پنجشنبه، 9 فروردین 1403

رئیس کل سازمان نظام پزشکی: اعتماد به نفس پزشکی کشور شاکله اصلی پیشرفت آن است/ ضرورت تشکیل کدهای اخلاقی برای تمام تخصص ها

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید براینکه اعتماد به نفس پزشکی کشور شاکله اصلی پیشرفت آن است، گفت: برای نیل به این هدف باید فضای پزشکی کشور با نشاط باشد و رسانه ها در این زمینه کمک کنند.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی، دکتر علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه اخلاق پزشکی از مسائل خطیر و استراتژیک در همه حوزه های ذی مدخل در بحث سلامت کشور محسوب می شود، اظهار داشت: حفظ و حمایت بیماران و ارائه دهندگان خدمات پزشکی در قانون به صراحت به سازمان نظام پزشکی سپرده شده و جزو دغدغه ها و نگرانی های ماست.

وی افزود: تغییرات بسیار سترگ و شگفت انگیزی در حوزه طب ایجاد شده و اخلاق پزشکی از حوزه محدود رابطه بین پزشک و بیمار فراتر و امروز از اخلاق زیستی به عنوان دروازه مفتوح برای رسیدن به اخلاق پزشکی و جزو لاینفک آن نام برده می شود.

به گفته زالی در حال حاضر علاوه بر مسائل مترتبه نظام سلامت کشور، پیشرفت های پزشکی کشور به مدد چیره دستان سفید پوش پزشکی ایران امروز، از رهیافت های مهمی است که با چالش های جدی اعم از رحم جایگزین، انجماد جنین، انجماد تخمک، مباحث پیچیده باروری و کمک باروری، درمان های جدید سرطان، سناریو در برخورد با زمان انتهای حیات، بیماران صعب العلاج و غیره فراروی خود مواجه است که فراتر از بضاعت یک سازمان و نهاد است.

 

* امروز حلقه مفقوده نظام سلامت، حکمت است

وی ادامه داد: در کار چند وجهی چون حوزه اخلاق که کار تیمی را می طلبد، باید همه افراد از فیلسوف، جامعه شناس، طبیب و افراد مختلف با همکاری با یکدیگر راجع به مسائل مترتب اخلاق پزشکی تبادل نظر کنند.

رئیس کل نظام پزشکی  با ابراز امیدواری مبنی بر پیشرفت اخلاق پزشکی کشوردر فضای پر چالش امروز، ابراز داشت: در این زمینه می توان به آموزه های دینی رجعت کرد.

وی با تاکید بر اینکه حکمت گمشده مومن است و مومن درطول زندگی خود مرتب در هیجانات مستمر برای رسیدن به این گمشده است، تصریح کرد: امروز حلقه مفقوده نظام سلامت، حکمت است. باید تلاش کنیم احیای نظام نوین اخلاق مدار و حکمت در نظام سلامت با شالوده سازی نوین شکل گیرد و پیکره نظام سلامت کشور با مسلح شدن به نگاه عملیاتی در حوزه حکمت و برنامه ریزی به این مهم دست یابد.

زالی با اشاره به اینکه اولین قومی که اجازه طبابت را صادر کردند، ایرانی ها بودند، افزود: شرط پرداختن به طبابت این بود که کارت پزشک (جراح امروزی) وقتی اجازه جراحی پیدا می کرد که 3دیو پرست را درمان می کرد و اگردر درمان کامیابی داشت، اجازه طبابت می یافت که البته با اخلاق پزشکی مغایرت اما وجود داشته است.

وی ادامه داد: درواکاوی دوران ساسانیان اگر یک ایرانی می توانست به طبیب ایرانی مراجعه کند اما به طبیب غیر ایرانی مراجعه می کرد، جرم بود که این مهم  نشان از فرهنگ بسیار غنی و مشهون از مسائل مختلف ایرانی است که نیاز به الگو گیری از برخی از مکاتب آن داریم.

به گفته رئیس کل نظام پزشکی، پیامبر اسلام در مواجهه بااطبا می گفت، شفا دست خداست و طبیب رفیق جلال خدا است و چنین جایگاهی را پیغمبر اسلام برای اطبا انشا کرده اند.

