پنجشنبه، 9 فروردین 1403

​همایش سراسری انتظامی سازمان نظام پزشکی برگزار شد

​همایش سراسری انتظامی سازمان نظام پزشکی برگزار شد
پنجمین همایش سراسری انتظامی سازمان نظام پزشکی با حضور ریاست کل نظام پزشکی ، قائم مقام وزیر بهداشت ، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در سالن غرضی بیمارستان میلاد برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در این همایش دکتر ایرج فاضل ریاست کل سازمان نظام پزشکی با بیان این که برگزاری این نوع جلسات سبب همفکری و منشاء خیر برای انجام وظایف دشوار اعضای هیات های انتظامی ودادستان ها و دادیاران نظام پزشکی است، بیان کردند: در طی چند دهه اخیر اتفاقات عظیمی در حیطه پزشکی رخ داده و روند طبابت متحول شده است.

ایشان با اشاره به پیشرفتهای چشمگیر در حوزه پزشکی افزودند: در گذشته تصور عمل جراحی قلب امری غیر ممکن بود اما با گذشت زمان و پیشرفتهای حاصل شده اکنون شاهد عمل پیوند قلب و سایر اعضای بدن هستیم و به تناسب این پیشرفتها نیز باید از نظر قانونی هم مراقبتهای لازم را انجام دهیم.

ایشان ادامه دادند: باید مرجع مشخصی برای رسیدگی به اختلافات میان بیمار و پزشک وجود داشته باشد که این امر بر عهده سازمان نظام پزشکی است؛ تبیین و حفظ موازین اخلاقی در جامعه پزشکی و حفظ حقوق بیماران نیز ازدیگر وظایف مهم این سازمان است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی افزودند: گرچه حفظ حقوق بیمار از واجبات است اما در کنار آن باید قداست این حرفه نیز حفظ شود و البته بهتر آن است که روابط به گونه ای تنظیم شود که اساساً شکایتی مطرح نگردد.

ایشان اضافه کردند : چنان چه اساساً پزشک با خلوص نیت با بیمار رفتار کرده و جان و مال بیمار را محترم بدارد شاهد یک طبابت سالم خواهیم بود که بیمار نه تنها شکایتی از پزشک معالجش نخواهد داشت بلکه برای یک عمر سپاسگزار آن پزشک خواهد بود.

 

دکتر فاضل با اشاره به وظیفه خطیر و مهم قضاوت در هیات های انتظامی سازمان نظام پزشکی اظهار کردند: در برخی موارد برخورد نامطلوب با بیمار و مسائل اقتصادی سبب تظلم خواهی بیمار شده و قضاوت در این میان کار دشواری است که امیدواریم با طرح مسائل درحوزه های مختلف تمامی موضوعات شفاف سازی شده و درکنار آن به دخالت افراد غیرپزشک و سوء استفاده از جهل مردم خاتمه داده شود.

**برای حفظ حرمت جامعه پزشکی بکوشیم

در ادامه این همایش دکتر علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به این که وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی استان ها تنها با همکاری و همفکری سازمان های نظام پزشکی  خواهند توانست کارها را پیش ببرند، تصریح کرد: باید برای حفظ حرمت و قداست جامعه پزشکی بکوشیم  و از این همایش ها حداکثر بهره وری را در جهت آگاهی پزشکان نسبت به حقوق خود و بیمارانشان داشته باشیم.

وی به رای وحدت رویه شماره746 مورخ 29/10/1394 هیات عمومی دیوان عالی کشور اشاره کرد و گفت : ازمجموع مقررات مربوط به مجازات های جایگزین حبس موضوع فصل نهم قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 بویژه اطلاق مواد 65،66،68 و 69 قانون مذکور چنین مستفاد می گردد که تعیین و اعمال مجازات جایگزین حبس به شرح مندرج در مواد فوق الاشاره امکانپذیر بوده و مقید به رعایت شرایط مقرر در ماده 64 قانون مجازات اسلامی از قبیل گذشت شاکی یا وجود جهات تخفیف نمی باشد.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس همچنین به قانون برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: در این قانون  تمامی اعضای سازمان نظام پزشکی ملزم به تهیه بیمه مسئولیت حرفه ای هستند و دستگاه قضایی نیز آن را به عنوان تامین قرار وثیقه درجرایم غیر عمدی می پذیرد.

