جمعه، 10 فروردین 1403

استفاده از تصاویر بدن بیمار در تبلیغات ممنوع است

استفاده از تصاویر بدن بیمار در تبلیغات ممنوع است
مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی کشور گفت: طبق قانون، استفاده از تصاویر کل یا هر قسمتی از بدن بیمار به هر شکل من جمله عکس قبل و بعد از عمل در تبلیغات ممنوع است.

 

دکتر فربد رهنما مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی کشور در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی این سازمان  با اشاره به این که  انتشار تصاویر برهنه افراد در فضای مجازی با هر نیت و قصدی تعدی به قانون است؛ بیان کرد: طبق ماده5 قانون تبلیغات سازمان نظام پزشکی مصوب 83/1/25مجلس شورای اسلامی ، مرجع صدور مجوز تبلیغات، سازمان نظام پزشکی شهرستان محل تبلیغ بوده که پس از انجام کارشناسی اقدام به صدور مجوز تبلیغات ممهور به مهر برجسته  می نماید.

وی افزود: تبلیغات در فضای مجازی دارای چارچوب و قواعدی است که پزشکان پس از مراجعه به نظام پزشکی مربوطه و انجام مراحل قانونی می توانند علاوه بردریافت مجوز از نحوه تبلیغات در فضای مجازی آگاه شوند.

وی در خصوص این که برخی پزشکان حتی به صورت زنده از مراحل عمل زیبایی و پس از آن فیلم تهیه کرده و در فضای مجازی منتشر می‌کنند؛ اظهار کرد: طبق ماده 15 قانون تبلیغات سازمان نظام پزشکی استفاده از تصاویر کل یا هر قسمتی از بدن بیمار به هر شکل من جمله عکس قبل و بعد از عمل در تبلیغات ممنوع است ؛در حالی که بعضا ممکن است پزشکان به این نوع تبلیغات دست زده و نمونه کار خود را در فضای مجازی منتشر ‌کنند.

مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی کشورچنین تبلیغاتی را در فضای مجازی، مصداق ترغیب جامعه به انجام عمل‌های زیبایی عنوان کرد و گفت:جدا از موضوع ترغیب افراد جامعه به انجام عمل‌های زیبایی، انتشار تصاویر برهنه افراد در فضای مجازی با هر نیت و قصدی تعدی به قانون است که پلیس فتا نیز به این نوع تبلیغات ورود کرده و برای متخلفان پرونده قضایی تشکیل خواهد داد.

وی در خصوص عبارات تشویقی که در برخی تبلیغات پزشکی مشاهده می شود، خاطرنشان کرد: مطابق ماده 13 و 14 قانون تبلیغات سازمان نظام پزشکی، استفاده از هر گونه عبارت تشویقی در تبلیغات (از قبیل تعین درصد، پورسانت، تعیین جایزه، هدیه ، قرعه کشی، اقساط، تضمینی، رایگان، تخفیف ) ممنوع بوده ضمن آن که استفاده از صفات تفضیلی و عالی ( بهترین، برترین، اولین، مجهزترین و موارد مشابه) در تبلیغات مجاز نیست.

رهنما یادآور شد: دستورالعمل نحوه صدور مجوز و نظارت بر تبلیغات و انتشار آگهی های دارویی، مواد خوراکی، آشامیدنی،آرایشی ، بهداشتی و امور پزشکی مشتمل بر 32 ماده و 11 تبصره در تاریخ 97/7/25 توسط شورای عالی سازمان نظام پزشکی به تصویب رسیده و از زمان ابلاغ این دستورالعمل کلیه آیین نامه ها و دستورالعمل های قبلی مغایر با آن ملغی اعلام می شود.  

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.