جمعه، 10 فروردین 1403

حضور وزیر بهداشت در شهرستان‌های چالوس و نوشهر

حضور وزیر بهداشت در شهرستان‌های چالوس و نوشهر
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز پنجشنبه در جریان سفر یک روزه خود به شهرستان های نوشهر و چالوس از بیمارستان‌های این شهرها بازدید کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در روز پنجشنبه مورخ 98/4/20، جناب آقای دکتر نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در رأس هیاتی به منطقه چالوس، نوشهر سفر کرده و ضمن بازدید از بیمارستان‌های دانشگاهی و تأمین اجتماعی در شورای اداری شهرستان‌های چالوس، نوشهر و کلاردشت شرکت و هیأت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ریاست دانشگاه و معاونین درمان و بهداشتی نیز وزیر بهداشت را همراهی کردند. 

دکتر نمکی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در این شورا بیان کرد: از نظر من پیشگیری و بهداشت مقدم بر درمان بوده و برنامه‌ریزی برای مقابله با بیماری‌های غیرواگیر از اولویت برخوردار است.

دکتر آقازاده، رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی نیز با اشاره به این که پزشکان عمومی در قالب پزشک خانواده شهری در استان‌های فارس و مازندران منشأ خدمات ذیقیمتی بوده‌اند، تصریح کرد: سرانه ناکافی ،مشکلات سامانه الکترونیک و عدم شفافیت ارتباط حقوقی با دستیاران از اهم مشکلات پزشکان عمومی است و پیشنهاد می‌کنم کارگروه ویژه‌ای تحت نظر مقام محترم وزارت جهت رسیدگی به مشکلات پزشکان عمومی و پزشکان خانواده شهری تشکیل شود.

گفتنی است در جریان شورای اداری شهرستان‌های یاد شده، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی دکتر احمدی و رؤسای بیمارستان‌های دانشگاهی و تأمین اجتماعی مهم‌ترین نیازهای خود را تشریح کردند و وزیر بهداشت نیزجهت ساختمان بخش دیالیز در نوشهر ، توسعه و راه‌اندازی اورژانس جدید در بیمارستان شهید بهشتی نوشهر، تجهیز اورژانس ۱۱۵ چالوس و محور کندوان به آمبولانس‌ها و موتور لانس و ... ، تجهیز بیمارستان قائم کلاردشت به آمبولانس و در مجموع اتخاذ تدابیری جهت رفع نیاز منطقه غرب مازندران به پزشکان متخصص با توجه به جمعیت شناور نزدیک به یک میلیون نفر در هر هفته، قول مساعد داد.
دکتر آقازاده، رئیس نظام پزشکی چالوس و رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی به طور فشرده‌ای وضعیت پزشک خانواده شهری در استان مازندران را تشریح کرده و گفت: «برنامه پزشک خانواده شهری، در شرایطی در استان مازندران و فارس آغاز شد که زیر ساخت‌های لازم فراهم نبود. لذا پزشکان عمومی و دستیاران مامای ایشان، با رنج و زحمت فراوان و ممارست و نجابت ، تمام زحمات را بر دوش کشیده و اکنون دستاوردهای مثبتی به بار آمده است. پزشکان عمومی در قالب پزشک خانواده شهری در استان‌های فارس و مازندران منشاء خدمات ذیقیمتی بوده‌اند، سرانه ناکافی و مشکلات سامانه الکترونیک و عدم شفافیت ارتباط حقوقی با دستیاران از اهم مشکلات ایشان است. پیشنهاد می‌کنم کارگروه ویژه‌ای تحت نظر مقام محترم وزارت جهت رسیدگی به مشکلات پزشکان عمومی و پزشکان خانواده شهری تشکیل شود.»
وی افزود: «به دلیل وجود سیستم پزشک خانواده شهری در استان مازندران در بسیج ملی کنترل فشارخون نتایج زیر در این استان بر مبنای داده‌های سامانه «سیب» حاصل شده است: تعداد 1/591/050نفر تحت غربالگری قرار گرفته‌اند، از این تعداد 794/673نفر فشارخون طبیعی داشته‌اند، 367/271نفر دچار پیش فشارخون (prehypertension) بوده‌اند، 32/285نفر مشکوک به فشارخون بالا، 220/869نفر با تشخیص قبلی فشارخون بالا داشته‌اند، و 21/435نفر بیمار مبتلا نیز با کنترل نامطلوب گزارش شده‌اند. چنانچه ملاحظه می‌کنید این آمار شفاف و دقیق ممکن نمی شد مگر با سیستم پزشک خانواده شهری مستقر در سطح استان مازندران. البته این همکاران محترم در سال 1398 به جز یک مورد از بیمه سلامت، دریافتی دیگری نداشته‌اند، در حالی که هزینه اداره روزمره پایگاه پزشک خانواده شهری و حقوق کارکنان و ... بر گردن ایشان بوده است. ادامه وضع حاضر ممکن نیست و تا همین جا هم هیأت مدیره انجمن پزشکان خانواده شهری مازندران و اینجانب و آقای دکتر سهرابی ریاست نظام پزشکی نوشهر و عضو شورای عالی سازمان با خواهش و تمنا ایشان را حاضر به ادامه ارائه خدمات کرده‌ایم. سیر رشد سالانه سرانه پزشک خانواده شهری اساساً با رشد هزینه‌ها تمام شده واقعی هماهنگ نیست و در سال 1395 اصلاً هیچ رشدی انجام نگرفته و در حال حاضر نیز این درصد افزایش سرانه که قبلاً اعلام شده پاسخگوی رشد حداقل حقوق و دستمزد کارکنان و تورم در عرصه‌های مختلف اداره مطب و پایگاه پزشک خانواده نیست و لازم است در میزان سرانه بازنگری اساسی انجام گیرد.
رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی گفت: «با عنایت به اینکه سازمان نظام پزشکی با سامانه ثبت‌نام الکترونیک و ثبت امضای الکترونیک و سامانه الکترونیک صدور پروانه‌های پزشکی، گام‌های محکمی برای هموار کردن راه استقرار نسخه الکترونیک سلامت برداشته و در سطح ریاست کل محترم و معاونین سازمان نیز تعامل و هماهنگی خوبی ما بین سازمان و وزارت بهداشت برقرار است، ما نمی‌دانیم چرا در ستاد اجرایی  پزشک خانواده کشور از نماینده رییس کل سازمان دعوت به عمل نمی‌آید. لذا خواهش می‌کنیم با تشکیل یک کارگروه تخصصی جهت حل مشکلات پزشکان عمومی و پزشکان خانواده جدا از ستاد اجرایی و پزشک خانواده کشور به طور عاجل مسائل حاد رو در روی این عزیزان بررسی و راه حل مناسب اتخاذ شود.
دکتر نمکی وزیر بهداشت درمان ضمن استقبال از پیشنهاد فوق گفت: «در وزارت بهداشت برنامه تشکیل یک کار گروه ویژه برای بررسی مسائل فوق در دستور کار فوری قرار دارد و امیدوارم به نتایج مناسبی دست پیدا کنند.
انتهای پیام

مهدی محمدزاده امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.