جمعه، 10 فروردین 1403

اقدام سازمان نظام پزشکی در حوزه «آموزش همگانی سلامت»

اقدام سازمان نظام پزشکی در حوزه «آموزش همگانی سلامت»
معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی از آغاز اقدامات این سازمان در راستای ارائه آموزش‌های همگانی در حوزه سلامت خبر داد.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی ، دکترعلیرضا سلیمی معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه آموزش همگانی یکی از مسائل بسیار مهم به‌ویژه در حوزه سلامت محسوب می‌شود، گفت: امروزه به دلیل وجود زیرساخت‌های الکترونیک و فضای مجازی این امر با وسعت و حجم زیاد در هر روز و ساعت در حال انجام بوده و طبیعی است که ابزارهایی مانند رسانه ملی هم می‌توانند در این زمینه بسیار تاثیرگذار باشند.

وی افزود: بر همین اساس سازمان نظام پزشکی تلاش می‌کند که برای ایجاد یک منبع قابل اعتماد از اطلاعات پزشکی، در زمینه آموزش همگانی بیش از پیش فعال شود.

وی ادامه داد: سازمان نظام پزشکی در حال برنامه‌ریزی است تا بتواند با ایجاد فیلم‌های کوتاه ، محتواهای با ارزش و با استفاده از فضای مجازی و تلفن همراه که در اختیار همگان است،‌ اطلاعات درست و قابل اعتمادی را در اختیار مردم قرار دهد.

به گفته وی در حال حاضر اطلاعات زیادی در حوزه آموزش‌های همگانی سلامت منتشر می‌شود که برخی از آن‌ها درست و برخی هم غیرقابل اعتماد بوده و منبع مشخصی ندارند و بعضا می‌توانند اثرات سوء و خطرناکی را در پی داشته باشند، لذا  باید در نشر اطلاعات سلامت دقت کرد.

سلیمی با بیان اینکه رسانه ملی در ایران ضریب نفوذ بسیار بالایی داشته و مباحثی که در رادیو یا تلویزیون مطرح می‌شوند، می‌توانند تاثیر زیادی بر روی افراد داشته باشند،تصریح کرد: حال اگر این پیام درست و خوب باشد، تاثیر مثبتی خواهد داشت و اگر نکته نادرستی در آن باشد، قاعدتا تاثیر منفی بسیار وسیعی را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به طرح بسیج اندازه‌گیری فشار خون که از 27 اردیبهشت ماه امسال آغاز و تا 15 تیر ماه ادامه یافت، اظهار کرد: این اقدام کمپین بزرگی بود و در این بازه زمانی فشار خون حدود 30 میلیون نفر از جمعیت کشور اندازه‌گیری شد. اکنون با اطلاعاتی که از این کمپین استخراج می‌شود، می‌توانیم برنامه‌ریزی خوبی را برای کنترل این بیماری مهلک انجام دهیم و سازمان نظام پزشکی نیز به عنوان همکار در این طرح شرکت کرد.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه هرگز فکر نمی‌کردم که درباره خوردن یا نخوردن نمک در افراد مبتلا به پرفشاری خون بحثی باقی مانده باشد، گفت: این موضوع  از بدیهیات است که فرد مبتلا به فشار خون باید از خوردن نمک بپرهیزدو متاسفانه در یک برنامه تلویزیونی شاهد بودیم که این پیام غلط منتقل شد که نمک نه‌تنها مضر نیست، بلکه می‌تواند برای فشار خون مفید هم باشد.

وی اضافه کرد: باید توجه کرد که نمک فارغ از این که نمک دریا، ‌صخره و... است، حاوی سدیم بوده و می‌تواند در مبتلایان به پرفشاری خون، مشکلات زیادی را ایجاد کند.

سلیمی با بیان اینکه نقش مردم در زمینه پیشگیری از بیماری‌هایی چون پرفشاری خون بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: امیدوارم با سطح فرهنگی که در مردم ایران سراغ داریم، حتما به منع اطلاعاتی که دریافت می‌کنند، توجه داشته باشند و از طرفی رسانه ملی نیز درباره برنامه‌های خود قوانینی را وضع کند تا هر کارشناس فقط در حیطه کاری خودش صحبت کند. اگرهم احیانا موضوع غلطی در برنامه زنده‌ای مطرح شد، فرصتی برای پاسخگویی وجود داشته و آن را منعکس کنند.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.