در ادامه دکتر محمود عباسی مشاور حقوقی رئیس کل سازمان نظام پزشکی ضمن اشاره به مجموعه وظایف و اختیارات سازمان نظام پزشکی تصریح کرد : باید با  نااهلان و پزشک نماها که می خواهند قداست و حرمت جامعه پزشکی را زیر سوال ببرند، مقابله نمود .

**آمار شکایات پزشکی در ایران پایین تر از سایر کشورهاست

دکتر ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به پدیده هایی به نام مگاترند یا ابرروند بیان کرد :  همواره تعارض منافع بین پزشکان وجودداشته و در جهت کاهش این تعارض در اکثر کشورهای دنیا رابطه مالی بین بیمار و پزشک قطع شده است.

به گفته وی باید به خطاهای پزشکی  و رفتارهای قابل سرزنش توجه داشت و 20 تا 40 درصد منابع بهداشتی و درمانی در کشورهای توسعه یافته تلف می شود و 10 درصد کسانی که وارد بیمارستان می شوند دچار خطای درمانی می شوند که باید از آن پیشگیری کرد.

وی با  اشاره به این که باید برخورد سیستماتیک با این موارد انجام شود گفت: آمار شکایت از پزشکان در کشور ما در مقایسه با سایر کشورها بسیار پایین است .

دکتر حریرچی در ادامه بیان کرد: طبق آمارهای بین‌المللی احتمال خطا در بیمارستان‌ها یک در ۲۰۰ است. آن هم در کشوری مانند ما که ۴۵ درصد بیمارستان‌ها، ساختمان‌هایی دارند که اساسا برای بیمارستان ساخته نشده است.

 

وی در حاشیه این نشست با بیان اینکه جامعه پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی در جلوگیری از بروز خطاهای ناخواسته پیشگام است، اظهار کرد که ممکن است قصوراتی در این زمینه رخ دهد که نیاز به برخورد قانونی داشته باشد. قانونگذار سازمان نظام پزشکی و قوه قضائیه را مکلف کرده است که با سازوکارهای مختلف به این موارد رسیدگی کنند و با هم اندیشی احتمال بروز این خطاها را به حداقل برسانند. در این راستا ایمنی بیمار، کرامت انسانی و آگاهی بخشی، اولویت‌های وزارت بهداشت هستند.

دکتر علی فتاحی معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی نیز با اشاره به چالش ها و مشکلات اجرایی گفت : رسالت سازمانی ما جلب اطمینان در بیماران و ایجاد آرامش در همکاران است و رعایت حقوق بیماران؛ حفظ شان و منزلت کادر درمان؛ رعایت قوانین، آئین نامه ها؛  برخورد مودبانه و منصفانه با شاکی و مشتکی عنه؛ نگاه کاملا علمی و تخصصی به پرونده ها؛ ارائه راه کارهای پیشگیری از خطای پزشکی؛ ارائه آمار جامع و کامل عملکردها و کاهش اطاله دادرسی از جمله انتظارات پیش رو است .

دکتر محمد جهانگیری معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی نیز با اشاره به آئین نامه مربوط به تبلیغات امور پزشکی ، دارویی و آرایشی گفت: هر گونه اعلام و تبلیغ خدمات و تجهیزات پزشکی، دارویی و راآرایشی نیازمند اخذ مجوز قانونی از سازمان نظام پزشکی است و در صورت محکومیت انتظامی در خلال مدت های مقرر شده در قانون تا زمانی که آثار محکومیت باقی است ، مجوزهای تبلیغاتی صادر نمی شود.

لازم به ذکر است چهار کارگاه برای دادستان ها ، اعضای هیات های بدوی انتظامی ، اعضای هیات های تجدید نظر انتظامی و معاونان انتظامی نظام پزشکی های سراسر کشور نیز بطور جداگانه برگزار شد و شرکت کنندگان به بحث و تبادل نظر با یکدیگر پرداختند.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.