود که این راه را ادامه بدهیم.

سایت منبع

پایان پیام/

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.