جمعه، 10 فروردین 1403

وزیر بهداشت : نمی‌توانیم در این دولت برای سلامت روان کاری کنیم/ ۴۰ هزار تخت روانپزشکی کم داریم

وزیر بهداشت : نمی‌توانیم در این دولت برای سلامت روان کاری کنیم/ ۴۰ هزار تخت روانپزشکی کم داریم
وزیر بهداشت گفت: ۴۰ هزار تخت بیمارستانی برای اختلالات روانی کم داریم. اکثر این بیماران جوان و فقیر هستند. بعید می‌دانم در این دولت بتوانیم برای سلامت روان، کاری کنیم، وزرای قبلی هم کاری نکردند. مجلس و بیمه‌ها هم پای کار نیستند.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی دکتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی به خبرگزاری "فارس"گفت: واقعیت این است که در مورد سلامت روان حرف می‌زنیم، اما هنوز اقدام عملی در این خصوص وجود ندارد و بخشی از آن هم مربوط به فضای عمومی جامعه می‌شود که در اختیار ما نیست.
وی افزود: به نظر می‌رسد شوراهای متعددی در حوزه فرهنگ مسئولیت دارند و نهادهایی که متأسفانه تعدادشان زیاد است، اما خروجی مناسبی ندارند، به نظر می‌رسد باید در زمینه سلامت روان فکری کنیم.وزیر بهداشت با انتقاد از برخی تریبون‌ها، گفت: تریبون‌هایی وجود دارند که بهتر است اگر در خصوص سلامت روان پیشگیری نمی‌کنند تولید بیماری نیز نکنند.
*کمبود 40 هزار تخت بیمارستانی برای مبتلایان به اختلالات روانی
دکتر هاشمی در ادامه از کمبود تخت‌های بیمارستانی برای بستری مبتلایان به اختلالات روانی خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر حدود 40 هزار تخت بیمارستانی برای مبتلایان به اختلالات روانی کم داریم، این را هر وزیری آمده بیان داشته اما اتفاق جدیدی رخ نداده است.
*نقش بیمه‌ها در زمینه سلامت روان
وی نقش بیمه‌ها را با پوشش مناسب در زمینه سلامت روان موثر دانست و گفت: به نظر می‌رسد بیمه‌ها بایستی در این زمینه کمک کنند و پوشش حمایتی را تأمین کنند تا بخش خصوصی نیز تشویق شود این حوزه محتاج کمک است چرا که بیمار روانی گاهی یک فامیل را گرفتار می‌کند و این در حالی است که فرد مبتلا مقصر نیست، متأسفانه اکثر مبتلایان جوان هستند و 50 تا حدود 70 سال زندگی جمعی را به نابودی می‌کشانند به نظر می‌رسد وقت آن است که دولت و حاکمیت در این راستا کمک کنند.
*بعید می‌دانم تا پایان دوره‌ام بتوانم کمک خاصی در این زمینه داشته باشم
دکنر هاشمی گفت: بعید می‌دانم تا پایان دوره‌ام بتوانم کمک خاصی در این زمینه داشته باشم، بیمه‌ها به این بیماران که می‌رسند حمایتی ندارند و بعد از 11 روز بستری آنها را تحت پوشش قرار نمی‌دهند و باید از سایر اعتبارات برای آنها هزینه کرد.وی با تأکید بر لزوم اهمیت به سلامت روان در جامعه اظهار داشت: سلامت روان موضوع مهمی است که در برخی موارد برای جامعه تهدید محسوب می‌شود امیدواریم این موضوع سر و سامان پیدا کند. من از مسیر دولت و مجلس خیلی امیدوار نیستم که اتفاق خاصی برای اداره بیماران مبتلا به اختلالات روانی مزمن بیفتد امیدواریم بیمه‌ها کمک کنند و در عین حال خود مردم در این زمینه یاری‌رسان یکدیگر باشند.
*تعامل مشترک نهادها در زمینه سلامت روان مستلزم هزینه است
وزیر بهداشت در واکنش به این پیشنهاد که وزارت بهداشت، شهرداری و سازمان نظام روانشناسی در تعاملی مشترک به پیشگیری و درمان اختلالات روانی بپردازند گفت: سازمان نظام روانشناسی و روانشناسان بالینی می‌توانند کمک‌کننده باشند اما این طرح مستلزم هزینه است. 
وی افزود: باید خدمات سلامت روان در قالب بیمه‌ها ارائه شود شهرداری‌ها در شهرهایی مثل تهران، اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد ممکن است کمک کنند ولی بیماران روانی در کل کشور و معمولاً از خانواده‌های فقیر و کم‌درآمد هستند. در شهرهای کوچک شاهد بیمارانی هستیم که مشکلات روانی آنها برای تمام اقوامشان دردسر ایجاد کرده است در حالی که آن بیمار مقصر نیست.
وی افزود: باید برای این موضوع فکری اساسی کرد این برنامه‌ها و طرح‌ها نیاز به اعتبارات درازمدت دارد.*عدم پوشش بیمه‌ای مناسب در ارائه خدمات داروییوزیر بهداشت اظهار داشت: تمام تلاش ما این بود که برای داروهای مبتلایان به اختلالات روانی کمک کنیم که متأسفانه در آن بخش نیز بیمه‌ها پوشش خوبی نمی‌دهند. اگر بتوانیم پولی را برای داروهای آنها تزریق کنیم تا حدودی در این زمینه موفق بوده‌ایم به هر حال هم سازمان نظام روانشناسی می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد و هم شهرداری‌‌ها.
دکتر هاشمی با اشاره به اهمیت کمک‌های مردمی در این زمینه گفت: در گذشته‌های دور خیرین در این زمینه فعال بوده‌اند اکنون هم وجود دارند اما شکل آن فرق کرده است لازم نیست کاری خیر با ساختمان و بیمارستانی به چشم بیاید ممکن است در هر شهری گروه‌هایی جمع شوند و مشکلات این بیماران را در اولویت قرار دهند.
*آمار مبتلایان به اختلالات روانی چگونه محاسبه می‌شود؟
وی در پاسخ به این سؤال که چرا آمار دقیقی از مبتلایان به اختلالات روانی در کشور وجود ندارد اظهار داشت: آمار را باید از اداره سلامت روان در معاونت بهداشتی پیگیری کنید. آمار مبتلایان به اختلالات روانی پس از نمونه‌گیری از طریق الگوهای ریاضی به کل کشور تعمیم داده می‌شود.
انتهای خبر/ 
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.