جمعه، 10 فروردین 1403

وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران در حاشیه کنگره تروما

وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران در حاشیه کنگره تروما

الان فصل بودجه است و ما دو ماه پیش هم همین را داشتیم و امدند رسانه ها یکطرفه اعداد و ارقام را منتشر كردند علیه جامعه پزشکی که همگی دروغ بود و متاسفانه فضاسازی کردند برای اینکه مقررات دائمی تنظیمات مالی قرار بود تصویب شود که خوشبختانه تصویب هم شد در مجلس. پارسال هم اگر یادتان باشد در فصل بودجه  همین رفتارهای ناشایست را داشتیم.

بنابراین فکر می کنم که همه هدف این است که بودجه ای که دولت علی  رغم تمامی مشکلات تنظیم کرده و تقدیم مجلس کرده، باز هم برخی ناراحت هستند  یعنی دلشان نمی خواهد مردم شهد شیرین بخشی از حقوقی که بر زمین مانده بود و حق مسلم انهاست در حوزه خدمات سلامت ببینند.

بالاخره دولت آمده یکسری کارهایی کرده و همه را بیمه کرده  و هزینه از جیب مردم را کاهش داده. در مناطق دوردست پزشک و متخصص برده... من در زابل بودم یک پزشک هم کم ندارند و تخصص هاي مختلف هم حضور دارند، بعضي ها ازینکه مردم خوشحال باشند ناراحت هستند و متاسفانه گاهی اوقات دیده می شود که امکانات و ابزار چه در فضای مجازی یا در فضای غیرمجازی در اختيار آنهاست.

بنابراین روی بودجه ای که در اختیار ماست تبلیغ بی جا می کنند و می کردند که مثلا بخشی از اعتبارات یک دستگاهی به وزارت بهداشت منتقل شده است که این چنین نمی باشد.

به ما در سال  جاری از بودجه عمومی هیچ وجهی اضافه نشده، یک درصد مالیات بر ارزش افزوده را که به حوزه سلامت اختصاص دادند را دارند مردم می دهند.

از هدفمندی یارانه ها هم به جای اینکه پول نقد توزيع كنند تصميم خوبي دولت گرفت كه 10 درصد آن را آوردند به این حوزه که البته از این 10 درصد هم کمتر از 50 درصد تخصیص پیدا کرده است.

در تریبون های مختلف خیلی تبلیغ شده که 10 هزار یا 12 هزار میلیارد آمده به وزارت بهداشت که اصلا از این خبرها نمی باشد.

 و ارقامی که تا الان هزینه شده واقعا در مقابل رضایتمندی وسیعی که در مردم ایجاد شده قابل مقایسه نیست.

راجع به بودجه امسال هم، عدد رشد 70 درصد را گفتند ولی واقعی نیست. اين عدد رشد درآمدهای اختصاصی است، یعنی ما باید درامد ایجاد کنيم تا بودجه ما رشد کند.

الان بیمارستان های ما، تقریبا با تمام ظرفیت دارند کار می کنند، همکاران ما هم بیش از آن دارند کار می کنند و امکان محقق شدن این بودجه وجود ندارد.

ما از بودجه عمومی رتبه چهارم را در میان وزارتخانه ها داریم در کشور و در عین حال رشد ما هم در اعتبارات کمتر از 5 درصد است و از 29هزار میلیارد، 9 هزار آن مربوط به بودجه عمومی است و 20 هزار میلیارد آن را باید خودمان کار کنیم و درآمد ایجاد کنیم تا بتوانیم دستگاهمان را اداره کنیم.

حالا در آن بخشی که ما خودمان بایستی خلق ثروت کنیم 120 درصد رشد دادند خوب حالا ما خریدار اصلی مان بیمه ها می باشند. بیمه ها هم 13 تا 15 درصد اعتباراشان رشد داشته است در حالیکه درآمد اختصاصی ما 120 درصد رشد داشته است و اینها با هم متناسب نیست و به نوعی بودجه وزارت بهداشت را متورم نشان می دهد و توقع عمومی را افزایش می دهد در حاليكه رشد واقعي نيست و در عین حال متاسفانه حاشیه سازی هم می شود.

