پنجشنبه، 30 فروردین 1403

مجلس نمی‌خواهد اختیارات نظام پزشکی را کاهش دهد

مجلس نمی‌خواهد اختیارات نظام پزشکی را کاهش دهد
امروز نگاه مجلس به نظام پزشکی کاملا واضح است. اما در این میان انتقاداتی وجود دارد که باید به آنها پاسخ داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی و به نقل از روزنامه سپیدتاکید بر حفظ استقلال انجمن‌ها و تلاش برای حفظ و توسعه یک‌نهاد پشتیبان برای حمایت از بخش خصوصی، شاه‌بیت‌ حرفهای مطرح شده در مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی بود. موضوعی که ردپای آن را شاید بتوان در برخی شایعاتی که پیرامون تغییر قانون سازمان نظام پزشکی طرح شد، جستجو کرد. حل اختلافات انجمن‌ها، پیگیری مشکلات آنها در مجلس و حضور فعالانه‌تر اعضای این نهادهای واسط در سیاست‌گذاری هم همچنان مورد تاکید بود .

       مجمع عمومی انجمن‌های علمی گروه پزشکی روز گذشته در جمع پررونقی از اعضای انجمن‌های مختلف، به میزبانی رئیس و برخی از معاونین سازمان نظام پزشکی، هیئت‌مدیره مجمع، برخی اعضای شورای عالی سازمان برگزار شد. اما این مراسم یک حسن مهم دیگر هم داشت و آن میهمانی سخنگو، معاون درمان و رئیس دبیرخانه کمیسیون‌های علمی گروه پزشکی و همچنین رئیس و قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری بود.

       اسماعیل ایدنی، رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی در بخش پایانی پنل تصریح کرد: «یکی از مسائلی که جامعه پزشکی باید به آن توجه کند و از مجلس آن را مطالبه کند، اصلاح ساختار نظام سلامت است. ساختار فعلی به‌گونه‌ای است که به‌شدت تمرکزگرایی در آن حال افزایش است. خیلی از مشکلاتی که امروز مطرح شد، به همین دلیل است.»

       او افزود: «نظام سلامت بازیگران متعددی دارد اما عمده افرادی که در آن فعالیت می‌کنند مثل پزشکان و پرستاران، در تصمیم سازی‌ها نقشی ندارند. بلکه تنها کسانی که منابع مالی را تامین می‌کنند پای برنامه‌ها را امضا می‌کنند. این تصمیم‌گیری‌های یکسویه و نقش بازیگران اصلی که ارائه‌دهندگان خدمت را نادیده گرفته‌اند، مشکلاتی به بار می‌آورد.»

       ایدنی نسبت به کمرنگ شدن نقش سازمان نظام پزشکی در حوزه برقراری روابط بین نهادی با جامعه پزشکی تاکید کرد و گفت: «اگر بخواهیم مشکلاتی که جامعه پزشکی با آن موجه است را حل کنیم باید نقش سازمان نظام پزشکی را بین شاغلین حرف پزشکی و سایر گروه‌ها به رسمیت بشناسیم و آن را تقویت کنیم.»

       رئیس شورای عالی نظام پزشکی ادامه داد: «متاسفانه نظام پزشکی به‌عنوان سازمانی صنفی معرفی می‌شود که تنها از این صنف حمایت می‌کند، درحالیکه این‌طور نیست و مجلس باید از این شان نظام حمایت کند.»

       او با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی، دست زدن به قانون سازمان نظام پزشکی فقط همین حد از اختیارات را از آن می‌گیرد، عنوان کرد: «اگر این قانون به مجلس برود، شرایط برای نظام پزشکی بدتر خواهد شد. مواردی از جمله پیگیری‌های انتظامی از موضوعاتی است که به دنبال حذف آن هستند اما این به صلاح نیست.»

       ایدنی به تعارضات بین‌رشته‌ای هم اشاره و تصریح کرد: «این تعارضات بسیار زیاد شده و نباید به‌جای حل اینکه اختلافات را به شکل درونی حل کنیم، آن را به عرصه جامعه بکشانیم. یکی دیگر از این مشکلات همین حوزه مربوط به حقوق نظام پرستاری است و ما از تعرفه گذاری خدمات نظام پرستاری حمایت می‌کنیم.»

یک‌وقت فکر نکنید مردم علیه ما شوریدند!

 ایرج فاضل، به‌عنوان رئیس مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی در پنل بعدی که به جمع‌بندی موضوعات مطرح‌شده اختصاص داشت، گفت: «چندبار شنیدم که گفته می‌شود مردم به ما اعتماد ندارند، یا نسبت به جامعه پزشکی بی‌اعتمادی به وجود آمده است. می‌خواهم بگویم که این‌طور نیست. این جو رسانه‌ای است. هیچ‌کدام از رسانه‌ها در این مملکت منعکس‌کننده نظرات قلبی مردم نیستند. یک‌وقت فکر نکنید مردم علیه ما شوریدند! اصلاً این‌طور نیست. بلکه این‌ها تنها موج‌های رسانه‌ای است که می‌گذرد.»

