جمعه، 10 فروردین 1403

رئیس کل سازمان نظام پزشکی خبر داد: تشکیل شورای حقوقی برای حل مناقشات حقوقی سازمان با سایر نهادها/ تفکیک جامعه پزشکی از مفاد ماده 169 قانون مالیات مستقیم

رئیس کل سازمان نظام پزشکی خبر داد:  تشکیل شورای حقوقی برای حل مناقشات حقوقی سازمان با سایر نهادها/ تفکیک جامعه پزشکی از مفاد ماده 169 قانون مالیات مستقیم
رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه چالش ها و مناقشات حقوقی سازمان نظام پزشکی با سایر نهادها در کشور یکی از مشکلات مبتلا به این سازمان در سال های اخیر است، گفت: این در حالی است که پیگیری بخشی از مطالبات جامعه پزشکی از طریق مسائل حقوقی رفع خواهد شد.

دکتر علیرضا زالی در گفتگو با خبرنگار سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد: از حدود دو ماه قبل  شورای حقوقی سازمان بنا به ضرویاتی که احساس می شد، تشکیل شد و افراد حقوقدانی که هم به ملاحظات حقوقی و هم به مسائل پزشکی وقوف و اشراف کامل دارند، در این شورا گرد هم آمدند.

وی ادامه داد: در حقیقت شورای حقوقی سازمان نظام پزشکی متشکل از مجموع همکارانی است که هم در عرصه پزشکی و هم در عرصه حقوقی از تبحر کافی برخوردارند و در حال حاضر تعداد قابل توجهی از آن ها در این شورا حضور دارند.

زالی با تاکید بر اینکه بدنه هسته شورای حقوقی سازمان متشکل از پزشکان و دندان پزشکانی است که همزمان در حوزه پزشکی، سیستم قضایی و حقوقی کشور فعال هستند، اظهار داشت: همچنین از همکاران مرکز پژوهش های مجلس نیز در این شورا در ذیل معاونت حقوقی و پارلمانی سازمان استفاده می شود.

وی در خصوص دستاوردهای شورای حقوقی سازمان ابراز داشت: اولین دستاورد از زمان تشکیل این شورا، بررسی و احصاء  چالش های حقوقی سازمان نظام پزشکی بود که در این زمینه حدود 10 چالش حقوقی مهم شناسایی و در حال پیگیری و طراحی راه حل های حقوقی برای جامعه پزشکی و نظام پزشکی هستند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کار مهم دیگر این شورا را پیگیری حبس پزشکان عنوان کرد و اظهار داشت: علی رغم بخشنامه مترقی دکتر آیت الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه موجی ازنگرانی و بیم در جامعه پزشکی کشور همچنان وجود دارد.

وی اضافه کرد: یک کار بسیار فشرده و متراکم حقوقی در چندین جلسه با نمایندگان مجلس به خصوص کمسیون حقوقی و قضایی از طریق معاونت حقوقی پارلمانی و شورای حقوقی سازمان در حال پیگیری است تا با تغییراتی که در قانون مجازات اسلامی صورت می گیرد، به صورت مبنایی نگرانی و تشویش خاطر جامعه پزشکی در رابطه با حبس پزشکان مرتفع شود.

 

تفکیک جامعه پزشکی از مفاد ماده 169 قانون مالیات مستقیم

زالی یکی دیگر از دستاوردهای شورای حقوقی سازمان را گرفتن حکم تفکیک جامعه پزشکی از مفاد ماده 169 قانون مالیات مستقیم بیان و تصریح کرد: با براهین و استدلال های اعضای شورای حقوقی این توفیق حاصل شد که دیوان عدالت اداری گزارشات معاملات فصلی گروه پزشکی را متوقف کند.

وی تصریح کرد: اعتقاد داریم حرفه پزشکی اساسا به عنوان کسب و کار و تجارت تلقی نمی شود و بنابراین اطلاق ماده معاملات فصلی موضوعا و مصداقا برای حرفه پزشکی فاقد وجاهت مربوطه خواهد بود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در پایان افزود: این شورا شورای نسبتا نوپایی است و باید به آن فرصت داده شود تا اعضای آن با هم اندیشی، تبادل نظر و استفاده از ظرفیت های مشترک حقوقی و پزشکی، بتوانند چالش های فراسوی جامعه پزشکی و نظام پزشکی را با گفتمان مبتنی بر اتقان حقوقی حل کنند.

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.