پنجشنبه، 30 فروردین 1403

ماماها نقش کلیدی و پیشگیرانه در نظام سلامت دارند

ماماها نقش کلیدی و پیشگیرانه در نظام سلامت دارند
مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی با تاکید بر این که بها دادن به جایگاه ماما به معنای اهمیت دادن به سلامت جامعه است ، گفت : ماماها نقش کلیدی و پیشگیرانه در نظام سلامت جامعه دارند.

نجمه تهرانیان مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی درگفت و گو با خبرنگار نظام پزشکی ضمن تبریک روز ماما به جامعه مامایی کشور بیان داشت : در دولت تدبیر و امید بیشترین بها به سلامت مادر و نوزاد داده شده و ماما نیز به عنوان یکی از عوامل مهم در حفظ سلامت مادر و نوزاد در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به چالشهایی که جامعه مامایی با آن دست به گریبان بود افزود : سالیان متمادی در خصوص معضلاتی که جامعه مامایی کشور با آن مواجه بود با مسوولان رایزنی های لازم را انجام دادیم از جمله این که بحث سختی کار و بیمه ماماها مورد توجه قرار گیرد که خوشبختانه با پیگیری های وزیر بهداشت در دولت تدبیر و امید سرانجام این مطالبات به ثمر نشست.

دبیر بورد مامایی و بهداشت باروری با بیان این که جامعه مامایی بدنبال حفظ سلامت مادر و نوزاد و منافع مردم است ، ادامه داد :  قرارداد سازمان های بیمه گر با ماماها یکی از معضلاتی بود که ضرر آن در نهایت متوجه خانواده ها می شد زیرا بسیاری از مادران باردار خواستار استفاده از مراقبتهای دوران بارداری توسط ماماها بودند اما به دلیل عدم پوشش بیمه ای  از خدمات این قشر محروم بودند.

تهرانیان با بیان این که عقد قرارداد با جامعه مامایی در شورای عالی بیمه به تصویب رسید ، تصریح کرد : با پیگیری های وزیر بهداشت این امر بصورت مصوبه درآمده و اگر هنوز اجرایی نمی شود مشکل را باید در سایر وزارتخانه ها جستجو کرد.

وی همچنین به مصوب شدن قانون سختی کار ماماها اشاره کرد و اظهار داشت : سختی کار ماماها برای یکماه تایید و مصوب شد و از سوی هیات دولت نیز این مصوبه ابلاغ شده است.

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی عدم پذیرش دانشجوی دکترای مامایی را از دیگر معضلات این قشر عنوان کرد و گفت : یکی از دستاوردهای مهم کنونی تصویب و ابلاغ پذیرش دانشجو در مقطع دکترای مامایی است به طوری که اولین دوره دانشجویان این رشته را دانشگاههای اهواز و تبریز در سال 95 پذیرش نمودند و امسال نیز دور دوم پذیرش دانشجوی دکترای مامایی انجام می شود.

***ترویج و رایگان شدن زایمان طبیعی و کاهش آمار سزارین

دبیر بورد مامایی و بهداشت باروری بااشاره به  شعار جهانی روز ماما   تحت عنوان "ماما ، مادر ، خانواده ، یاران زندگی" بیان داشت : این شعار اهمیت جایگاه ماما را در حفظ سلامت خانواده نشان می دهد زیرا خانواده هسته اصلی جامعه محسوب می شود که اگر سالم باشد جامعه ای سالم را پیش رو خواهیم داشت .

تهرانیان با اشاره به افزایش آمار سزارین در دهه های گذشته  گفت : سزارین جان مادر و نوزاد را تهدید می کند و مخاطرات زیادی به همراه دارد بویژه اگر بدون دلیل مادر باردار سزارین شود در واقع او و نوزادش را به سمت بیماری های متابولیک  مانند چاقی ، فشار خون و دیابت سوق داده ایم .

 

وی افزود : با توجه به اهمیت ویژه ای که وزیر بهداشت برای جان مادر و نوزاد قائل بوده و به حفظ سلامت آنها توجه دارد در این دوره کاری وزارت بهداشت به ترویج زایمان طبیعی و کاهش آمار سزارین توجه زیادی شده است بطوری که اگر بدون دلیل مادری سزارین شود باید کادر درمانی پاسخگو باشند.

وی با تاکید به نقش کلیدی ماماها در پیشگیری از بیماری های مادر و نوزاد قبل ، حین و بعد از زایمان اظهار داشت : رایگان شدن زایمان طبیعی و ترویج آن یکی از مهمترین کارهایی بود که در این دوره از وزارت بهداشت در راستای اهمیت دادن به جایگاه ماما و نقش او در حفظ و ارتقای سلامت جامعه بیش از پیش دیده می شود .

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی اضافه کرد : بسیاری از بخش های زایمانی بیمارستان ها فرسوده بود که با ایجاد اتاق های LDR هر مادر باردار می تواند مرحله درد زایمان و مراقبتهای پس از آن را بطور اختصاصی در این اتاقها با داشتن یک همراه تجربه کند و در کمال آرامش و راحتی پروسه زایمان طبیعی خود را طی کند و حتی در صورت نیاز به سزارین یک اتاق عمل در همان بخش در نظر گرفته شده تا مادر باردار بدون هیچ نگرانی فورا به آنجا ارجاع داده شود.

تهرانیان با اشاره به این که وزیر محترم بهداشت و رییس سازمان نظام پزشکی کشور و سایر مسوولان مربوطه در رفع مشکلات جامعه مامایی خالصانه تلاش نموده و پیگیری های لازم را انجام دادند ، یاد آور شد : بها دادن به جایگاه ماما در نظام سلامت در واقع اهمیت به سلامت جامعه است همانطور که در شعار امسال نیز ماما به عنوان محور این امر مهم  معرفی شده است.

انتهای پیام/ر

 

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است)

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.