 

*ضرورت تشکیل کدهای اخلاقی برای تمام تخصص ها

وی گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری با چالش های متعدد اخلاقی روبرو هستیم. تشکیل شورای اخلاق پزشکی در وزارت بهداشت، کاری چند وجهی و گروهی است که جای تبریک به دکتر لاریجانی برای سیاست گذاری و ورود به مولفه های پر چالش اخلاقی دارد.

زالی در خصوص تشکیل کدهای اخلاق حرفه ای نیز ابراز داشت: این مهم جزو ضرورت ها است و با کاری تیمی باید برای هر تخصصی تعریف شود البته کارهایی انجام شده که باید تجمیع، به روز و به هنگام سازی شود. همچنین تشکیل کمیته اخلاق در بیمارستانها نیزکمک بسیاری برای اطبا، گروه های پرستاری و غیره است.

 

*امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به تلطیف روابط بین پزشک و بیمار داریم

وی با تاکید به نقش فرهنگ سازی رسانه ها دراین مهم، تاکید کرد: در شرایط فعلی اعتماد عنصر اصلی درمان بیماران است و اگر بیماران به پزشکان خود اعتماد نداشته باشند، درمان ابتر می ماند، به همین علت بیش از هر زمان دیگری نیاز به تلطیف روابط انسانی بین پزشکان، بیماران و آحاد شهروندان داریم  که جز با کمک رسانه ها میسر نخواهد شد.

زالی با اشاره به سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی در مجمع نظام پزشکی سال گذشته، افزود: ایشان گفتند "در طبقه بندی از نظر فلسفی برای گروه های اجتماعی، از لفظ طایفه استفاده می کنم و ناراحتم که برخی موارد طایفه ممتاز پزشکان کشور، متناسب با سلوک رسانه ای انجام نمی شود".

وی ادامه داد: همچنین حجت الاسلام محسنی اژه ای نیز گفته اند "برای دو گروه باید از منصب استفاده کرد، قضات و پزشکان" البته  این مهم به معنای آسمانی کردن اطبا نیست بلکه به معنای آن است که اگر امروز فضای مبتنی بر فرصت های اجتماعی و  اعتماد میان پزشکان و بیماران آسیب دیده و مورد هجمه قرار گیرد، متضضران، اول از همه مردم خواهند بود.

 

* هجمه به گروه پزشکی موضوع  پیچیده اجتماعی و نه صنفی است

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با ابراز تاسف از اینکه هجمه به گروه پزشکی و تکدر خاطر آن ها آن ها بیش از همه موضوع پیچیده اجتماعی و نه صنفی است، اظهار داشت: جامعه پزشکی مرجعیت خود را بین آحاد مختلف حفظ کرده و بخشی از ترویج اخلاق پزشکی طبابت با آرامش خاطر، تامین امنیت شغلی پزشکان و فضاهای امن پزشکی است.

وی از همکاران پرستار نیز به عنوان همکاران خدوم، زحمتکش و دلسوخته نظام سلامت نام برد و افزود: باید مشکلات صنفی و معیشتی آن ها رفع شود چرا که تعداد پرستاران نسبت به حجم کاریشان، قلیل و بسیاری از عدم رضایت بیماران به علت کمبود نیروی انسانی است.

زالی با بیان اینکه اخلاق پرستاری پیش از اخلاق پزشکی و مقدم تر از گروه های پزشکی شکل گرفت، گفت: اخلاق پزشکی باید بیش از گذشته مورد توجه و التفات واقع شود و باید در دستور کار همه گروه ها  قرار گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امید است بتوان به فرمول و پروتکل ملی دراین زمینه دست یافت تا هم بیماران از رضایت خاطر و از حقوق شهروندی برخوردار شده و دغدغه خاطر نداشته باشند و هم اطبا با آرامش خیال بتوانند با کارتیمی و گسترش فرایند ها و رهیافت های بزرگ پزشکی، این توفیق را داشته باشند که در زمینه به کار بردن شاخصه نظام سلامت کشور، وظیفه ملی و مسئولیت پذیری اجتماعی خود را به نحو احسن انجام دهند.

انتهای پیام/ع  

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.