جمعه، 10 فروردین 1403

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: ضرورت تعرفه گذاری خدمات E&M در کتابی مستقل/ ضرورت تغییر نگرش ها در کدگذاری خدمات پزشکان عمومی و متخصصین

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با اعتقاد به اینکه در تعرفه گذاری امسال باید خدمات E&M (خدمات قبل از بیمارستان، بعد از بیمارستان و خدمات رشته های غیر جراحی) در کتاب مستقل و یا به عنوان بخش مستقلی از کتاب CPT منتشر شود، گفت: البته کار بسیار دشوار و اولین باری است که در کشور انجام می شود اما شدنی است چرا که بسیاری از کارها در این دولت به سرانجام رسیده است.

دکتر عباس آقازاده رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نظام پزشکی با اشاره به تشکیل دبیرخانه دائمی در جهت اصلاحات دائمی کتاب تعرفه ها، خاطرنشان کرد: نگرش دیگر آن است که باید گرایش و ترند این کدها تغییر کند چرا که به برخی رشته ها در این کتاب توجه خاصی صورت گرفته و بالعکس.  

وی با انتقاد از اینکه وزارت بهداشت و سیستم سلامت فعلی، وارث بی نظمی و آنارشی کامل در نظام سلامت است، ابراز داشت: همه می دانند مافیای دارو و تجهیزات پزشکی چه بلایی سرکشور می تواند بیاورد، دارندگان و واردکنندگان تکنولوژی پزشکی چه سهمی از دارایی های کشور را در اختیار دارند، قشر بسیار کم به عنوان اشرافیت خاص در پزشکی کشور البته از نظر کمی نادر و از نظر برخورداری و ثروت در رده بالا قرار دارند، موجب چوب خوردن توده کثیری از همکارانشان می شوند.

 

*دور باطل تعیین تعرفه های بخش دولتی و خصوصی با چانه زنی

آقازاده با اشاره به چگونگی تعیین تعرفه خدمات بهداشتی و درمانی در بخش دولتی و خصوصی، گفت: این مهم دوری باطل است که متاسفانه هر سال با چانه زنی نظام پزشکی و پزشکان از یک طرف و وزارت بهداشت و بیمه ها از طرف دیگر تکرار می شود.  

وی با تاکید بر اینکه در طی سال های اخیر مشکل اصلی تعیین تعرفه ها ویزیت سرپایی پزشکان نسخه نویس نبود، خاطرنشان کرد: مشکل اصلی هتلینگ و Kی جراحی بود که معمولا رشته های نسخه نویس چون پزشکان عمومی، داخلی، اطفال، عفونی و افرادی که از طریق کار در کلینیک و مطب به ویزیت بیماران اقدام کرده و نسخه می نویسند، به آتش آن ها می سوختند.

به گفته رئیس مجمع نظام پزشکی، در قانون جدید تشکیل این سازمان در سال 83، تعیین تعرفه های بخش خصوصی را البته نه به طور صریح و آشکار بلکه تنها دخیل در اظهارنظر کرده و تصمیم نهایی جای دیگر گرفته می شد که با روی کار آمدن دولت دهم، این حق از نظام پزشکی سلب شد.

 وی ادامه داد: دولت لایجه ای را به مجلس فرستاد و موجب اصلاح این ماده از قانون شد اما در قانون پنجم توسعه بنا شد هر سال شورای عالی بیمه سلامت، بر مبنای ارزش نسبی خدمات، تعرفه ها را بازنگری، اصلاحات لازم را انجام و ابتدای هر سال اعلام کند و این بند مترقی در دولت آقای روحانی تحت نظر دکتر هاشمی تصویب شد.

آقازاده با ابراز خرسندی از انتشار کتاب تعرفه های نسبی خدمات بهداشتی درمانی در کشور، اظهار داشت: این کتاب برداشتی از کتاب کالیفرنیا و CPT بود که با توجه به وجه مشترک گروهی از کارشناسان در چند سازمان و نهاد، درسال 93 نسخه اول آن  منتشر شد.

