پنجشنبه، 9 فروردین 1403

مسائل پزشکان نباید به محافل عمومی کشیده شود

مسائل پزشکان نباید به محافل عمومی کشیده شود
عضو شورای عالی نظام پزشکی گفت: نباید وارد مسائل ریز و کارشناسی در حوزه پزشکان شویم و باید از باب کلیات از آن دفاع کرد؛ جایگاه طرح مسائل کارشناسی، محافل کارشناسی است زیرا وقتی بحث به محافل عمومی کشیده شود، مردم سردرگم و حیران می شوند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی دکتر محمود فاضل روز در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: سازمان نظام پزشکی چه در مجلس و چه در حوزه ریاست جمهوری باید کاری کند که کارشناسان یک طرفه به قضاوت نروند و مسائل را به محافل کارشناسی ببرند. جامعه نیاز به آرامش دارد و باید به سرمایه اجتماعی که پزشکان هستند، اهمیت داده شود.

 عضو شورای عالی نظام پزشکی اظهار داشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان دولتی از بیان حرف های سبک نسبت به پزشکان در منظر عام باید پرهیز کنند.

فاضل این صحبت ها را در پاسخ به سخنان برخی نمایندگان درباره فرار مالیاتی پزشکان بیان کرد و گفت: اساس کار بر این است که باید جامعه ای وجود داشته باشد که بر آنها مدیریت کنیم؛ در این زمینه باید با روشی با مردم صحبت کرد که اعتماد آنها سلب نشود. به عنوان نمونه سازمان نظام پزشکی باید هم به مردم و هم به صنف پزشکان توجه ویژه داشته باشد.

وی ادامه داد: بند ل ماده 3 قانون این سازمان، اشاره بر این موضوع دارد که سازمان نظام پزشکی باید در تعیین مالیات پزشکان مشارکت داشته باشد؛ اگر قرار این است که سازمانی مسئول انجام این کار باشد ولی آن را در تریبون ها بکوبیم و جامعه را به تنش بکشانیم، صحیح نیست، ما سازمان ها را داریم برای اینکه مطالبات انبوه را به یک موضوع سامان دهی شده تبدیل کنند، تا بر اساس آن درجه بندی، به یک نتیجه درست برسیم.
 
فاضل خاطرنشان کرد: به کسانی که قانونگذار هستند، باید گوشزد کرد اتخاذ شیوه های خاص، برای منتقدان است نه خاص قانونگذاران، کسی که قانونمند است نباید منتقد خودش باشد، افراد بیرون باید منتقد باشند و اگر خلاء و منفذی است، باید به سمت ترمیم آن بروند نه اینکه وقتی مردم و وکلای مجلس و مسئولان دولت، سازمانی را مامور به انجام کاری کردند، بگویند شما از جانب ما به صورت تام الاختیار قانونی را وضع کنید اما بعد از مدتی به این قانون اعتراض کنند؛ این فرار از قانون است.
عضو شورای عالی نظام پزشکی گفت: اما گویا ژست های پوپولیستی آنقدر جذاب است که برخی را تشویق می کند برای برخی از اهداف از این ژست ها استفاده کنند و ممکن است این ژست ها روزهای اندکی در نزد مردم جلوه داشته باشد ولی هشدار داده می شود که بنیان جامعه با این ژست ها برقرار نمی ماند.
وی تصریح کرد: آنچه که باید به آن تاکید کرد این است که جایگاه طرح مسائل کارشناسی، محافل کارشناسی است و کشاندن آن به انظار عام مانند تریبون صدا و سیما ما را به سرمنزل مقصود نمی رساند؛ آیا این نمایندگان بحث خودشان را به جلسات کارشناسی آورده اند یا نه، ما می دانیم نیاورده اند چرا اینگونه به پزشکان به عنوان سرمایه اجتماعی می تازند، مردم به این قشر اعتماد دارند اگر خطایی بر آنها وارد است، باید در محافل کارشناسی مطرح شود.
فاضل اضافه کرد: توصیه می کنم به این نمایندگان، فضا را به سمت تهدید سرمایه اجتماعی منحرف نکنند؛ این را انحراف از مسیر می دانم و بهتر است از ایجاد هرج و مرج و تنش بیهوده بپرهیزند و آشوب به پا نکنند. واقعا اینها را هوای نفس می دانم. موضوعی که اساس جامعه را تشکیل می دهد این است که آیا باید در انظار عام وارد این بحث ها شد؟
وی تصریح کرد: سازمان نظام پزشکی توصیه می کند که موضع گیری ها جهت حل مساله باشد و حتما لازم است که حدود و اختیار وظیفه آنها را که حقوق شهروندی است، به آنها گوشزد کنند و برای حفظ آرامش از ورود به این مسائل پرهیز شود.
فاضل خاطرنشان کرد: امروزه لازم است شهروندان همدیگر را قوی کنند و اگر ایرادی است، مشفقانه جهت رفع مشکل اقدام کنند، نه اینکه صحنه تلویزیون جامعه را به سمت زد و خورد کلامی برساند. نباید اینگونه باشد زیرا ممکن است این زد و خوردهای کلامی به زد و خورد اجتماعی منجر شود.
وی تاکید کرد: در این مواقع شاید لازم است بزرگان جامعه ورود کنند؛ این افراد را نهی کنند و به آنها آموزش داده شود. گمان می کنم برخی از ما تربیت اجتماعی و مدیریتی نداریم به همین خاطر این افراد سرکشی می کنند و باید آنها را نصیحت کرد.
فاضل خاطرنشان کرد: در خصوص فرار مالیاتی و اینکه می گویند بخشی از جامعه فرار مالیاتی دارند، باید اعتراف کنیم که ما قانونگذاران و مجریان ضعف داریم و باید قانونی داشته باشیم تا بر اساس آن امکان فرار مالیاتی وجود نداشته باشد. باید با ترمیم روش ها این مسیرها را مسدود کرد. مسائلی مانند فرار مالیاتی، توهین به خود قانونگذاران است و باید از دید جامع تر به این مسائل نگاه کرد.
وی از دولت و مجلس شورای اسلامی خواست که این مسائل را بهتر ببینند تا به جامعه پزشکی کمتر بی احترامی شود.



امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.