ﺳﻪشنبه، 28 فروردین 1403

ضرورت افزایش سطح سواد سلامت در تهران/شهرداری کمک کند

ضرورت افزایش سطح سواد سلامت در تهران/شهرداری کمک کند
رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر ضرورت افزایش سطح سواد سلامت در تهران گفت: شهرداری می‌تواند با انجام تبلیغات در مترو و سایر نقاط پایتخت اقدامات مؤثری در این راستا انجام دهد.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی دکتر محمد رضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی در آیین امضاء یادداشت تفاهم  همکاری بین شهرداری تهران و سازمان نظام پزشکی کشور اظهار کرد: نیازمند اصلاح سبک زندگی در شهر تهران هستیم که باید از نحوه نشستن و خوابیدن شروع شود و موضوعاتی مانند حرکت و حمل و نقل نیز در آن مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه با اصلاح سبک زندگی، بیماری‌های غیرواگیر به شدت کاهش می‌یابد،افزود: بیماری‌هایی مانند دیابت، مشکلات قلبی و عروقی، فشارخون و چربی خون بالا و اختلالات روانشناختی مرتبط با سبک زندگی است، بنابر این توجه به آن امری ضروری به شمار می‌رود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بیشترین عمر از دست رفته در کشور به دلیل تروما و حوادث است گفت: با اصلاح سبک زندگی در شهر می‌توان میزان شیوع بیماری‌های غیرواگیر را کاهش داد و تجارب نشان داده هر مشکلی که در تهران برطرف شود؛ برای سایر شهرها نیز پس از آن برطرف خواهد شد؛ بنابر این اصلاح سبک زندگی در پایتخت می‌تواند در سایر استان‌ها نیز فراگیر شود.

 

ظفرقندی به نقش پزشکان در جنگ تحمیلی و خدمت‌رسانی به رزمندگان اشاره و بیان کرد :‌مسئولان در آن زمان از جمله آقای هاشمی رفسنجانی اذعان داشتند که تنها جایی که در مورد جنگ دغدغه وجود نداشت حوزه پزشکی بود و این مسئله حائز اهمیت است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی بیشترین عمر از دست رفته در کشور را ناشی از تروما دانست و گفت: در کنار اصلاح سبک زندگی در تهران باید به موضوع تروما و حوادث نیز توجه کرد زیرا امروزه بسیاری از افراد به ویژه جوانان در حوادث و تصادفات با موتورسیکلت جان خود را از دست می‌دهند و بیشتر عمر از دست رفته در کشور ناشی از تروما است.

راه‌اندازی کلینیک‌های نیکوکاری در پایتخت

حمید چوبینه مدیرعامل شرکت شهرسالم نیز از راه‌اندازی کلینیک‌های نیکوکاری در پایتخت خبر داد و گفت:‌ با استفاده از این موضوع دسترسی اقشار پایین‌دست جامعه به پزشکان بیشتر خواهد شد.

وی افزود: پنج‌شنبه‌های نیکوکاری با حمایت پزشکانی که دسترسی به آنها آسان نیست راه‌اندازی می‌شود و این موضوع در کلینیک‌های شهرسالم محقق خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سطح سلامت جامعه پایین است، تصریح کرد:‌پزشکان تلاش کرده‌اند اقداماتی در این زمینه انجام دهند و امید به زندگی هر چند که در کشور بیشتر شده ولی سطح سواد سلامت خوب نیست و جای فعالیت زیاد دارد.

حال سلامت تهران خوب نیست

ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه حال سلامت تهران خوب نیست، گفت:‌برخی از مراکز غیردولتی و خصوصی مانند بانک‌ها با ارائه دستمزد بالا و سرانه بیمه تکمیلی چند برابر بیمه پایه به صورت غیرقانونی پزشک جذب می‌کنند.

وی افزود: در تعریف کل نظام سلامت با توجه به تعهد و هدف‌گیری‌های انجام شده تا سال 1404 باید به پویش همگانی سلامت برسیم و باید به عنوان یک کشور پیشرو به این مسئله دست یابیم . پوشش همگانی سلامت شامل پنج موضوع ارتقاء سلامت، پیشگیری، درمان، توانبخشی و زندگی قبل از مرگ و طب تسکینی است.

وی بیان کرد:‌اگر بدون تبعیض اقتصادی بتوانیم این 5 خدمت را ارائه کنیم و مردم بدون سختی مالی بتوانند به آن دست یابند، موفق شده‌ایم که به پوشش همگانی سلامت دست پیدا کنیم.

 

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه شرایط سلامت در برخی مناطق تهران حتی از برخی مناطق روستایی بدتر است، گفت:‌ این آمار در مقایسه با شهرهای دیگر است و در زمینه عادلانه کردن خدمات در حوزه سلامت نقص جدی در تهران داریم.در شهری اطراف تهران که 700 هزار نفر جمعیت دارد حتی 100 تخت بیمارستانی هم نداریم.

 

حریرچی با اشاره به اینکه 40 درصد متخصصین کشور در تهران هستند ولی دسترسی عادلانه و همگانی برای مردم وجود ندارد؛ خاطرنشان کرد :‌زنگ خطر  حاشیه‌نشینی به صدا درآمده و هر چند که مراقبان سلامت برای حاشیه تهران گذاشته‌ایم ولی معیارهای دسترسی نسبت به جاهای دیگر در کشور سخت است.

