پنجشنبه، 9 فروردین 1403

ضرورتی برای تغییر قانون نظام پزشکی وجود ندارد

ضرورتی برای تغییر قانون نظام پزشکی وجود ندارد
نایب رییس مجمع عمومی نظام پزشکی کشور با اشاره به این که از ظرفیت‌های قانون نظام پزشکی به خوبی استفاده نکرده و زوایای آن را خوب ندیده‌ایم گفت: ​تا وقتی از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نکرده‌ایم دلیلی ندارد که بخواهیم با تغییر قانون مشکلات فعلی را مرتفع کنیم.

دکتر علیرضا اسپید نایب رییس مجمع عمومی نظام پزشکی کشور در گفت و گو با خبرنگار نظام پزشکی با بیان این که قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی مصوب مجلس است اظهار داشت: شاید موارد جزئی نیاز به تغییر داشته باشد اما این قانون مصوب مجلس است و اکنون دلیل خاصی برای تغییر آن وجود ندارد که بخواهیم با قانون جدید مشکلات خاصی را در حوزه نظام پزشکی و نظام سلامت مرتفع کنیم.

وی افزود: باید از ظرفیت‌های قانون به درستی استفاده کرده سپس موارد نقص را بررسی کنیم زیرا قانون آیین نامه نیست که هر‌ساله بتواند مورد بازنگری قرار گیرد و به جای اینکه دنبال تغییر قانون باشیم، باید با همکاری متقابل میان سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت از ظرفیت‌های فعلی قانون به خوبی استفاده کنیم.

وی در خصوص صیانت قانون نظام پزشکی از حقوق مردم و پزشکان اذعان داشت: قانون موجود در تعریف وظایف، صیانت از حقوق بیماران و سپس صیانت از حقوق پزشکان را ذکر کرده که به نظرچارچوب قانون بسیار سالم است. بطور مثال تشکیل دادسراهای انتظامی، هیئت‌های کارشناسی، هیئت‌های بدوی و تجدیدنظر یک تشکیلات شبه قضایی کامل است و اگر ما بد عمل می‌کنیم تقصیر قانون نیست.

رییس نظام پزشکی اندیمشک ادامه داد: شاید یکی از دلایلی که وزارت بهداشت عقیده دارد قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی دارای نقص جدی است و باید تغییر کند عدم مشارکت وزارت بهداشت در هیئت های انتظامی است.

به گفته وی بررسی قصور و کار کارشناسی قصورهای پزشکی بر اساس قانون بر عهده هیئت های بدوی، تجدید نظر و هیئت عالی نظام پزشکی است، ولی باید این موضوع را هم در نظر گرفت که در کلیه هیئت‌های انتظامی نماینده قوه قضائیه و پزشکی قانونی حضور دارند.

اسپید در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد : بر اساس آئین نامه انتظامی سازمان نظام پزشکی، پزشکان یکسری بایدها و نبایدها دارند که اگر فردی در جامعه این بایدها و نبایدها را انجام دهد ایرادی ندارد، جامعه پزشکی ملزم به رعایت آن است و در صورت تخلف پزشکان از این آئین نامه با آنها برخورد می‌شود.

وی ا فزود : ما به عنوان جامعه مدنی منشور اخلاقی و کد اتیکز برای خود تعریف نموده‌ایم که چارچوب اخلاقی آن از استانداردهای لازم برای افراد عادی بالاتر است؛ مثلاً ما به عنوان پزشک اجازه تبلیغ نداریم و اگر این چارچوب اخلاقی را رعایت نکنیم در واقع منشور را زیر پاگذاشته‌ایم.

**هجمه علیه جامعه پزشکی ربطی به قانون ندارد

وی به هجمه‌هایی که علیه جامعه پزشکی طی یکی دو سال اخیر رخ داده اشاره کرد و بیان داشت: هجمه‌های اخیر به قانون ربطی ندارد و یک امر ساختاری است ؛در واقع مطالباتی برای مردم و پزشکان تعریف شده که در برخی موارد برآورده شدنی نیست و برخی از این مطالبات جنبه تبلیغاتی یا انتخاباتی دارد که وقتی بر روی هم انباشته شود مثل بغضی در گلو است که هر لحظه ممکن است شکسته شود.