 

*عدم در نظر گرفتن تعرفه ای مناسب برای خدمات سرپایی در کتاب تعرفه ها

به گفته وی تصور می شد برای خدمات پزشکی چه بهداشتی و چه درمانی (سرپایی، بستری و غیره) برای هر کاری، ارزشی باید قائل شد که مجموعه ای شامل کیفیت خدمات ارائه شده، میزان مهارت، ریسک پذیری کار، سرمایه مصرف شده در آن، قیمت تمام شده و غیره در نظر گرفته و قیمت گذاری شود.

رئیس مجمع نظام پزشکی با اعلام اینکه قیمت تمام شده برای چرخاندن یک مطب ساده بالغ بر 70 قلم برای یک پزشک عمومی به کمک نظام پزشکی و وزارت بهداشت تخمین زده شده است، افزود: یکی از نقاط ضعف این کتاب عدم در نظر گرفتن تعرفه ای مناسب برای خدمات سرپایی (پیش از بستری) و بعد از آن به نام خدمات E&M بود.

وی با بیان اینکه بنا بود در سال 94 متممی به کتاب افزوده و خدمات E&M تعرفه گذاری و کد گذاری شوند، تصریح کرد: به طور مثال در ویزیت اول پزشک باید زمان بیشتری را برای بررسی و معاینه کامل بیمار در نظر گرفته و با رسیدگی سوابق وی به تشکیل پرونده اقدام کند اما اگر ویزیت برای دیدن آزمایش باشد، تعرفه مشخص و پایین تر خواهد بود.

آقازاده ادامه داد: برای بیماری که باید کنترل شود، ویزیت جاری و برای ویزیت به صورت روتین مبلغ دیگری محاسبه خواهد شد. اگر ویزیت بعد از جراحی است، تعرفه دیگر دارد و برای بیمار با مشکل حرکتی که پزشک ناچار به ویزیت در منزل می شود نیز تعرفه ای جداگانه در نظر گرفته  می شود. اگر ویزیت برای کارشناسی بیمه، پزشکی قانونی، نظام پزشکی، دادگاه و غیره باشد، باید تعرفه ای دیگر داشته باشد که هر کدام تعاریف جداگانه و پیچیده دارد.

 

*ضرورت تغییر نگرش ها در کدگذاری خدمات پزشکان عمومی و متخصصین

 وی خاطرنشان کرد: با اشاره به تنوع  و پیچیدگی خدمات پزشکان عمومی برای خدمات سرپایی نمی توان گفت ویزیت متخصص 35 هزار تومان و پزشک عمومی 20 هزار تومان است. همیشه این موضوع مطرح بوده که چرا این فاصله عمیق بین پزشکان عمومی و متخصص وجود دارد؟

رئیس مجمع نظام پزشکی با اشاره به ارزش نسبی خدماتی که پزشک عمومی در کنترل دیابت، فشار خون، درمان بیماری های عفونی و بسیاری از مسائلی که نیازی به متخصص نداشته و در چهارچوب طب عمومی که به وی تدریس شده، ارائه می کند، خاطرنشان کرد: در یک مقایسه  به طور مثال اگر پزشک عمومی در بخش خصوصی 19 هزار تومان و فوق تخصص 45 هزار تومان از بیمار دریافت کند، کدامیک زمان بیشتری را صرف معاینه و ویزیت کرده اند؟  اگر هم پروسجری به کار گرفته شده، مبلغ آن محاسبه شده است.

وی با گلایه از اینکه این فاصله عمیق با کدگذاری و روش های دیگر کاهش نخواهد یافت، گفت: باید نگرش ها تغییر یابد.در این زمینه آنچه در مجمع مد نظر ما است و از طریق بنده به کمیسیون تعرفه سازمان منتقل شده، باید بر اساس نوع خدمات از نظر کیفی، ارزش تمام شده خدمات پزشکی، بهداشتی، درمانی و غیره کدگذاری شود.

