جمعه، 10 فروردین 1403

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی مطرح کرد :درصد پرداختی بیمه ها در خدمات سرپایی افزایش یابد

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی مطرح کرد :درصد پرداختی بیمه ها در خدمات سرپایی افزایش یابد
فرقان در خصوص تعرفه های مصوب از سوی هیات وزیران بدون لحاظ کردن نظر کارشناسی شورای عالی نظام پزشکی و بیمه ابراز داشت : اعضای هیات دولت هدفشان آرام نگه داشتن شرایط براساس وضعیت موجود اقتصادی و اجتماعی است و نمی توان گفت متوجه و اقعی نبودن اعداد و ارقام تعرفه ها نیستند.

 دکتر فرزاد فرقان عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی در گفتگو با خبرنگار این سازمان با اشاره به اینکه هیات دولت بنابرشرایط نخواسته و یا نتوانسته تعرفه را بیشتر از حد مشخص تورم اعلام کند افزود :باید به سمت واقعی شدن قیمت خدمات پزشکی حرکت کنیم و درصد پرداختی بیمه ها در خدمات سرپایی نیز افزایش یابد؛ نه اینکه بار بردوش جامعه پزشکی گذاشته شود و خدمت تحت عنوان کنترل تورم کمتر از قیمت واقعی خریداری و تعرفه گذاری شود.

فرقان با بیان اینکه بیمه های پایه باید سهم بیشتری از ویزیت را بدهند یا ملاک پرداختشان تعرفه بخش خصوصی باشد خاطرنشان کرد :همانطور که در کتاب ارزش گذاری نسبی ؛خدمات بستری قیمت گذاری شده و متناسب با آن نظارت را تعریف کرده ایم باید قیمت خدمات سرپایی نیز به سمت واقعی شدن رفته و نظارت برآن تعریف شود.

رئیس نظام پزشکی شهرستان های فومن و شفت با اشاره به اینکه اهرم نظارتی در خصوص خدمات سرپایی وجود ندارد گفت :این ایراد مصوبه هیات دولت است که در خدمات سرپایی تعرفه و نظارت واقعی وجود ندارد و هنوز فرمول واقعی شدن قیمت ها اجرایی نشده است.

***تولیت نظارت به حاکمیت واگذار شده است

وی با ا شاره به توافقی که در خصوص کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت و نظارت بر تعرفه خدمات بستری بین وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی صورت گرفته است ،اذعان داشت :نظارت بر تعرفه و تولیت آن به حاکمیت واگذار شده و در هیچ جای کتاب قانون سازمان نظام پزشکی کلمه ای از نظارت به کار برده نشده، بلکه جزء وظایف حاکمیتی است.

وی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت در توافقی طراحی نحوه نظارت را بر سازمان نظام پزشکی و اگذار کرده در حالی که جزء وظایف این سازمان نیست و در شورای عالی نظام پزشکی مصوب کردیم در حوزه خدمات بستری مدل نظارتی طراحی شود که همه عوامل نظام سلامت از جمله وزارت بهداشت ،سازمان نظام پزشکی ،بیمه های پایه و تعزیرات حکومتی درآن دخیل باشند.

 عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به اینکه افراد موثر در حوزه نظارت از گروههای مختلف هستند که خود وزیر بهداشت رئیس ستاد کشوری آن است تصریح کرد :حضور سازمان نظام پزشکی به عنوان یکی از عوامل نظام سلامت  در پیشگیری از خطاها موثر بوده بطوری که پرداخت غیر متعارف در سطح کشور کم د اشتیم و درصد اشتباهات سهوی بوده است و بر اساس وظایف واگذار شده به این سازمان به نتایج خوب و مثبتی دست یافته ایم و بهتر است نظام پزشکی بیش از این د رگیر این مساله نشود.

***زیرمیزی رشوه نیست

فرقان در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه بازی با کلماتی که بار معنایی زیادی دارند سبب می شود برخی از رسانه ها بر اساس دریافت از موضوع تحلیل متفاوتی داشته باشند ؛بیان داشت : اینکه به جای پدیده "زیرمیزی" کلمه رشوه را بکار ببریم کار درستی نیست و با حرکت به سمت تعرفه های واقعی خیلی کم مشاهده شده که پزشکان دریافت نامتعارف داشته باشند .

وی با بیان اینکه تعرف خدمات بستری واقعی شده است ، افزود: اگر پزشکی بخواهد بیش از آن دریافت کند یک رفتار غیر اخلاقی است که بر اساس خطای انجام شده با وی در هیات انتظامی نظام پزشکی برخورد خواهد شد .

عضو شورای عالی نظام پزشکی با تاکید بر اینکه از "رشوه " معانی زیادی استنباط می شود تصریح کرد : اگر پزشکی دریافت غیرمتعارف داشته باشد و شاکی وی اقامه دعوی کند خارج از نوبت به پرونده وی رسیدگی  خواهد شد و حدودا 4 ماه طول می کشد تا هر دوطرف بتوانند اعتراض خود را نسبت به پرونده موجود اعلام کنند که اگر این امر محرز شود کاری غیر اخلاقی صورت گرفته اما اسم آن را رشوه نمی گذارم.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد :تمام تلاش شورای عالی  نظام پزشکی درجهت ارتقای نظام سلامت است تا جامعه پزشکی به کرامت واقعی خود برسد و در سیستم بهداشت و درمان به نقطه ای برسیم که مردم از خدمات سلامت بطور موثر برخوردار باشند.

 

 انتهای پیام / ر

 

 

 

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.