وی با تأکید بر این که نحوه اجرای سیاست‌های کلان نظام سلامت و وزارت بهداشت باید مورد بازنگری قرار گیرد خاطرنشان کرد: با تدوین یک نقشه راه باید در مسیر مشخصی حرکت شود تا این از هم‌گسیختگی که بین وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، وزارت رفاه و نمایندگان مجلس و سازمان‌های بیمه‌گر وجود دارد از بین رفته و همه در یک مسیر حرکت کنند زیرا نباید یک افق ترسیم شود اما همه خلاف آن حرکت کنند.

اسپید افزود: به عنوان مثال طرح تحول نظام سلامت طرح خوبی است اما زیرساخت‌های آن تهیه نشده بود و در خود وزارت بهداشت ابتدای کار مشکل وجود داشت و فرهنگسازی برای خود پزشکان هم انجام نشده بود.

**عدم همراهی نظام سلامت و جامعه پزشکی با یکدیگر

نایب رییس مجمع عمومی نظام پزشکی کشور با بیان این مطلب که سازمان از ظرفیت‌های خود برای حضور در شوراهای آموزشی و پژوهشی استفاده نکرده است، اذعان داشت: نظام پزشکی در شوراهایی که تمام این زیرساختها را شکل می‌دهد بصورت فعال  شرکت نکرده و تأثیرگذار نبوده است.

وی اضافه کرد: ایراد اساسی سازمان‌ها و ارگان‌های دخیل در نظام سلامت این است که با بدنه خود یعنی جامعه پزشکی همراهی نسبی دارند و به این امر واقف نیستند که جامعه پزشکی تافته جدا بافته از مردم نبوده بلکه از دل همین ملت برخاسته‌ است ، اما متاسفانه مردم، پزشکان را مقابل خود می‌بینند و این یعنی با وجود انجام تمامی تلاش‌ها، جامعه پزشکی نتوانسته رضایت مردم را جلب کند.

به گفته وی این امر ناشی از مطالبات انباشته شده مردم و همچنین جامعه پزشکی است که به علت تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی و غالباً پشت درهای بسته و بدون دخالت ذینفعان صورت گرفته است.

نایب رییس مجمع عمومی نظام پزشکی کشور تصریح کرد :این نارضایتی در بین خود پزشکان هم وجود دارد که ترسیم یک نقشه راه و دیده شدن این مسائل در آن می‌تواند راهگشای خوبی باشد اما به تنهایی و با استفاده از ظرفیت‌های نظام پزشکی نمی‌توان این مشکل را حل کرد بلکه باید تمامی سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط با سلامت به یک نقطه اشتراک برسند.

** عملکردها باید مطابق قانون باشد

وی با اشاره به این که در خصوص انتخابات سازمان نظام پزشکی نقدهای زیادی وجود دارد گفت :  برخی بر این باورند که انتخابات نظام پزشکی منطقی نیست و تهران بزرگ به نسبت جمعیت پزشک بیشتری که دارد دخیل در این انتخابات نیست.

وی افزود: این در حالی است که در تمام نظام های انتخاباتی یک سقف برای حضور نمایندگان وجود دارد که برای سازمان نظام پزشکی طبق قانون به ازای هر 500 نفر شرکت کننده در انتخابات یک نماینده تا سقف 8 نفر اضافه می‌شود ،که به نظر عقلانی و منطقی است.

رییس نظام پزشکی اندیمشک بیان داشت: در خصوص انتخابات شورای عالی نیز نظرات مختلفی مطرح شده از جمله این که باید از هر رشته تخصصی یک نماینده در این شورا حضور داشته باشد اما طبق قانون 13 پزشک به نمایندگی از تمامی رشته های پزشکی، 3 نفر دندان پزشک ،3 نفر داروساز ، 2 نفر علوم آزمایشگاهی ، 2 نفر ماما و 2 نفر لیسانس پروانه دار در ترکیب شورا حضور دارند که منطقی است ؛

وی یادآور شد :  برای طرح مشکلات گروههای مختلف پزشکی انجمن های علمی تخصصی و  مجمع آن تعریف شده است که رشته های پزشکی  می توانند مشکلات خود را در  انجمن های علمی و همچنین در مجمع عمومی آنها بررسی و مطرح کنند، و حضور نماینده و یا نمایندگان از هر رشته درترکیب اعضای شورای عالی میسر نبوده و مشکلات موجود را افزایش می دهد.

انتهای پیام / ر

(استفاده از اخبار با ذکر منبع بلامانع است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.