پنجشنبه، 9 فروردین 1403

رئیس انجمن علمی مامایی ایران: خدمات پزشک خانواده در حوزه مامایی، نظام ارباب رعیتی است/ با زدن انگ صنفی به جامعه مامایی توانایی آن ها را نادیده می گیرند

رئیس انجمن علمی مامایی ایران: خدمات پزشک خانواده در حوزه مامایی، نظام ارباب رعیتی است/ با زدن انگ صنفی به جامعه مامایی توانایی آن ها را نادیده می گیرند
رئیس انجمن علمی مامایی ایران با گلایه از اینکه خدمات پزشک خانواده در دو استان فارس و مازندران به خصوص در حوزه مامایی، به صورت نظام ارباب و رعیتی در چهارچوب برنامه طراحی شده است، خاطرنشان کرد: مهمترین آسیب این طرح، ارتباط مستقیم مالی ماما با پزشک عمومی است که دریافت های ناعادلانه ماماها و عدم استقلال در ارائه خدمات به صورت مستقیم برای آن ها را در پی داشته است.

ناهید خداکرمی رئیس انجمن علمی مامایی ایران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نظام پزشکی، در خصوص حوزه سلامت باروری و زنان، اظهار داشت: در این حوزه هم از نظر رعایت موارد حریم خصوصی و برخی اصول و هم از نظر ارائه خدمات در چهارچوب پروتکل های وزارت بهداشت، می طلبد که ماما استقلال عمل داشته باشد و موجب ارجاع های غیر ضرور مادر نشود اما در عمل این اتفاق نیفتاد.  

وی ادامه داد: حتی در پزشک خانواده روستایی نیز ارجاع مادر و یا بیمار، مستقیم از ماما به متخصص و یا بیمارستان نیست و حتما باید این وسط زمانی صرف مهر و امضای پزشک عمومی شود.

عضو هیات علمی مامایی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به کاهش مشکلات ماماها در پزشک خانواده روستایی، گفت: خوشبختانه ماما در کنار پزشک عمومی، خدمات مورد نیاز روستاییان را به خوبی، زیبایی، با کمترین عارضه، بهترین کارایی و بهره وری ارائه می دهد.

 

* ضرورت لحاظ  استقلال عمل ماما در چهارچوب شرح وظایف و پرداخت مستقیم

وی با تاکید بر حذف پزشک عمومی در خدمات مامایی برای رفاه حال مردم و لحاظ  استقلال عمل ماما در چهارچوب شرح وظایف و پرداخت مستقیم از وزارت خانه های بهداشت و یا رفاه به خود ماما و نه به واسطه پزشک عمومی، تصریح کرد: متاسفانه با وجود مشکلات مذکور، در طرح تحول بهداشت از تجربه پزشک خانواده روستایی یا استفاده نشد و یا کمترین استفاده صورت گرفت و نتایج به دست آمده اصلا در این طرح مورد توجه قرار نگرفت.

خداکرمی با انتقاد از اینکه با تغییر نام مراکز و نام ارائه دهندگان خدمت، در صدد نشان دادن نوآوری طرح هستند، ابراز داشت:  زمانی که نام مرکزی تغییر می کند، بالاجبار باید به تمام زیرساخت ها آسیب زد تا بتوان به مقصود رسید و این مسئله در حال حاضر مشهود است.

وی با تاکید بر اینکه شبکه بهداشتی ما شبکه ای استخوان دار و با عملکرد بسیار خوب است، خاطرنشان کرد: می توان با ارتقا، بازسازی و نوسازی آن، خدمات را منطبق با نیازهای روز مردم ارائه داد اما متاسفانه در پایگاه های بهداشتی به ویژه با تغییر نام ماما و یا نام مراقب بهداشت به مراقب سلامت، یک نفر به ارائه تمام خدمات می پردازد که این کار موجب ایجاد مشکلاتی برای گیرنده خدمت خواهد شد.  

 

*گلایه از ارائه خدمات مامایی توسط افرادی با عنوان مراقبین سلامت

رئیس انجمن علمی مامایی ایران ابراز داشت: اعتماد زن باردار هنگام مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی به ماما است اما وقتی همه با نام مراقب سلامت فعالیت می کنند و خدمات مامایی را نیز افرادی با عنوان مراقبین سلامت بدون داشتن پایه علمی مدرک در رشته مامایی ارائه می دهند، موجب افت کیفیت خدمات خواهد شد.

وی خدمات مورد نیاز مادر باردار را مهارت بالینی عنوان کرد و گفت: مادر باردار باید به کسی مراجعه کند که دارای شماره نظام از نظام پزشکی و پروانه دفتر کار بوده و بتواند خدمات بالینی ارائه دهد در غیر این صورت ارائه خدمت به مادران باردار توسط غیر ماما، مغایر با قوانین نظام پزشکی و نظام سلامت است.

به گفته خداکرمی حدود30 تا 35 سال گذشته بهورزان را به صورت مولتی پتانسیل یا چند پیشه برای خدمات پایه در روستاها تربیت کردیم، در حال حاضر شرایط پیشین را نداریم اما می خواهیم همان نگاه را داشته باشیم.

وی با تاکید بر ارتقای سطح سلامت مردم و سطح سواد آن ها مبنی بر آن که خدمات را باید از چه کسی دریافت کنند، تصریح کرد: پیشنهاد عملیاتی ما ارائه خدمات پایه ای سلامت عمومی توسط مراقب سلامت و ارائه خدمات به مادران و خدمات سلامت باروری و سلامت زنان صرفا توسط ماما با شماره نظام پزشکی و پروانه کار است تا ضمن احترام به حقوق مردم، مادر باردار با مشاهده ماما، از خدمات اطمینان حاصل کند و در صورت بروز خطا و قصور، نظام پزشکی بتواند به آن رسیدگی کند.

