پنجشنبه، 9 فروردین 1403

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی: کمتر از یک درصد تماس‌ها با 1690 شکایات تعرفه ای بوده است

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی: کمتر از یک درصد تماس‌ها با 1690 شکایات تعرفه ای بوده است
معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه سامانه پیشنهادات، انتقادات و شکایات تعرفه ای موسوم به 1690 سامانه ای متمرکز و ملی است، گفت: این سامانه برای پاسخگویی به مشکلات مردم طراحی شده است.

یه گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی. محمد جهانگیری با اشاره به راه اندازی سامانه 1690 گفت: حدود 90 درصد پاسخگویی ها دراین سامانه، در خصوص مشکلات تعرفه ای مردم و فاقد هر گونه شکایتی بوده است. 10 درصد تماس ها نیز شامل ابهامات تعرفه ای بود که با پیگیری های به عمل آمده، کمتر از یک درصد آن ها درارتباط با این موضوع(شکایات تعرفه ای) بوده است.

وی ادامه داد: از 24 هزار تماس تلفنی به سامانه 1690، هزار و 40 مورد (حدود 5 درصد) مربوط به تعرفه و 100 مورد (کمتر از نیم درصد) در خصوص موارد بستری بوده است. از 100 مورد بستری اعلام شده، 80 درصد (یک دهم رصد) پیش از تاریخ 15/8 و 20 مورد ( یک هزارم تماس ها) پس از آن به ثبت رسیده است.

جهانگیری با تاکید بر اینکه این سامانه صرفا برای مردم طراحی نشده است، خاطرنشان کرد: جامعه پزشکی می تواند مشکلات در اجرای تعرفه ها از نظر ارزش نسبی خدمات، پرداخت ها در موسسات، بیمه ها، نوع پرداخت ها و حتی مسائل هزینه ای در مناطق مختلف را از این سامانه طرح کنند تا پیگیری های لازم صورت گیرد و بتوانند به مطالبات حقوقی خود دست یابند.

وی اضافه کرد: سامانه 1690 دو طرفه هم به صورت تلفنی و هم با مراجعه به سایت قابل دسترسی است. جامعه پزشکی می تواند با مراجعه به سایت، دسترسی راحت تری را داشته و پیگیری های انجام شده را مشاهده کنند. همچنین نقطه نظرات انجمن های علمی تخصصی و موسسات مختلف به صورت سیستماتیک از طریق این سامانه و یا ستادهای مرتبط با آن در کشور قابل پیگیری است.

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی با اشاره به ستاد کشوری و ستادهای استانی گفت: این ستادها متشکل از دانشگاه های علوم پزشکی استان ها، سازمان نظام پزشکی، سازمان های بیمه گر و همچنین انجمن ها است. این فرآیند به گونه ای طراحی شده است که پیگیری مطالبات جامعه پزشکی و رفع موانع اجرایی را در دستور کار خود قرار می دهد.

وی با ابراز خرسندی ازاینکه دسترسی به این سامانه در سطوح عالی کشور چون وزیر کشور، رئیس کل سازمان نظام پزشکی و وزیر رفاه وجود دارد، اظهار داشت: این مهم سبب شده تا ساختاری مناسب برای پیگیری مطالبات جامعه پزشکی و مردم فراهم شده و بر اساس آن عمل شود.

جهانگیری با گلایه از اینکه علی رغم اینکه گفته می شد جامعه پزشکی مورد وثوق مردم هستند، اما به علت هجمه های تبلیغاتی، تفکر بر ازدیاد شکایت مردم از پزشکان بود، گفت: راه اندازی این سامانه ثابت کرد که علی رغم مشکلات اقتصادی موجود، همراهی مردم با جامعه پزشکی بسیار خوب است و با آغاز طرح تحول این مهم باز به اثبات رسید.

وی ادامه داد: سامانه 1690 تحول خوبی را در آینده جامعه پزشکی رقم خواهد زد. خواهش ما آن است که جامعه پزشکی به سامانه 1690 با مدیریت سازمان نظام پزشکی اعتماد کنند و مردم نیز از پیگیری مطالبات خود اطمینان لازم راداشته باشند.

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی با افتخار از پایش، پالایش و شفاف سازی روابط جامعه پزشکی با مردم سخن به میان آورد و عنوان کرد: مردم هر کشوری حق دارند مطالباتشان را حتی اندک، دریافت کنند. به همین علت سازمان نظام پزشکی بر آن شد تا پیش از آن که افرادی دیگر در این زمینه قدم بگذارند، خود در ایجاد آن پیش قدم شود.

وی در خصوص بازه زمانی رسیدگی به شکایات مردم از طریق این سامانه اظهار داشت: شکایات بر اساس مبانی، دو روز در ستاد کشوری و 10 روز در ستادهای استانی رسیدگی و پس از آن تعیین و تکلیف می شود. اگر نقطه نظری از طرف بیمار وجود داشته باشد، به پزشک یا موسسه مورد نظر اطلاع رسانی شده و موارد به صورت قاطع پیگیری می شود.

 جهانگیری در پایان گفت: سیستماتیک بودن این سامانه، موجب جلوگیری از مداخلات افراد در آن می شود. تخلفات چه کوچک و چه بزرگ، طبق روند رسیدگی خواهد شد. تلاش می کنیم ضمن برخورد با تخلفات،  اصلاح فرآیندها را نیز در دستور کار داشته باشیم تا از تخلفات بعدی جلوگیری شود.  

انتهای خبر/

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.