ﺳﻪشنبه، 28 فروردین 1403

استفاده از کارتخوان در مطب ها الزام قانونی ندارد

استفاده از کارتخوان در مطب ها الزام قانونی ندارد
رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: کارتخوان یک وسیله ای رفاهی برای مراجعه کنندگان به مطب ها بوده و توصیه می‌کنیم همه پزشکان از کارت خوان و دستگاه (P.O.S) استفاده کنند ولی اگر کسی استفاده نکرد قانون شکنی نکرده و قابل پیگیری نیست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی دکتر ایرج فاضل رئیس کل سازمان نظام پزشکی روز یکشنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه  در خصوص استفاده از دستگاه کارتخوان در مطب پزشکان بیان کرد : قانون برای استفاده از کارت خوان در مطب پزشکان تاکید نکرده است و حکمی نیز در این زمینه نداریم و کارتخوان نقشی در پرداخت مالیات پزشکان ندارد و اکنون بیش از ٧٠ درصد بیماران از طریق کارتخوان هزینه درمانی خود را پرداخت می کنند.

وی درخصوص فرار مالیاتی پزشکان افزود : اینکه نیمی از پزشکان مالیات پرداخت نمی کنند، اظهارنظر غیرمسئولانه و بی اساس است که یکی از مسئولان این آمار را اعلام کرده بود و از نظر ما بی اساس است و پیگیری لازم را در این زمینه انجام داده ایم.

وی تصریح کرد: روزهای حساسی پشت سرمی گذاریم و مسائل مهمی مانند پزشکی در مملکت مطرح است و گاهی دیده می شود در چنین شرایطی اخبار نه چندان مهم درصدر و اخبار مهم بی اهمیت شمرده می شوند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که در آستانه روز پزشک قرار داریم و معتقدیم باید به جای روز پزشک، روز اخلاق پزشکی داشته باشیم؛ ادامه داد:  باید سیر مسائل اخلاقی در اولویت جامعه باشد و جامعه  پزشکی نیز باید از برخی لغزش ها که در سایر قسمت های اجتماع است، مصون بماند.

دکتر فاضل در پاسخ به این سوال که در شرایط حساس کشور چه باید کرد و آیا مشابه این شرایط در 4٠ سال گذشته داشته ایم،گفت : پزشکی به دلیل حساسیت امر بیشتر از همه درگیر است؛ ما با تحریم ها روبه رو می شویم، همه درگیر می شوند و از این رو نگران مسائل پزشکی و سلامت مردم هستیم. آثار تحریم ها نشان می دهد که ممکن است با شرایط سخت تری مواجه شویم پس باید مسائل را با دنیا حل کنیم تا از این دست اندازها عبور کنیم.

 

به گفته وی نظام پزشکی نیاز به آرامش و دفاع از حقوق مردم دارد و از امواج تند رسانه ای باید دور بوده و این درحالی است که در مواردی که لازم بوده، اطلاع رسانی ها انجام شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات  بیمارستان های خصوصی اشاره کرد و گفت : در حال حاضر بیمارستان های خصوصی کشور دارای مشکلات جدی هستند و با توجه به اینکه دستمزد ها ١٨ درصد افزایش یافته اما تعرفه های خدمات پزشکی فقط پنج درصد رشد داشته است که این یک مشکل اساسی است. در واقع بیمارستان های خصوصی اکنون در شرایط دشواری قرار دارند که حتی تهدیدکننده است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان این که بخش سلامت باید خود را با شرایط موجود تطبیق دهد؛ اظهار کرد:  روزهای دشواری در زمینه دارو، تجهیزات پزشکی و حتی یک بخیه معمولی داریم و در بیمارستان ها فقط هزینه های روزانه نیست بلکه تمام خدمات و امکانات مورد نیاز بخش سلامت آنها گران می شود که البته به همه اینها ارز دولتی اختصاص داده نمی شود.

دکتر فاضل خاطرنشان کرد : لازم است پزشکان برای بهتر شدن شرایط، همکاری لازم را داشته باشند؛ به عنوان نمونه می توانند بسیاری از آزمایش ها و داروها را برای بیماران ننویسند تا صرفه جویی عظیمی برای گذر از این وضعیت داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که وزیر بهداشت درباره پرونده کیارستمی قانع نشده است، اظهار کرد: حکم را یک مجموعه صادر می کند؛ پرونده کیارستمی مورد توجه گسترده مردم قرار گرفت. از نظر سیر علمی و پزشکی با سیر عاطفی مردم متفاوت بود؛ در نظام پزشکی سیر علمی را گذراند اما به نظر من حکم غیرعادلانه نبود.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.