جمعه، 10 فروردین 1403

رییس کل سازمان نظام پزشکی اعلام کرد:پراخت 96درصد هزینه‌های دندانپزشکی از جیب مردم/بیمه‌ها حمایت کنند

رییس کل سازمان نظام پزشکی اعلام کرد:پراخت 96درصد هزینه‌های دندانپزشکی از جیب مردم/بیمه‌ها حمایت کنند
رییس کل سازمان نظام پزشکی مشکلات حوزه دندانپزشکی و همچنین دندانپزشکان را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ، دکتر علیرضا زالی در مراسم آغاز طرح تحول سلامت در حوزه دهان و دندان، تشکیل شورای عالی سلامت دهان در وزارت بهداشت را تحول ساختاری برای تعمیق برنامه‌های حوزه سلامت دهان و دندان کشور خواند و با اشاره به تقارن رونمایی از این طرح با روز دندانپزشک گفت: در سال‌های گذشته اعزام بهداشت‌کاران دهان و دندان به مراکز روستایی به عنوان وجه تسمیه روز دندانپزشک در نظر گرفته شد، اما در نظرسنجی سازمان نظام‌پزشکی، دندانپزشکان خواستار بازنگری این روز در تقویم ملی هستند.

وی افزود: در نظرسنجی انجام شده، دندانپزشکان چند روز را به عنوان نامگذاری روز دندانپزشک پیشنهاد کردند؛ از جمله روز استقلال آموزشی دانشکده مربوطه در دانشگاه علوم پزشکی تهران، روزی که واژه دندانپزشک جایگزین دندانساز شد و همچنین روز جهانی دندانپزشک. در این راستا نظرسنجی در فاز دوم انجام می‌شود تا به این ترتیب یکی از گزینه‌ها به عنوان روز دندانپزشک انتخاب شود. پس از آن نیز نیازمند همراهی و کمک وزارت بهداشت و ریاست جمهوری در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تغییر روز دندانپزشک در تقویم ملی هستیم.

رییس کل سازمان نظام پزشکی سه چالش اساسی در حوزه دندانپزشکی را برشمرد و گفت: عدم توازن در برنامه‌های دندانپزشکی در نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی کشور از جمله این مشکلات است. رونمایی امروز به متوازن‌سازی برنامه‌های دهان و دندان در نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی منجر خواهد شد.

زالی هزینه‌های پرداختی از جیب مردم در حوزه دندانپزشکی را بسیار زیاد خواند و گفت: حدود 95 تا 96 درصد پرداختی در حوزه دندانپزشکی توسط خود مردم صورت می‌گیرد. البته شاکله طرح تحول سلامت بر کاهش پرداختی‌ها از جیب مردم هدف‌گذاری شده است.

وی تاکید کرد: به دنبال اجرای طرح تحول در حوزه سلامت دهان و دندان، افزایش بضاعت دولت در عرصه سرمایه‌گذاری در بخش دندانپزشکی را شاهد خواهیم بود.

رییس کل سازمان نظام پزشکی، بهداشت دهان و دندان را بحث مغفول مانده ارائه خدمات در سال‌های گذشته خواند و گفت: دندانپزشکان ما امروز در منطقه آسیای جنوب غربی حرف اول را می‌زنند و این امر کاملا مستند است. ایران اکنون در نقطه اوج خدمات دندانپزشکی قرار دارد و برای ارائه خدمات توریسم دندانپزشکی آمادگی کامل داریم.

زالی بر لزوم مشارکت سازمان‌های بیمه‌گر برای تامین خدمات دندانپزشکی تاکید کرد و گفت: در سال‌های گذشته تقریبا کمترین میزان مشارکت بیمه‌ها در حفاظت‌های مالی خدمات دندانپزشکی را شاهد بوده‌ایم. در عین حال جامعه دندانپزشکی سوبسید پنهانی را طی سال‌های گذشته پرداخت کرده‌اند. برای ادامه این طرح مشارکت عملیاتی بیمه‌های پایه و تکمیلی لازم است.

وی در ادامه صحبت‌هایش، رشته دندانپزشکی را رشته‌ای سخت و دارای صعوبت شغلی خواند و گفت: در عین حال عوارض شهرداری، چالش‌های مالیاتی و مشکلات تعرفه‌ای نیز از مسائل فراروی دندانپزشکان است که لازم است با تعامل مجموعه‌های نظام سلامت این مشکلات برطرف شود.

رییس کل سازمان نظام پزشکی در پایان بر لزوم صیانت از منافع بخش خصوصی در برنامه‌های تحولی نظام سلامت تاکید کرد و گفت: در این برنامه تحولی نیز حقوق گروه‌ها و مطب‌های خصوصی دندانپزشکی در نظر گرفته می‌شود.

انتهای خبر / ر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.