جمعه، 31 فروردین 1403

سمینار طب سالمندی برگزار می شود

سمینار طب سالمندی برگزار می شود
معاونت آموزشی سازمان نظام پزشکی با همکاری گروه طب سالمندی دانشگاه علوم پزشکی تهران سمینار طب سالمندی را 17 لغایت 19 مهرماه جاری با حداکثر 15 امتیاز بازآموزی برگزار می کند.

 

 

دکتر زهرا وهابی معاون آموزشی گروه طب سالمندی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر علمی سمینار طب سالمندی در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که جمعیت سالمند در دنیا و کشورمان رو به افزایش است، بیان کرد: ایران رتبه های نخست را در جمعیت سالمند دارد و این که بتوانیم دید جامعه علمی و عموم مردم را نسبت به سالمندان تغییر دهیم از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

وی با اشاره به این که پزشکان عمومی سطح اول مراجعه بیماران هستند،  افزود: باید نسبت به آموزش و شناسایی سندرم های سالمندی، سالمند آزاری و زیر مجموعه های آن به جامعه پزشکی بویژه پزشکان عمومی کوشا باشیم تا با آگاهی های لازم با جمعیت سالمندی که به آنها مراجعه می کند، برخورد داشته باشند.

وی در خصوص گروههای هدف این سمینار اظهار کرد: متخصصین بیماری های داخلی، متخصصین روانپزشکی، متخصصین مغزو اعصاب ، متخصصین طب سالمندی، دکتری ، کارشناس ارشد و کارشناس فیزیوتراپی از جمله گروههای هدف این سمینار بوده که امتیاز بازآموزی برای آنها متغییر است.

دبیر علمی سمینار طب سالمندی با اظهار تاسف از این که افراد بالای 60  سال در جامعه به فراموشی سپرده می شوند، تصریح کرد: بسیاری از بیماری های طب داخلی، نورولوژی و بیماری های روانپزشکی شناخته شده است اما افراد سالمند به دلایل مختلف از جمله فراموش شدن از سوی خانواده و سایر مسائل امکان مراجعه به متخصص مربوطه را ندارند در حالی که می توان بسیاری از این بیمارها را در سالمندان شناسایی و درمان کرد.

وهابی در خصوص اهم مباحث مورد بحث و بررسی در این سمیناربیان کرد: سعی عمده در این سمینار بر این است تا تغییر نگرشی نسبت به جمعیت سالمند در جامعه علمی و سپس عموم مردم ایجاد کنیم و سندرم های سالمندی از جمله سقوط، مشکلات شناختی مانند آلزایمر ،بیمارهای عروقی ، بیماری های روانپزشکی مانند افسردگی که پس از بازنشستگی و ازدواج فرزندان به سراغ افراد سالمند می آید و غربالگری و تشخیص زودهنگام مشکلات و توانبخشی در سالمندان را آموزش خواهیم داد.

این متخصص مغز و اعصاب با تاکید بر این که باید جامعه به سمت رویکرد دوستار سالمند حرکت کند، ادامه داد: علاوه بر این که خانواده ها به کاردرمانی و گفتار درمانی سالمندان باید تشویق شوند ، نیازمند این هستیم که جامعه علمی و دانشگاهی را با جمعیت سالمن و مشکلات روحی و جسمی آنها بیشتر آشنا کنیم زیرا در متون دانشگاهی به میزان لازم رویکردها ، راههای پیشگیری و  درمان مسائل مربوط به سالمندان تدریس نمی شود.

وی تصریح کرد : باید بدانیم همه چیز در دارودرمانی خلاصه نمی شود و شرایط زندگی سالمند را طوری تعریف کنیم که پزشک بداند بطور مثال اگر فشار یک سالمند را کنترل می کند، چه نوع دارویی تجویز کند که کمترین عارضه را داشته باشد بنابراین تغییر نگرش مهم است و مهمترین جامعه هدف ما پزشکان عمومی هستند .

وی با بیان این که 9.3 درصد از جمعیت ایران یعنی 7.5 میلیون نفر سالمند هستند؛ گفت: طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی در کشورهای در حال توسعه به افراد بالای 60 سال سالمند اطلاق می شود و با توجه به این که جمعیت ایران نیز رو به سالمندی است باید سالمند آزاری  را که شامل طیف مختلفی از رفتارهاست، شناخته و با آموزش جامعه پزشکی و تغییر نگرش نسبت به جمعیت سالمند ، خود سالمند و خانواده های آنها را با جزئیات روش تشخیصی مشکلات سالمندان آشنا کنیم و بدانیم که برنامه درمانی سالمندان شامل در نظرگرفتن فاکتورهای مختلفی است.

وهابی با بیان این که برگزاری چنین سمینارهایی می تواند در تغییر نگرش جامعه نسبت به جمعیت سالمند موثر باشد، خاطرنشان کرد: 17 تا 19 مهرماه جاری پذیرای گروههای هدف در سمینار طب سالمندی واقع در تالار غرضی بیمارستان میلاد خواهیم بود.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.