جمعه، 10 فروردین 1403

علیرغم گسترش امکانات تشخیصی خطاهای پزشکی رو به تزاید است

علیرغم گسترش امکانات تشخیصی خطاهای پزشکی رو به تزاید است
عضو کمیته طرح تحول نظام سلامت نحوه آموزش پزشکی و مدیریت آن را در کثرت خطاهای پزشکی موثر دانست و گفت : علیرغم گسترش امکانات تشخیصی و درمانی خطاهای پزشکی رو به تزاید است.

 

 

دکتر فرجود شکوهی عضو کمیته طرح تحول نظام سلامت در گفتگو با خبرنگار سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه مبحث آموزش پزشکی ، مهمترین گام در حوزه بهداشت ، پیشگیری و درمان است ، اظهار داشت : این گام باید به عنوان اولین و منحصرترین سنگ زیر بنای تغییر و تحول ساختاری در هر زمانی مورد توجه قرار گیرد اما در طرح تحول نظام سلامت به عنوان گام آخر مورد توجه متولیان نظام سلامت قرار گرفته است.

وی با انتقاد از اینکه آموزش که امری زیر بنائی و  مبنائی  است در گام چهارم مورد توجه قرار گرفته ، خود جای سوال دارد ؛ افزود: تغییرات آموزشی باید با احتیاط کامل ، کار کارشناسی دقیق و جامع صورت پذیرد؛ در غیر اینصورت موجب از هم گسیختگی  سیستم آموزشی می گردد که جبرانش مشکل است .

 

مشکل اساسی آموزش پزشکی در کشور و رابطه آن با درمان را از نوع فنی دانست و ادامه داد : بسیاری از دانشجویان ما در حوزه آموزش چیزهائی یاد می گیرند که در بخش درمان کاربردی نیست .

شکوهی تصریح کرد : این دوگانگی موجبات آشفتگی و تردید در نحوه آموزش را ایجاد کرده ، در حالی که ممکن است نیاز به تحول ساختاری در نحوه آموزش نباشد بلکه نیاز به تحول در مدیریت آموزش و درمان باشد .

 عضو کمیته طرح تحول نظام سلامت با ا علام اینکه بنا بر گزارش سازمان نظام پزشکی کشور علی رغم گسترش امکانات تشخیصی و درمانی ، خطا ها ی پزشکی رو به تزاید است ؛ خاطرنشان کرد : نحوه آموزش و همچنین مدیریت آموزش و درمان و رابطه متقابل این دو باهم در کثرت خطاهای پزشکی موثر است.

 اساسی ترین نقدی که بر سیستم آموزش پزشکی وجود دارد این است که اصولاً آموزش کلینیکال و بالینی به نفع آموزش تکنیکال تغییر جهت داده است .

 

وی گفت: دلیل عمده این تغییر جهت این است که اصولاً آموزش تکنیکال ، " هزینه محور "  است  و ارتباط مستقیمی با بیزینس دارد  لذا بیشتر مورد توجه قرار می گیرد به طوری که اگر مثلاً به 20 سال قبل که این همه امکانات تشخیصی، درمانی و تکنیکال وجود نداشت ؛ بازگردیم پای آموزش پزشکی می لنگد و درمان نیز به لکنت می افتد در حالی که موضوع معاینات تکنیکی برای همیشه حرف اول را در حوزه درمان می زند.

 

***رابطه بین آموزش و درمان نیازمند مدیریت و بهینه سازی است

رییس کمیسیون نظارت و ارزشیابی سازمان نظام پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه آموزش پزشکی انسان محور نیست ؛ تصریح کرد :تحمیل هزینه های غیرضروری به بیمار  بصورت پدیده ای اپیدمی در آمده که به تبع آن فاعل بیماری یعنی شخص بیمار کمتر مورد توجه واقع می شود و در این میان اخلاق پزشکی نیز به عنوان سوگند نامه پزشکی از  اعتبار واقعی کمتری برخوردار گردیده است .

وی افزود : به جای تغییر و تحولات بنیادین در حوزه آموزش بهتر است ابتدا رابطه صحیح بین آموزش و درمان را بهینه و مدیریت کرد چرا که اگر این مهم صورت نپذیرد مسلماً تغییرات آموزشی نیز تغییری در اوضاع بوجود  نمی آورد .

شکوهی با بیان اینکه پیشرفت های علمی امری ضروری و به تبع آن تجهیزات پزشکی روز تابعی از آن است ؛ خاطرنشان کرد : این را هم باید بدانیم که جهان سرمایه داری با فلسفه فکری خاص خودش  همواره درصدد عرضه برند های جدید و وحدت بازارهای جدید برای انباشت سرمایه است . 

 وی ادامه داد: اگر این امر موجب غفلت از بحث انسان محوری گردد عقبه موفقی در کار نخواهد داشت ؛ بطور مثال این همه امکانات پیشرفته تشخیصی و درمانی برای بیماران  قلبی و عروقی وجود دارد اما هنوز طبق آمار ، اولین آمار مرگ و میر ها مربوط به بیماران قلب و عروقی است .

 

وی گنجاندن آموزش آنلاین برخی دروس را در آموزش های پزشکی ضروری دانست و گفت : با انجام این مهم در وقت و هزینه های اضافی صرفه جویی می شود و همچنین  بهتر است نحوه پذیرش دانشجویان پزشکی  نیزتغییر کرده و همانند کشورهای پیشرفته شود.

 

*** آموزش پیشگیری از حوزه وزارت بهداشت خارج است

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی یکی از بزرگترین غفلت های آموزش پزشکی را کمرنگ بودن تقدم عملی پیشگیری  بر درمان دانست و اذعان داشت : امروزه  تئوری  فراتر از این امر مطرح است  و آن اینکه پیشگیری همان درمان است .

وی با اعلام اینکه موضوع آموزش پیشگیری از حوزه وزارت بهداشت خارج است؛ بیان داشت : بر این  اساس تمامی وزارتخانه ها و سازمان ها و نهادهای کشوری در این امر دخیل و نقش آفرین هستند .

شکوهی کمیت و کیفیت درمان در مراکز دولتی و خصوصی را متفاوت عنوان کرد و گفت :  دانشجویان عمدتاً در مراکز و بیمارستانهای آموزشی دولتی تربیت و آموزش می بینند  در حالی که وقتی وارد بازار کار می شوند درمان بهینه را در سیستم مراکز خصوصی می یابند که این فاصله باید به نوعی در سیستم آموزشی ترمیم شود.

عضو کمیته طرح تحول نظام سلامت هویت اجتماعی برتر و درآمد مالی بیشتر را دو هدف عمده

دانشجویان رشته پزشکی دانست و خاطرنشان کرد:  نگاه تجارتی به این قشر در ذهن مردم تداعی شده  که این امر خلاف اخلاق پزشکی  وایده آل های انسان محورانه است .

وی در پایان یادآور شد : اگر تغییر و تحول ساختار آموزشی را جدای از گستره درمان دنبال کنیم نتایج مطلوبی از آن حاصل نمی شود  بنا بر این بهتر است زمان بیشتر صرف این مهم کرد  تا با در نظرگرفتن عواقب آن به نتایج مطلوب تری دست یافت.

 

انتهای پیام / ر

 

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.