اعتبارات ما امسال حدکثر بین 3 تا 5 درصد و آن هم در صورتیکه تخصیص ها به موقع باشد رشد دارد و در عین حال هم مجلس بايد تایید بکند تا مشکلی ایجاد نشود.

یکی از عوامل موثر در ارتقای رضایت مندی مردم نیروی انسانی چه متخصص و چه کارکنان وزارت بهداشت که در بخش تخصصي، پزشکان، پرستاران، پیراپزشکان را شامل می شود.

کمبود قابل توجهی در اين بخش داریم و هنوز موفق به کسب مجوز نشدیم و حتی برخی بیمارستان های ما در حالیکه تجهیز شده اند مورد بهره برداری قرار نگرفته اند.

جلساتی داریم امید است در قالب این جلسات مجوزهای لازم را کسب کنیم و در عین حال که فصل بودجه است، مجلس هم به این قسمت عنایتی داشته باشد. دولت تا انجایی که توانسته تلاشها و حمایتهایش را کرده و امیدواریم بتوانیم کمبود نیروی انسانی را برطرف کنیم و کاهش دهیم.

تصور این است که اگر مشکلی خاصی برای بودجه پیش نیاید سال آینده بتوانیم اورژانس های بیمارستانی و اورژانس های بین جاده ای را تغییر جدی ایجاد کنیم. حداقل بایستی بالغ بر 1500 آمبولانس اضافه شود در سال آینده به اين ناوگان.

البته اگر همه چیز خوب پیش می رفت بخش قابل توجهی از آن همين امسال اضافه می شد و در سر و سامان دادن به وضعیت اورژانس ها، امید داریم که از یک درصد مالیات بر ارزش افزوده در سال آینده نیز یکسری کارهایی بکنیم .. اما نیروی انسانی دست من نیست و امید داریم ارگان های بالادستی این مشکل ما را کاهش دهند

اعتبارات مربوط به حوزه سلامت را همه کشورها پایدار می کنند و آن را به نفت و هدفمندی و اما و اگرها وصل نمی کنند و به اما و اگرها، سلامت مردم را نمی شود گره زد.

ما پارسال و امسال در بودجه پیشنهاد دادیم که بیایند منابع پایداری را تعریف کنند. الان 8 درصد مالیات بر ارزش افزوده را مردم پرداخت می کنند. خب همه اعتبارات وزارت بهداشت که از مسیر غیر پایدار می آید را می توانیم پايدار كنيم. مردم وقتی که برای خرید کالا و وسیله مراجعه کنند  و آن 8 درصد را پرداخت می کنند این طوری برایشان راحت تر است چرا که فکر می کنند 4 تا 5 درصد آن را برای سلامتی شان پرداخت می کنند یا از مسیرهای دیگری که خب امروز صحبت شد، مثل عوارض بر کالای هان آسیب رسان که بایستی یک تصمیم قاطع و جدی گرفته شود و در قالب تعریف کمیته هم تولید کننده، هم قیمت گذار و مصرف کننده یک رای داشته باشد و یا دستگاه ناظر که متولی ان است یک رای داشته باشد این به جایی نخواهد رسید.

بنابراین بایستی منابع سلامت، اعم از بیمه ها و  وزارت بهداشت را به منابع پایدار وصل کرد.

حالا ممکن است قیمت نفت در نوسان باشد، سلامت مردم که قابل تعطیل شدن نیست بنابراین ما تابعي از متغیر اصلی هستیم که آن هم منابع مان است.

امیدواریم این اتفاق بیفتد، یعنی از نظر علمی باید منابع حوزه سلامت، منابع پایداری باشد که تحت تاثیر شرایط تغییر نکند و خدمات کاهش پیدا نکند و البته در این دوره همین طور که رئیس جمهوری گفتند نهایت تلاش خواهد شد که اقدامات شروع شده با کیفیت بهتر ادامه یابد.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.