پنجشنبه، 9 فروردین 1403

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی: هنوز از ظرفیت داروسازان بهره لازم برده نشده است/ داروسازان تکمیل کننده حلقه درمان محسوب می شوند

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی: هنوز از ظرفیت داروسازان بهره لازم برده نشده است/ داروسازان تکمیل کننده حلقه درمان محسوب می شوند
عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با گلایه نسبت به اینکه هنوز از ظرفیت داروسازان در بیمارستان، صنعت، کارخانه و غیره بهره لازم برده نشده، ابراز داشت: باید به داروسازان کشور پرو بال داده و از سواد، تحصیلات و کار فنی و حرفه ای آن ها برای کمک به درمان بیمران و بیمه های کشور بهره برده و هزینه ها را کاهش داد.

دکتر یدالله سهرابی عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی در گفتگو با خبرنگار نظام پزشکی با بیان اینکه به ازای هر حقی تکلیفی و به ازای هر تکلیفی حقی وجود دارد، ابراز داشت: داروساز باید هنگام اجرای تکالیف خود، 15 بند مسئول فنی را لحاظ کند و در ازای این تکلیف باید حقوقی برای وی در نظر گرفته شود، هر چند که عدد در نظر گرفته شده برای داروسازی که سال ها درس خوانده و بسیاری از مشکلات در حیطه داروسازی را می تواند رفع کند، بسیار ناچپز است.

وی با اشاره به آمار پرداخت حق فنی داروسازان درسال 94، خاطرنشان کرد: در سال گذشته حدود 2 هزار تومان به ازای هر نسخه که به طور متوسط شامل حدود 4 تا 5 درصد از هزینه دارویی است، به داروساز پرداخت می شد و آن قدر ناچیز بود که نمی توان گفت بیمار توان پرداخت آن را نداشته است.

سهرابی با اشاره به تغییر نام حق فنی داروخانه ها به حق خدمات دارویی در نیمه دوم سال 93، اظهار داشت: پس از آغاز طرح تحول در کتاب CPT، ارزش نسبی خدمات و مراقبت های سلامت به امضای وزیر بهداشت، وزیر رفاه و رئیس سازمان نظام پزشکی رسید و در آن به جزئی ترین خدمات بهداشتی درمانی از جمله سه خدمت نسخه پیچی، ارائه داروهای OTC و ساخت داروهای ترکیبی توجهی ویژه صورت گرفت.

 

* کتاب CPT مرجع و فصل الخطاب تمام ادارات ذی مدخل در حوزه سلامت

وی در توضیح کتاب CPT ، گفت: این کتاب متعلق به پزشکان امریکا است و تمام خدمات دارویی و ریشه آن ها در آن نهاده شده و همه افراد باید این کتاب را به عنوان مرجع و فصل الخطاب تمام اداراتی که ذی مدخل و صاحب نظر در حوزه سلامت هستند، بپذیرند.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: هر کدام از این خدمات دارای کد و ضریبی است که این کتاب را به کتاب اصلی و مرجعی برای نامگذاری خدمات سلامت تبدیل کرده است. البته در حوزه داروسازی موارد دیگری به صورت نامحسوس و محسوس در کنار دیگر خدمات انجام می شود که قابل توجه است.

وی کارهای نامحسوس را شامل چگونگی نگهداری از داروها در منزل و سرم ها و داروها در انبار عنوان کرد و افزود: البته کارهای مشاوره و خدمات دارویی در ویترین داروخانه انجام و قابل مشاهده است.

سهرابی در خصوص مسئولیت مدنی داروسازان در داروخانه، ابراز داشت: زمانی که داروساز مهری را پای نسخه می گذارد، مسئولیت مدنی نسبت به آن نسخه را تقبل کرده است و اگر ناخواسته اتفاق خاصی برای بیمار رخ داده و اشتباهی صورت گیرد، داروساز مسئول آن خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه برای پیشرفت در نظام خدمات دارویی کشور، باید کتاب CPT مدنظر قرار گرفته و به آن عمل شود، یادآور شد: در دو حوزه مسئولیت مدنی و بسته بندی مجدد داروها، داروساز می تواند به ارائه خدمات پرداخته و حق و حقوق خود را دریافت کند این در حالی است که در موارد بسیاری مشاوره در کشورهای اروپایی، امریکایی و پیشرفته، قیمت و عدد خاص خود را دارد.

