ﺳﻪشنبه، 4 اردیبهشت 1403

تاکید بر تقویت روابط همه جانبه با کوبا

تاکید بر تقویت روابط همه جانبه با کوبا
دیدار مشترک وزیر بهداشت ایران و معاون رییس جمهور کوبا با تاکید بر ضرورت گسترش همه جانبه روابط میان دو کشور برگزار شد.
دیدار مشترک وزیر بهداشت ایران و معاون رییس جمهور کوبا با تاکید بر ضرورت گسترش همه جانبه روابط میان دو کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ، دکتر سیدحسن هاشمی در نشست مشترک صبح امروز خود با معاون رییس جمهور کوبا اظهار کرد: در طول نزدیک به چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، رابطه ما با کوبا راهبردی بوده و همچنان بدون تغییر باقی مانده است. ما با کمک این کشور با آمریکای لاتین پیوندهای عمیق و اشتراکات اقتصادی و سیاسی پیدا کرده‌ایم. همچنین با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی مشترک بین دو کشور انتظار می‌رود بعد از یک وقفه پنج ساله، این رابطه دوباره ایجاد شود.

وی با تاکید بر ضرورت تقویت ابعاد مختلف اشتراکات سیاسی، فرهنگی و بین‌المللی بین دو کشور تصریح کرد: در طول پنج سال گذشته در حوزه صنعت و معدن، انرژی، امور بانکی و کشاورزی می‌توانستیم در قالب کمیسیونی مشترک و در جهت ارتقای روابط تصمیمات خوبی بگیریم. مطمئن هستم حضور دکتر کاپری‌سازه و همچنین حضور متقابل وزیر امور خارجه کشورمان که به زودی در قالب یک هیات 100 نفره در آمریکای لاتین خواهد بود، به تشکیل یک کمیته مشترک کمک کند.

وزیر بهداشت با اشاره به پیشرفت ایران در حوزه‌های نانو و بیو تکنولوژی و حوزه پیوند ادامه داد: ایران 200 هزار دانشجو در 60 دانشگاه علوم پزشکی تربیت می‌کند. اگر بتوانیم در جهت نوسازی صنایع دارویی و واکسن حرکتی جدی داشته باشیم، بی‌تردید یک بازار 400 میلیون نفری پیش روی ما قرار می‌گیرد. در طول سه سال گذشته صادرات داروی ایران به دو برابر افزایش یافته است. در کشور کوبا 14 واکسن و در ایران 9 واکسن تولید می‌شود و به نظر می‌رسد اگر در قالب کنسرسیوم مشترک حرکت کنیم همه واکسن‌های مورد نیاز مردمی را در منطقه تولید می‌کنیم.

هاشمی ضمن اشاره به پایداری روابط ایران و کوبا بعد از 37 سال تصریح کرد: اتفاقاتی که اخیرا در منطقه رخ داد، نشان می‌دهد که  آمریکا حتی با کسانی که رابطه استراتژیکی با او دارند نیز رحم نخواهد کرد. این مطلبی است که همواره رهبر جمهوری اسلامی در جلسات رسمی و غیررسمی گوشزد می‌کند.

وی تاکید کرد: تلاش امپریالیسم خبری حرکت‌های کوچک را بزرگ جلوه می‌دهند تا نشان دهند روابط میان کوبا و آمریکا درست شده است، اما تا صداقت و اراده‌ای از طرف مقابل وجود نداشته باشد، به هیچ چیز نمی‌توان اعتماد کرد. ما در ایران اول به خدا بعد به توان و اراده ملت توکل می‌کنیم. هر نوع امید به کمک آمریکا و کشورهایی که سال‌ها با ایران دشمنی داشتند ما را از راه اصلی بازخواهد داشت.

وزیر بهداشت با بیان اینکه بخشی از پیشرفت‌های امروز ایران را مرهون سه دهه تحریم از سوی آمریکا می‌دانیم، گفت: من پیشرفت‌های کوبا را ناشی از همین موهبت می‌دانم، بنابراین ایران و کوبا در این ظلم بین‌المللی هم‌درد هستند. امیدوارم کمیسیون مشترک و بحث‌های فنی بتواند در عرصه بین‌المللی باعث استحکام بیشتر روابط دو کشور شود.

هاشمی همچنین درخصوص ادامه روابط تجاری ایران و کوبا در قالب یک کمیته مشترک اعلام آمادگی کرد و گفت: دستاوردهای توافق هسته‌ای و رفع برخی از موانع، همه بهانه‌ها را برای عدم توسعه روابط دو کشور گرفته است. در بخش بهداشت و درمان که یکی از حوزه‌های موفق دولت کوباست، هر نوع آمادگی برای همکاری وجود دارد. ایران می‌تواند فرصت خوبی در زمینه دایر کردن دانشگاه، تبادل دانشجو و همچنین تولیدات مرتبط برای کوبا باشد.

وی تصریح کرد: مردم ایران از روابط تاریخی بین ایران و کوبا مطلع هستند، این دو کشور در شرایط بسیار سخت در طول 37 سال گذشته کنار یکدیگر بوده‌اند. از دولت کوبا به ویژه آقای فیدل کاسترو به خاطر کمک‌هایی که در طول جنگ به ایران کردند و همچنین مواضع انقلابی رائول کاسترو در صحنه بین‌المللی و همچنین صحنه‌های سیاسی دو کشور تشکر می‌کنم.

