پنجشنبه، 9 فروردین 1403

الزامات قوانین توسعه در حوزه سلامت محقق نشده است

الزامات قوانین توسعه در حوزه سلامت محقق نشده است
نشست مشترک اعضای کمیسیون بهداشت و نمایندگان پزشک مجلس با ارکان نظام پزشکی برگزار و بر اجرایی شدن قوانین توسعه در حوزه سلامت تاکید شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در این نشست مشترک که ظهر امروز در محل سازمان نظام پزشکی برگزار شد در ابتدا دکتر ظفرقندی ضمن خیرمقدم به شرکت کنندگان در این هم اندیشی گفت: باید به ساماندهی حوزه سلامت پرداخته و به فکر رفع مشکلات سلامت مردم و مسائل مبتلا به جامعه پزشکی باشیم .

دکتر آقازاده رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی نیز با اشاره به الزاماتی که در قوانین توسعه چهارم، پنجم و ششم در حوزه سلامت وجود دارد ، بیان کرد: بسیاری از الزامات حوزه سلامت در قوانین توسعه اجرایی نشده و اکنون نیازمند پیاده سازی نظام ارجاع و پزشک خانواده در قالب یک الگوی صحیح برای نظام سلامت کشور هستیم که جامع نگر بوده و به لحاظ دموکراتیک و جمعیت شناختی بتواند سلامت آحاد مردم را تامین کند.

وی به اتلاف و هرز رفتن منابع در نظام سلامت اشاره کرد و افزود: باید راهکارهای لازم در این زمینه اندیشیده شود و همکاری و همدلی سازمان نظام پزشکی با کمیسیون بهداشت و نمایندگان پزشک مجلس بسیار امیدوار کننده بوده و در تبیین سیاست های سلامت کشور نقش مهمی خواهد داشت.

دکتر معین رئیس شورای عالی نظام پزشکی نیز با بیان این که سازمان نظام پزشکی یک تشکل صنفی عادی نبوده بلکه یک تشکل مدنی است، تصریح کرد: جامعه پزشکی باید ارتباط بیشتری با جامعه داشته و برای بیماران وقت بیشتری بگذاریم زیرا عوامل اجتماعی متعددی در تامین سلامت عمومی مردم دخیل هستند و ما نیز سوگند یاد کرده ایم که از منافع بیماران دفاع کنیم .

وی به حفظ شان و منزلت جامعه پزشکی اشاره کرد و ادامه داد: مردم همواره قدردان زحمات جامعه پزشکی بوده اند و طبق آخرین نظرسنجی انجام شده هنوز هم پزشکان جزو گروههای مرجع مورد اعتمادمردم هستند ، بنابراین نباید با جوسازی علیه آنان شان و منزلت و حرمت پزشکی را خدشه دار کرد زیرا در نهایت آسیب ها متوجه مردم خواهد بود.

وی به هجمه های رسانه ای بویژه از سوی رسانه ملی اشاره کرد و گفت: تخریب ها نباید پزشکان را تحت تاثیر قرار دهد و جوسازی های رسانه ملی علیه پزشکان نتوانسته اعتماد مردم را از بین ببرد.

دکتر بابایی عضو هیات رئیسه مجمع عمومی نظام پزشکی نیز ضمن اشاره به حفظ حرمت جامعه پزشکی اظهار کرد: مقوله سلامت صرفا به وزارت بهداشت مربوط نیست بلکه همه ارگان های ذیربط باید در جهت اعتلای سلامت کوشا باشند و بحث انسان سالم محور توسعه پایدار را به تحقق رسانند.

وی با اشاره به مبحث اقتصاد سلامت تصریح کرد: باید مشخص شود که اقتصاد سلامت با چه محوریتی اداره می شود این که فشار برروی مردم باشد یا دولت، لذا واقعی کردن قیمت تمام شده خدمات و افزایش سرانه درمان و سایر مسائل حوزه سلامت باید با کار کارشناسی مورد حل و فصل قرار گیرد.

دکتر نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با ا شاره به کمبودهای مالی در صنعت بیمه اذعان کرد: در قوانین برنامه ششم توسعه به تقویت منابع بیمه ای توجه ویژه ای شد و 8 هزار میلیارد تومان به سازمان بیمه تعلق گرفت تا بتواند در نظام مالی خود تزریق کرده و نسبت به بهبود وضعیت مالی بیمه ها اقداماتی انجام دهد.

وی با تاکید بر این که بودجه یکی از عناصر مهم نظام سلامت است، خاطرنشان کرد: در دولت دهم 5/8 درصداز GDP به سلامت اختصاص یافته بود ولی امروز سهم سلامت از GDP، 10 درصد است .همچنین قوانین برنامه ششم توسعه نیز ضمانت اجرایی دارد.

وی با اشاره به این که خواستار اجرایی شدن پرونده الکترونیک سلامت و استفاده از پزشکان عمومی به عنوان ستون فقرات طب هستیم ، بیان کرد: باید یکسری از اتلاف منابع را مرتفع کرده و از پزشکان عمومی که مهمترین هدف ما در برنامه ششم توسعه هستند در راستای پیاده سازی نظام ارجاع استفاده کنیم.

نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود به توهین هایی که از رسانه ملی علیه جامعه پزشکی صورت گرفته اشاره کرد و گفت: هنوز هم پزشکان مورد اعتماد مردم هستند و این پزشک ستیزی از سوی معاندان نظام جمهوری اسلامی است که می خواهند تکیه گاه ملت را نابود کنند .

وی خاطرنشان کرد: جامعه پزشکی اهل حساب و کتاب و رعایت قانون است و آمارهای غلطی که در رسانه ملی علیه این قشر فرهیخته مبنی بر عدم پرداخت مالیات اعلام می شود ، موهوم بوده و نباید به پزشکان توهین کرد.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با بیان این که حرمت جامعه پزشکی باید حفظ شود ، اظهار کرد: جامعه پزشکی خود را ملزم به رعایت قانون دانسته و مالیات عادلانه را با حفظ حرمت خود پرداخت می کند.

گزارش تصویری

 

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.