عقب ماندگی شهر تهران در حوزه بهداشت و درمان

پیروز حناچی شهردار تهران نیز با بیان این که سازمان بهداشت جهانی در سال 2017 مقابله با افسردگی را هدف قرار داد ، بیان کرد: یکی از عارضه‌های زندگی شهری که کمتر به آن توجه شده موضوع افسردگی است و  گفت‌وگو میان خانواده‌ها می‌تواند جهت مقابله با این مسئله حائز اهمیت باشد .

وی افزود : تهران علیرغم اینکه بیشترین حجم نخبگان و گردش سرمایه را دارد ولی در برخی از شاخص‌ها پایین است که از آن جمله می توان به حوزه آموزش ابتدایی و متوسطه اشاره کرد؛  همچنین بهداشت و درمان تا حدودی نسبت به شهرهای دیگر عقب‌ماندگی دارد و ضرورت دارد که به این موضوعات بیشتر توجه شود.

وی ادامه داد : 9.3 درصد تهرانی‌ها دیابت دارند و نیمی از آنها از بیماری خود خبر ندارند. همچنین 30درصد قند خون کنترل نشده داشته و 50درصد مبتلا به کلسترول بالای خون هستند.

به گفته وی 30 درصد تهرانی‌ها تری‌کلیسیرید بالا دارند و از هر 5تهرانی یکی از فشار خون بالا رنج می‌برد همچنین میزان ذرات معلق هر چند که سال گذشته 20درصد کاهش داشته ولی هنوز 3 برابر استاندارد جهانی است.

شهردار تهران عنوان کرد: 19.3 درصد تهرانی‌ها چاق هستند که این رقم 1.7 درصد در بانوان بیشتر است و فرهنگ دوچرخه‌سواری پیامی در جهت تغییر شیوه زندگی و مقابله با این مشکلات خواهد داشت.

حناچی آمار بیماری‌های غیرواگیر در تهران را عارضه زندگی شهری دانست و گفت: راهی کوتاهتر از تغییر سبک زندگی و استفاده از دوچرخه برای مقابله با این بیماری ها به نظر نمی آید و معتقدم با پیوستن هر یک نفر به استفاده از دوچرخه یکی از خودروهای تک‌سرنشین کاسته خواهد شد.

وی تأکید کرد:‌40 درصد آلودگی تهران ناشی از خودروهای شخصی است و اقدامات لازم را جهت توسعه حمل و نقل عمومی انجام می‌دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از درمان در سطح تهران حمایت می‌کنیم؛ خاطرنشان کرد: تروما آمار بالایی در کشور به خود اختصاص داده و تهران هم مستثنی نیست چرا که به طور کلی 90 درصد حمل و نقل در کشور ما روی جاده‌ها انجام می‌شود.

حناچی یادآور شد: 700 نفر در سال مستقیم و غیرمستقیم در پایتخت در اثر حمل و نقل با موتورسیکلت جان خود را از دست می‌دهند.

هشدار در مورد موازی‌کاری در حوزه سلامت

ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به ضرورت ترویج شادی در پایتخت گفت: با کمک مراجع باید تلاش کنیم که مردم شادتر باشند و امید به آینده در آنها بیشتر شود.

وی افزود: در مسیر مدیریت یکپارچه شهری شروع به حرکت کرده‌ایم ولی برخی موازی‌کاری‌ها سبب سرگردانی خدمت‌گیرنده‌ها و افزایش برخی هزینه‌ها شده است.

وی مهاجرت‌پذیری را از معضلاتی برشمرد که ورود سازمان نظام پزشکی را جهت ارائه بهتر خدمات سلامت می‌طلبد و ادامه داد: پزشکان یکی از مرجع‌های بزرگ برای مردم هستند و چالش‌های سلامت روان و  نشر شادی در شهر باید با همکاری مراجع حل شود تا مردمی شادمان‌‌تر داشته باشیم.

خداکرمی خاطرنشان کرد: این مسیر کمک می‌کند که مردم احساس آرامش و امید به آینده داشته  و کیفیت زندگی برای جمعیتی که رو به پیری است ؛بهبود یابد.

دوچرخ سواری به نفع سلامت مردم است

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز ایجاد شادمانی سالم را وظیفه جدی شهرداری ها عنوان کرد و گفت :  باید به سمت مدیریت یکپارچه شهری حرکت کنیم و در کلانشهر تهران مشکل اصلی مردم آلودگی هوا و ترافیک است که شهرداری گام‌های مؤثری را در این زمینه برداشته است.

وی افزود: استفاده از حمل و نقل عمومی، کنار رفتن خودروهای تک‌سرنشین را به همراه داشته و تا رسیدن به ایستگاه حمل و نقل عمومی افراد می‌توانند پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری کنند.

 

وی گفت: در برخی از کشورها فاصله رسیدن تا ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی در شهرها میانگین یک کیلومتر و در خارج از شهر دو کیلومتر است و این مسئله سبب می‌شود که مردم مجبور به پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری شوند.

وی یادآور شد: ‌در شهر تهران نیز باید طراحی‌ها به این صورت باشد که بتوانیم از این حربه استفاده کنیم و مردم ما مجبور به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری شوند و این موضوع به نفع سلامتی‌شان است.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.