جمعه، 10 فروردین 1403

ارائه پیشنهاد افزایش25 درصدی تعرفه خدمات دندانپزشکی

ارائه پیشنهاد افزایش25 درصدی تعرفه خدمات دندانپزشکی
عضو دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی بااشاره به این که تعرفه خدمات دندانپزشکی در سال 95 رشد 15 درصدی داشته است ؛ گفت : برای سال جدید پیشنهاد 25 درصد افزایش را مطرح کرده ایم که در نهایت باید به تصویب هیات دولت برسد.

دکتر عباسعلی خادمی عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی در گفت و گو با خبرنگار نظام پزشکی با اشاره به این که  در گذشته  24 دی ماه به عنوان روز دندانپزشك نام گذاری شده بود ، بیان داشت : مجلس شورای اسلامی در۲۳ فروردین سال۱۳۶۰ به‌‌منظور گسترش و پیشرفت خدمات درمانی و بهداشتی دهان و دندان در مناطق محروم كشور و روستاها، قانونی با عنوان «طرح تربیت بهداشت‌كاران دهان و دندان» را تصویب كرد و روز دندانپزشک هم به این تاریخ انتقال یافت.

وی افزود : این روز دیگر جایگاهی برای دندانپزشکان ندارد و انجمن هاي دندانپزشكي نیز خواهان تغيير تاریخ آن هستند که جزئیات آن در حال پيگيري است .

وی در خصوص تعرفه خدمات دندانپزشکی برای سال جدید اظهار داشت :  در سال 95 شاهد  رشد 15 درصدی تعرفه هاي خدمات دندانپزشكي بودیم که  با توجه به هزینه مواد مصرفی  و  تجهیزات دندانپزشكي  برای سال جدید پیشنهاد افزایش 25 درصدی تعرفه خدمات را مطرح کردیم .

رئيس هيئت مديره انجمن اندودنتيسهاي ايران با بیان این مطلب که پیشنهاد افزایش تعرفه های خدمات دندانپزشکی باید توسط سازمان نظام پزشکی به اطلاع شورای عالی بیمه سلامت برسد ، افزود :  تعرفه های دندانپزشکی جدا از سایر تعرفه های پزشکی نیست و به صورت کلی پس از تصویب در شورای عالی بیمه در نهایت باید به تصویب هیات دولت برسد که با توجه به وضعیت اقتصادی موجود این تصور وجود دارد که رشد تعرفه ها در سال جدید چشمگیر نباشد.

خادمی در مورد نگرش وزارت بهداشت به دندانپزشكي و فارغ التحصيلان این رشته بیان داشت : مراكز بهداشتي و درماني روستائي،‌خالي از دندانپزشك بوده وبا ادامه تحصيل بهداشتكاران دهان و دندان كمبود دندانپزشك در اين مراكز محسوس است.

وی با اشاره به این که سالانه حدود 2 هزار دندانپزشک توسط 66 دانشكده دندانپزشكي  تربیت می شوند ، تصریح کرد :  توزيع نيرو در اين حوزه مناسب نيست و طرح تربيت تكنسين بهداشت دهان و دندان براي مراكز روستائي توسط معاونت بهداشتي وزارت بهداشت مطرح است اما باید مديريت مراكز بهداشتي و درماني روستايي در بحث دندانپزشكي در اختيار دندانپزشكان باشد.

 وی ادامه داد : باید از نيروهاي حد واسط جهت اقدامات پيشگيري از  بيماريهاي دهان و دندان كمك گرفته شود كه در طرح تحول سلامت دهان وزارت بهداشت نیز پرونده سلامت دهان براي دانش آموزان تهيه و طرح وارنيش فلورايد هم انجام شده است.

عضودندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی خاطرنشان کرد :  براي انجام اقدامات درمانی لازم است با پرداخت مناسب به دندانپزشكان و كمك از بخش خصوصي اين طرح تكميل شود و انجمن هاي دندانپزشكي نیز با تبديل نيروهاي تكنسين بهداشت دهان به دندانپزشك مخالف بوده و پیشنهاد می شود با قبولي در كنكور امكان ادامه تحصيل در رشته دندانپزشكی را داشته باشند.

خادمی با اشاره به این که اقبال ورود به رشته دندانپزشكي زياد است، تصریح کرد : افرادی که در كنكور پذيرفته نمي شوند براي ادامه تحصيل در رشته دندانپزشكي به خارج از كشور مي روند که خوشبختانه وزارت بهداشت تعداد دانشگاههاي مورد تأئيد را محدود كرده است و دبيرخانه شوراي تخصصي دندانپزشكي هم در مورد فارغ التحصيلان خارج از كشور با برگزاري آزمون ملي  تمهيدات لازم را در مورد جذب اين گونه فارغ التحصيلان در دانشگاههاي داخلي انجام داده است .

رئيس هيئت مديره انجمن اندودنتيسهاي ايران  با اشاره به اینکه باید از ورود کالاهای قاچاق دندانپزشکی که ازکیفیت لازم برخوردار نیستند ، جلوگیری شود یاد آور شد :   برای ارتقای شاخص های سلامت دهان و دندان در کشور باید طرح پیشگیری از بیماری های دهان و دندان با قوت پیگیری و اجرا شود و با افزايش سهم بيمه هاي پايه و تكميلي جهت مشاركت در درمانهاي دندانپزشكي خدمات بيشتري تحت پوشش قرار گيرد كه مردم بتوانند از آن ها استفاده كنند؛ همچنین از توان بالاي بخش خصوصي براي ارائه  سرویس های دندانپزشكي در سطح 2 و 3 خدمات استفاده گردد.

انتهای پیام / ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است)

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.