آقازاده افزود: با توجه به موارد ذکر شده، انتظار ساده لوحانه ای است که  در اولین کتاب CPT برای سال 93، همه موارد عادلانه و کدها صحیح باشد.

وی ادامه داد: این مهم باید در طی سال ها محک زده شود، در جریان پر تلاطم پزشکی کشور در سنگلاخ ها صیقل بخورد، کم و زیاد شود تا عدالت مدنظر جامعه پزشکی حاصل شود. اگر کسی از مهارت بیشتری برخوردار است و خدمات بیشتری را برای سلامت کشور ارائه می کند، باید از ثروت بیشتری هم برخوردار باشد. 

 

* کتاب CPT باید به عدالت در سلامت در بخش برخورداری از ثروت منجر شود

رئیس مجمع نظام پزشکی با تاکید بر اینکه  کتاب CPT باید با گذشت چندین سال به عدالت در سلامت در بخش برخورداری از ثروت منجر شود، افزود: بنابراین باید با اصلاحات عادلانه در E&M و همچنین کدهای CPT در رشته های جراحی و بیمارستانی، تعرفه ها به نفع رشته هایی که بیشتر با مردم سرکار داشته و بار سلامت را به دوش می کشند، چاپ شود.

به گفته وی طبق آمار وزارت بهداشتت، 11 هزار پزشک خانواده در کشور فعالیت می کنند. پزشکان خانواده، پزشکان عمومی ای هستند که در روستاها، شهرها، حواشی شهرهای بزرگ و کلانشهرها خدمت کرده و بناست در سال 95 همه کشور را تحت پوشش قرار دهند اما طبق گفته معاون وزیر بهداشت، به علت کمبود پزشک این کار به صورت کشوری شدنی نیست.

آقازاده ادامه داد: یک پزشک خانواده وظیفه دارد جمعی را زیر پوشش گرفته و مسائل بهداشتی و درمانی آن ها را چون سلامتی مادران باردار، دیابت، فشار خون، سندروم متابولیک، بیماری های سالمندی، توجه به کودکان زیر 5 سال و مجموعه ای از این مسائل را در رشته خود با دیدگاه سلامت محور و جامعه نگر هدایت و رهبری کند.

وی با اعلام اینکه طبق قانون تمام خدمات بهداشتی درمانی هر سال باید در شورای عالی بیمه مصوب شود، گفت: در خصوص پزشک خانواده باید گفت این مهم باید در ستاد پزشک خانوادده کشور با حاکمیت سازمان های بیمه گر انجام  شود و از آن جایی که اکثریت تصمیم گیران از بیمه گذاران هستند، برای هر سال بدون هیچ گونه کارشناسی، سرانه ای را اعلام می کنند.

 

* عدم توجه بیمه ها برای تعیین سرانه به نوع و ارزش تمام شده خدمات

وی با گلایه از اینکه بیمه ها برای تعیین سرانه به نوع و ارزش تمام شده خدمات نمی پردازند، افزود: اکثر همکاران در شهرها در بخش خصوصی فعالیت می کنند و بخشی از این 11 هزار نفر نیز حقوق بگیر و از کارکنان دولت هستند اما بخشی از همکاران درشهرهای مازنداران و فارس که دارای مطب در بخش خصوصی بودند، به طرح پزشک خانواده ورود یافتند و تعرفه آن ها نباید غیر آن چیزی که قانون تعیین کرده، باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید تعیین تعرفه پزشکان خانواده نیز جزو وظایف شورای عالی بیمه سلامت و به نوعی در کتاب E&M دیده شود، گفت: باید افزایش تعرفه ها نسبت به سال گذشته تعیین شود که گمان می رود کمتر از 20 درصد نباشد اما باید این مقدار افزایش در CPT و مسائل بیمارستانی  لحاظ شده و برای خدمات نیز به کتاب E&M اکتفا کنند تا این مشکل برای همیشه رفع شود و بدانیم در تعیین تعرفه ها با چه متودولوژی ای مواجه هستیم.

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.