 

 

*نقش تاثیرگذار داروساز در کاهش عوارض جانبی داروها

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته 10 تا 12 درصد تخت های بیمارستانی دچارعوارض جانبی دارویی هستند که این آمار احتمالا در کشور ما عدد بسیار بالاتری را به خود اختصاص می دهد و این داروساز است که می تواند به کاهش عوارض جانبی داروها بر روی تخت های بیمارستانی و مشاوره در خصوص داروهای تجویز شده، تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: داروساز می تواند تداخلات دارویی را با پزشکان مطرح کرده و به بیماران درباره چگونگی استفاده از دارو و شرایط استفاده از آن ها کمک شایانی داشته و به ازای آن نه تنها حق فنی دریافت کند بلکه بیمار را کمتر راهی بیمارستانها کرده و موجب کاهش هزینه تخت بیمارستان و صرفه جویی هزینه ها شود و در مباحثی چون حوزه های پژوهشی و غیره فعالیت کند.

به گفته سهرابی، نسخه از لحظه پذیرش در داروخانه تا زمانی که به دست بیمار می رسد، پروسه خاصی را چون پیچیدن، ارائه دستورات دارویی بر روی محصول ، دستور دارویی خوانا، مرتب، ارائه توضیحات مبسوط به بیمار و پذیرش مسئولیت مدنی نسخه را طی می کند و این در حالی است که تضمین درستی و کیفیت مهمترین کالای موثر در حوزه سلامت، با مبلغ ناچیزی حدود 2 هزار تومان است.

وی با اشاره به جلسه داروسازان کشور با حضور دکتر نوربخش رئیس سازمان تامین اجتماعی کل کشور، افزود: اگر بتوان به جای آن که داروساز به سمت خدمت فروشی پیش رود، به سمت ارائه خدمات به صورت پایلوت که مدنظر سیستم های سلامت کشورهای پیشرفته است پیش رود، می تواند هزینه های جامعه آماری خود را پس از 2 تا 3 سال کاهش دهد.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: داروساز می تواند تمام داروها را اعم از قطره های چشمی، گوشی، داروهای قلبی، گوارشی و غیره را با اشراف فارماکولوژی، فارماکودینامیک، فارماکوکینیتیک و تنظیم کردن آن برای بیماران خاص، برای کاهش مشکلات بیماران به آن ها ارائه دهد.  

 

* داروسازان تکمیل کننده حلقه درمان محسوب می شوند

وی در خصوص پیشینه حق فنی داروسازان، خاطرنشان کرد: سال 67 با سپری شدن دوران انقلاب و جنگ، در انطباق با دیگر کشورهای جهان، مقرر شد مبلغی به عنوان حق فنی داروخانه ها توسط وزارت بهداری وقت جدا از سود داروها که سود سرمایه گذاری داروساز در داروخانه در مقابل مسئولیت و خدمات دکتر داروساز در داروخانه محسوب می شود، به ازای هر نسخه به داروساز تعلق گیرد.

سهرابی خدمات حوزه سلامت را تشخیصی، درمانی و بهداشتی عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه داروسازان تکمیل کننده حلقه درمان محسوب می شوند، حوزه سلامت باید به آن ها توجه ویژه ای داشته و خوشبختانه تاکنون با نگاه ظریفی که دست اندرکاران حوزه سلامت به خصوص وزیر بهداشت و دکتر دستجردی در این زمینه داشته اند، حق فنی را به عنوان خدمات دارویی تضمین کننده سلامت و صحت نسخه، دریافت کنند.

وی در پایان گفت: داروساز از ابتدایی تا دانشگاه هزینه های هنگفتی را برای تربیت به دولت تحمیل و در مقابل با مسئولیت مدنی خود سلامت جامعه را تضمین می کند و اختصاص 4 تا 5 درصد هزینه نسخ با توجه به بار مراجعه یک شخص در طی یک سال به داروخانه، مبلغ ناچیزی برای وی محسوب می شود.

انتهای پیام/ع

(استفاده از اخبار با ذکر منبع الزامی است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.