 

* صرف گذراندن 140 ساعت، نمی توان به مهارت بالینی کسب شده در دانشگاه ها پرداخت

عضو هیات علمی مامایی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی با ابراز امیدواری نسبت به از بین رفتن نگاه ارباب رعیتی در وزارت بهداشت ابراز داشت: همه باید بدانند هر حرفه ای به نوبه خود برای مردم مهم و حق آن ها است که خدمات را از فردی که برای آن مهارت تربیت شده دریافت کنند نه اینکه افراد در هر رشته و پایه صرف گذراندن 140 ساعت، به مهارت بالینی که در دانشگاه ها و درمانگاه های پریناتال کسب شده، بپردازند.

وی ادامه داد: اگر قرار است خدمات با گذراندن دوره های چند ساعته توسط هر فردی ارائه شود، پیشنهاد می کنیم همه رشته های تخصصی تعطیل و به معاونت بهداشت سپرده شود تا بتوانند در عرض سه ماه جراح و فوق تخصص های مختلف تربیت کنند و پزشک عمومی را با سه ماه دوره به جای 4 سال رزیدنتی، به تخصص های مختلف برسانند.

خداکرمی با خرسندی از اینکه به علت پیشرفت های بسیار در علم پزشکی، فوق تخصص درد، پا، شبکیه، نازایی، پریناتولوژی و ... در کشور مشغول فعالیت هستند، افزود: حالا چگونه است که خدمات مورد نیاز زنان را به راحتی به رشته های غیر بالینی سپرده و سلامت مادران را به خطر می اندازیم؟

 

* کارشناسان وزارت بهداشت در 20 سال اخیر، توان تدوین استقرار برنامه پزشک خانواده را نداشتند

وی با اشاره به اینکه برخی خدمات نیاز به بررسی، داوری و غربالگری دارد، خاطرنشان کرد: بنابراین سپردن مادران باردار به رشته های غیر بالینی، بی سیاستی است.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران با گلایه از عدم تغییر کارشناسان وزارت بهداشت، گفت: ما می دانیم وزارت بهداشت زحمت کشیده و معاونت بهداشت قصد خیر دارد اما متاسفانه کارشناسان وزارت بهداشت 20 سال است توان تدوین استقرار برنامه پزشک خانواده را ندارند و با تغییر نام آن به عنوان مراقب سلامت طرح تحول بهداشت، بازی می کنند که موجب هدر رفت نیرو و بودجه مورد نیازهای مردم می شود.

 وی درایت دکتر کلانتری را در چیدمان نیروی انسانی تاثیرگذار دانست و عنوان کرد: امیدواریم در شیوه ارائه خدمت، تجدید نظر کنند و ما نیز با تمام نیرو و مهارت آماده ارائه خدمت مطلوب هستیم.

خداکرمی در خصوص کرسی مشورتی بین المللی جامعه مامایی، اذعان داشت: در حال حاضر پروتکل اداره و درمان مادران باردار مبتلا به زیکا، توسط یک مامای ایرانی به همراه باقی عالمان دنیا امضا شده است اما متاسفانه در کشور خودمان از این نیروی عظیم، با انگیزه و مسلط به حوزه مامایی، کمترین استفاده می شود.

 

 

*با زدن انگ صنفی به جامعه مامایی توانایی آن ها را نادیده می گیرند

وی اضافه کرد: بارها اعلام و علاقه به همکاری خود را نشان داده ایم تا بتوانیم به خاطرمردم و پیشبرد اهداف دولت تدبیر و امید، بازوی کارشناسی، علمی و اجرایی طرح تحول سلامت و بهداشت باشیم اما متاسفانه با زدن انگ صنفی به جامعه مامایی توانایی آن ها را در حوزه بهداشت و سلامت نادیده می گیرند.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران با بیان اینکه انتظار می رود حرف های جامعه مامایی را شنیده و در صورتی که اشتباهاتی در آن وجود دارد، ما را نسبت به آن آگاه و قانع کنند،خاطرنشان کرد: نه تنها این اتفاق نمی افتد بلکه به طور مداوم انگ صنفی را به این جامعه می زنند و این در حالی است که همه به این مهم اذعان دارند که این صنف است که برای مردم کار می کند.

وی با گلایه ازاینکه انگ صنفی زدن مانند آن است که افزایش تعرفه ها طرح تحول سلامت را به پای صنف بگذارند در حالیکه افزایش تعرفه ها به خاطر ارائه خدمات بهتر اتفاق افتاده است، خاطرنشان کرد: اگر می گوییم ماما باید با نام ماما در طرح تحول بهداشت باشد به خاطر مردم، جلب اعتماد آن ها و اطمینان از اینکه فرد ارائه دهنده خدمت، مهارت کافی را برای آن خدمات دارد، است.

وی اظهار داشت: خدا را شاهد می گیرم که تنها به خاطر مردم و زنان مشکلات را نقد می کنیم. این نقدها دلسوزانه است چرا که همه ما به این قائلیم که این طرح ها باید به ثمر برسد و امیدواریم وزارت بهداشت هم نقد دلسوزانه، علمی و مبتنی بر شواهد را بپذیرد و یا حداقل منتقد را قانع کند که اشتباه می کند.   

انتهای پیام/ ع

(استفاده از اخبار با ذکر منبع الزامی است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.