وزیر بهداشت حوزه‌های صنعت و معدن، کشاورزی، نفت و بهداشت و درمان را زمینه‌های مناسبی برای ارتقای همکاری و روابط دو کشور دانست و گفت: تجربه طرف کوبایی از صادرات برخی صنایع و محصولات ایران موفق است. این واقعیت فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کوبا فراهم می‌کند. سفر مقامات کوبایی در این فصل به ایران و همچنین سفر قریب الوقوع وزیر امور خارجه به کشور کوبا و تلاش کمیسیون اقتصادی می‌تواند اراده دو کشور را در نحوه گسترش روابط بعد از یک وقفه پنج ساله نشان دهد.

هاشمی در حاشیه این نشست درخصوص میزان صادرات ایران به کوبا توضیح داد و گفت: میزان صادرات به دلیل تحریم‌ها و همچنین عدم امکان تبادلات مالی کاهش یافته است. ما باید منتظر حل و فصل مشکلات مالی جزیی دو کشور هستیم.

وزیر بهداشت افزود: وزیر امور خارجه ایران در راس یک هیات 100 نفره به کوبا سفر می‌کند و باید به ماه‌های آینده برای توسعه دو کشور امیدوار باشیم.

همچنین کاپری‌سازه، معاون رییس جمهور کوبا در دیدار با وزیر بهداشت ایران، ضمن اعلام آمادگی کامل این کشور برای گسترش روابط با ایران اظهار کرد: ما به لحاظ اقتصادی در جایگاه مناسبی هستیم و می‌توانیم شریک خوبی برای ایران باشیم. قانون سرمایه‌گذاری پیشرفته‌ای در کوبا وجود دارد که که به ارتقای سرمایه‌گذاری خارجی کمک می‌کند.

وی حوزه بهداشت و درمان را یکی از زمینه‌های مشترک برای گسترش روابط عنوان کرد و گفت: ایران از توانمندی‌های خوبی در حوزه پزشکی و بهداشت برخوردار است. پرداختن به این دو بحث می‌تواند به عنوان گام مهمی در سطح دو جانبه و بین‌المللی دو کشور مطرح شود. طی دیدار خود با وزیر بهداشت ایران می‌توانیم برای توسعه روابط به نقاط خوبی برسیم.

معاون رییس جمهور کوبا افزود: یکی از عوامل رکود و وقفه در روابط دو کشور، عوامل خارجی مانند تحمیل تحریم‌های ناعادلانه ازسوی غرب بوده است. کشور کوبا نیز از طرف آمریکا متحمل این تحریم شده و این موضوع هنوز ادامه دارد و راه را برای گسترش روابط خارجی او ناهموار می‌کند.

کاپری‌سازه از سرگیری روابط کوبا و آمریکا را به معنی عادی‌سازی روابط میان این دو کشور ندانست و تصریح کرد: این عادی‌سازی روندی طولانی را می‌طلبد که مستلزم حل مشکلات بسیار زیاد بین دو کشور است.

معاون رییس جمهور کوبا برداشتن تحریم‌ها و بلوک اقتصادی و همچنین استرداد گوانتانامو به این کشور و قطع کمک آمریکا به گروه‌های معاند حکومت کوبا را به عنوان شروط اصلی از سرگیری روابط بین آمریکا و این کشور عنوان کرد و گفت: برقراری روابط با ایالات متحده برای درآمدن از تنگنا برای کوبا و آمریکای لاتین در عرصه بین‌المللی مهم است؛ چراکه آمریکا به این نتیجه رسیده که سیاست غلطی در قبال کوبا داشته است.

کاپری‌سازه ادامه داد: تغییراتی که در نگاه ایالات متحده آمریکا نسبت به کوبا وجود دارد به معنی دست برداشتن آنها از اقدام علیه ملت و انقلاب کوبا نیست، بلکه تاکتیک آنها عوض شده است. برقراری روابط بین دو کشور به معنی پیروزی دولت و ملت کوبا است؛ چراکه برقراری این ارتباط به هیچ وجه به معنی کوتاه آمدن از اصول و اهداف انقلاب این کشور نیست و به رغم همه این اقدامات مخالفت دولت و ملت انقلابی کوبا، پابرجا است.

معاون رییس جمهور کوبا گفت: امیدواریم در سایه این رفت و آمدها از رکود درآییم. اراده سیاسی در هر دو طرف ایرانی و کوبایی برای توسعه روابط وجود دارد.

کاپری‌سازه درخصوص تاثیر تحریم بر حوزه بهداشت و درمان کوبا نیز توضیح داد و گفت: سیاست تحریم اقتصادی ایالات متحده بر کوبا طی سال‌ها باعث رشد منفی در کوبا شده است. این قانون نه تنها در بخش اقتصادی بلکه بر حوزه پزشکی این کشور نیز تاثیرگذار بوده است. طرف کوبایی در مجمع عمومی سازمان ملل همواره تاکید داشته که این تحریم‌ها به لحاظ اقتصادی به ویژه در زمینه پزشکی و تامین دارو به  این کشور ضرر زیادی رسانده است.

معاون رییس جمهور کوبا افزود: این تحریم‌ها در بخش تکنولوژی، فنی و علمی نیز تاثیرات سویی داشته است. ما علی‌رغم همه این موارد، دستاوردهای خوبی در زمینه تحقیق و توسعه پزشکی و همچنین دارو داشتیم و سیاست‌های بهداشتی و آموزش‌های مربوط به این حوزه باعث شده که بتوانیم علاوه بر کوبا به کشورهای منطقه نیز کمک‌های زیادی کنیم.

کاپری‌سازه تاکید کرد: لغو تحریم‌ها می‌تواند باعث شکوفایی کوبا در بخش همکاری‌های پزشکی با آمریکای لاتین و کشورهای دنیا شود.

انتهای پیام

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.