       علی نوبخت حقیقی، هم در همین پنل طی سخنانی گفت: «چه می‌شود که گاهی سخنانی شنیده می‌شود که برخی اختیارات را باید از نظام پزشکی گرفت؟ امروز نگاه مجلس به نظام پزشکی کاملا واضح است. اما در این میان انتقاداتی وجود دارد که باید به آنها پاسخ داد. یکی دیگر از موضوعات، وجود محاکم در نظام پزشکی است. نمی‌دانم چرا مدتی است پی در پی نامه‌هایی می آید که وجود محاکم تحت نظر نظام پزشکی را زیر سوال می‌برند. »

       او افزود: «عده‌ای به کم بودن تعداد شرکت کنندگان انتخابات نظام پزشکی اشاره می‌کنند. بحث دیگر درمورد تعیین تعرفه بخش خصوصی است. عده‌ای این موضوع را به‌عنوان یک موضوع حاکمیتی مطرح کرده و برهمین مبنا تاکید می‌کنند که این حق باید به عهده دولت باقی بماند.»

       رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ضمن اینکه ترکیب شورای عالی بیمه را ناعادلانه دانست و خبر از تلاش برای تغییر آن داد، افزود: «اگر قرار باشد بخش خصوصی فعال باشد و تمام فشارها روی دولت نباشد، باید شرایط به نحوی تنظیم شود که برای افراد متقاضی سود اقتصادی داشته باشد.»

       نوبخت حقیقی تصریح کرد: «برداشت من این است که آنطور که باید و شاید نظام پزشکی مورد مشورت قرار نمی‌گیرد و در این میان عده‌ای هم استدلال می‌کنند وقتی سازمان درنظر گرفته نمی‌شود، چرا می‌گوییم که باید پای صندوق‌ها برویم؟»

       علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی نیز فرد دیگری بود که در این جمع سخنرانی کرد. او گفت: «امیدوارم در قانون برنامه توسعه ششم، انجمن‌ها در روند برنامه‌ریزی جایگاه واقعی خودشان را پیدا کنند.»

       او با تاکید بر اینکه سران اصلی انجمن‌های تخصصی، اعضای سازمان نظام پزشکی هستند، عنوان کرد: «به همین دلیل تصمیم بر این شد که کمیته‌های اخلاق شکل بگیرد. درمورد موضوع انتظامی نیز تلاش کردیم که از اعضای انجمن‌ها بهره ببرند.»

       زالی در ادامه هشدار داد: «تبارشناسی گروه‌های پزشکی در حال تغییر است. از سوی دیگر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های پزشکان جوان دستیابی به امنیت شغلی است در همین حال تامین رفاه پزشکان پیشکسوت بازنشسته هم بسیار مهم است. که امیدواریم در سال‌های آتی برای تحقق بهتر آن به دستاوردهای بیشتری برسیم.»
       در این میان، مسئولان وزارت بهداشت که تاکنون تنها به حرف‌ها و سخنان جامعه فعالان صنفی گوش می‌کردند، پای تریبون قرار گرفتند.

       علیرضا استقامتی، دبیر کمیسیون انجمن‌های تخصصی وزارت بهداشت، یکی از دغدغه‌های دبیرخانه را مشکلات اساسنامه‌ای دانست و تاکید کرد: «مدتی است در حال بازنگری اساسنامه تیپ مدنی هستیم. این اساسنامه مشکلاتی در اجرا ایجاد کرده بود، به همین دلیل کارگروهی برای بازنگری اساسنامه تعیین کردیم و سعی کردیم که با همکاری انجمن‌ها این کار را انجام دهیم.»

       او افزود: «تدوین آیین‌نامه جدید انتخاباتی به سمت مدرن کردن انتخابات است. انجمن پزشکان عمومی نهایتا با هزار و 500 نفر انتخابات برگزار می‌کند. یا یک اکثریت خاموشی هستند یا شرایط به حضور در انتخابات نیست به همین دلیل امکانات را برای الکترونیکی کردن انتخابات ایجاد کردیم. سامانه ملی مدیریت انجمن‌های علمی تشکیل شد اما فکر کنم فقط این منم من هستم به آن سر می‌زنم. در این سامانه تالار گفتگویی وجود دارد اما در آن هیچ گفتگویی طرح نمی‌شود.»

       استقامتی روزنامه سپید را بیشترین محل درج گفت‌وگوهای پزشکی دانست اما به روند این روزنامه انتقاد کرد. استقامتی تصریح کرد: «اولین انجمن که انتخابات الکترونیکی برگزار کرد، انجمن جراحان پوست و زیبایی بودند که با همکاری دکتر برومند انجام شد. به ما می‌گفتند شما می‌خواهید انتخاباتی برگزار کنید که افراد موردنظر خودتان را از آن بیرون بیاورید. من نمی دانم چه اتفاقی افتاده که چنین بی‌اعتمادی نسبت به نهادهای دولتی وجود دارد.»

       همچنین او درمورد روند برگزاری انتخابات الکترونیکی نیز گفت: «ناظر کمیسیون تنها نقش ناظر را دارد نه نقش شورای نگهبان را.»

       دبیر کمیسیون انجمن‌های تخصصی وزارت بهداشت با اشاره به تجربه برگزاری انتخابات الکترونیکی انجمن جراحان پلاستیک گفت: «بیش از 70 درصد اعضا در این انتخابات شرکت کردند. برای جلوگیری از شائبه از سوی وزارت بهداشت انتخاب اعضای هیئت‌مدیره در حضور تمامی اعضا انجام شد.»

       ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این همایش گفت: «از انجمن‌های علمی می‌خواهیم به خاطر دکمه‌های افتاده و آسیب‌دیده کل کت‌وشلوار را از بین نبریم. »

       او افزود: «اگر جامعه پزشکی جایگاه خود را برای دسترسی به سه هدف اصلی نظام سلامت تعریف نکند، کسان دیگری تعریف می‌کنند.»

انتهای پیام

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.