پنجشنبه، 9 فروردین 1403

دبیر کمیسیون انجمن های علمی گروه پزشکی: تعیین حدود، ثغور و شرح وظایف همکاران با کار تیمی مرتفع می شود/ ضرورت کمک انجمن ها در تصمیم سازی ها و سیاست گذاری ها

دبیر کمیسیون انجمن های علمی گروه پزشکی: تعیین حدود، ثغور و شرح وظایف همکاران با کار تیمی مرتفع می شود/ ضرورت کمک انجمن ها در تصمیم سازی ها و سیاست گذاری ها
دبیر کمیسیون انجمن های علمی گروه پزشکی با تاکید بر آنکه حدود و ثغور و شرح وظایف همکاران با کار تیمی قابل رفع است، گفت: نباید به همپوشانی بین رشته ها و انجمن ها به انحصار نگاه شود و باید به دنبال کار تیمی و همکاری، پذیرش این همپوشانی ها را داشته و به بیماران اجازه دهیم که خود تصمیم بگیرند به کدام متخصص و برای چه مشکلی مراجعه کنند.

علیرضا استقامتی دبیر کمیسیون انجمن های علمی گروه پزشکی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نظام پزشکی، با اشاره به سابقه انجمن های علمی در همه جای دنیا گفت: در ایران نیز این انجمن ها به تدریج در دهه های اخیر شکل گرفته و تعدادشان روز به روز در حال افزایش است و در حال حاضر حداقل 190 انجمن علمی در وزارت بهداشت و دو برابر آن در وزارت علوم وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه از جمله کارکردهای انجمن ها کمک به دولت برای حمایت، نقد، نظردهی و غیره است، خاطرنشان کرد:  انجمن های علمی وزارت بهداشت و درمان  و یا وزارت علوم، مجموعه ای از خبرگان و متخصصان کشور هستند اما متاسفانه به نظر می رسد وابسته به دولت بوده و خواهان حمایت از طرف دولت هستند.

                       

*انجمن ها در صدد اخذ کمک های مالی برای ایجاد فضای فیزیکی هستند

این فوق تخصص غدد با ابراز تاسف از اینکه یکی از مشکلات موجود در انجمن ها، بحث فرهنگی است، اظهار داشت: انجمن ها خود و توان خود را باور ندارند و بخشی از آن ها توان ایستادن بر روی پای خود را نداشته، ساختار انجمن را به طور کامل شکل نداده، توانمندی کافی نداشته و در صدد اخذ کمک های مالی برای ایجاد فضای فیزیکی هستند.

وی راه حل مشکلات انجمن ها را توانمند ساختن، بها دادن و نیرو دادن به آن ها عنوان کرد و افزود: باید از انجمن ها به معنای واقعی و نه در زمان انتخابات حمایت کرد، به آن ها باور و اعتقاد داشت، میدان داد، نظر کارشناسی خواست، به آن ها کار محول کرد، از آن ها کار خواست و در سیاست گذاری ها و تصمیم سازی ها از آن ها درخواست کمک کرد چرا که انجمن ها به عنوان بازوی علمی و توانمند، بسیار کمک کننده هستند.

به گفته استقامتی، برخی از انجمن ها قوی، دارای توان مالی و ساختار مناسبی هستند اما همه انجمن ها اینگونه نیستند و تلاش ما برای ایجاد رقابت بین انجمن ها در جهت پیشرفت و تعالی آن ها است.

وی با بیان اینکه کمک انجمن ها به یکدیگر بسیار کارساز است و می توانند توانمندی های خاص خود را در اختیار دیگر همکاران خود در انجمن های مختلف قرار دهند، خاطرنشان کرد: باید با تشویق برای کارتیمی، پروژه های خوبی را برای انجمن ها در نظر گرفته و با باور به آن ها و با حمایت از دور، در جهت توانمندیشان گام برداشت.  

دبیر کمیسیون انجمن های علمی گروه پزشکی ابراز داشت: انجمن ها باید با کار کارشناسی، نقد خوبی به وزارت بهداشت و برنامه های آن داشته و نظرات اجرایی دهند، هر چند که عمدتا علمی هستند اما در رابطه با مباحث صنفی، به آن بلوغ فکری رسیده اند که نه تنها فقط قشر خود را در نظر نگیرند بلکه با نگاه به مجموعه شرایط کشور، تصمیمات بسیار کمک کننده ای را اتخاذ کنند. 

وی چالش ها و درگیری های انجمن ها به علت برخی هم پوشانی ها با یکدیگر را یکی از مشکلات موجود آن ها دانست و گفت: در پزشکی همپوشانی های بسیاری وجود دارد به طور مثال رشته هماتولوژی آنکولوژی و رشته رادیوتراپی در زمینه کموتراپی بیماران و یا انجمن علوم آزمایشگاهی و انجمن آسیب شناسی در بحث آزمایشگاه ها و اداره آن با یکدیگر دچار اختلاف نظر هستند اما این ها مباحثی است که در همه دنیا وجود داشته و باید دید آن ها چگونه این مهم را حل و فصل کرده اند.

 

                                    

                                    

* تجربه های بین المللی به تنهایی نمی تواند راهگشای چالش ها باشد

استقامتی با اشاره به اینکه تجربه های بین المللی به تنهایی نمی تواند راهگشا باشد، خاطرنشان کرد: با نگاه به شرایط جامعه بر اساس ماحصل تجربه های بین المللی و شرایط بومی ، باید تصمیم گیری گرفت و باقی مسائل همه از چالش هایی هست که گاهی بین انجمن ها به وجود می آید.

وی در خصوص چالش بین انجمن های رادیولوژی و زنان بر سر مسائل سونوگرافی، افزود: در همه دنیا این مشکل وجود داشته و حل شده است. باید دید در دنیا چگونه عمل شده و بر همان منوال یک بار برای همیشه این مشکل را رفع کرد. بسیاری از این مباحث شاید دو دهه است که مانند استخوان میان زخم باقیمانده و بسیاری از افراد شجاعت تصمیم گیری و حل این مسائل را ندارند.

این فوق تخصص غدد ادامه داد: می توان با برخورد و رویکردی علمی در کنار هم، این مهم را برطرف کرد اما متاسفانه هنوز این چالش در کشور پابرجاست.

 

* ضرورت کمک انجمن ها در تصمیم سازی ها و سیاست گذاری ها

وی تصریح کرد: باید هم دولت و هم سازمان های مردم نهاد را مدنظر قرار داد. تقاضای من از انجمن ها آن است که خود را بارور و توانمند کرده، با تلاش به در کنار هم بودن، به اصلاح ساختارهایشان بپردازند و با استفاده از مدل های علمی روز تلاش کنند مسائل اقتصادی خود را سروسامان داده و روی پای خود بایستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از دولت و مجلس نیز تقاضا می شود تا حمایت های لازم خود را برای انجمن ها انجام دهند. انجمن ها چون نهال ظریفی هستند که نیاز به حمایت برای بارور شدن دارند و باید به خوبی ریشه گرفته، توانمند شده و بتوانند به عنوان نهاد غیردولتی در تصمیم سازی ها و سیاست گذاری ها به دولت کمک کنند و این مهم یک بحث دو جانبه است.

انتهای پیام/ع

(استفاده از اخبار با ذکرمنبع الزامی است)

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.