جمعه، 10 فروردین 1403

پول طرح تحول به جیب پزشکان نرفته است

پول طرح تحول به جیب پزشکان نرفته است
رییس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که بودجه سلامت کشور نزدیک به ​۲۰ سال دچار عقب‌ماندگی مزمن بوده است، گفت:‌ اینکه گفته می‌شود با اجرای طرح تحول پول‌ها را به جیب پزشکان ریخته‌اند واقعیت ندارد.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی علیرضا زالی رییس کل سازمان نظام پزشکی در همایش اخلاق و حقوق حرفه‌ای، قوانین و حقوق پزشکی با اشاره به این که حوزه سلامت از قلت بودجه‌ای سالها رنج برده است، گفت: اینکه می‌گویند طرح تحول سبب شده که پول‌ها به جیب پزشکان ریخته شود، واقعیت ندارد و براساس آمار، این مسئله به هیچ عنوان صحت نداشته است.

وی افزود : گرچه بودجه سلامت افزایش داشته است اما نزدیک به 20 سال است که دچار عقب ماندگی مزمن بوده است و این مساله حائز اهمیت است.

وی با بیان این که در آخرین بررسی های میدانی پزشکان در کنار معلمین و اساتید دانشگاه جایگاه خود را به عنوان مراجع اجتماعی حفظ کرده اند ؛ ادامه داد : جامعه سخت کوش و معزز پزشکی در اقصی نقاط کشور در حال خدمت رسانی به مردم است و در منطقه و آسیای جنوب غربی  جایگاه بالایی داریم .

زالی با اشاره به این که در حوزه پزشکی به خود اتکایی و خودکفایی رسیدیم ، تصریح کرد : اعتماد به نفس پزشکان و خود باوری ملی در سالهای پس از انقلاب موجب شده جایگاه ممتازی داشته باشیم و در سایه سنگین تحریم ها جامعه پزشکی در رشد و ارتقای شاخص های پزشکی کارا بوده است .

وی ادامه داد :  در سال های تحریم میزبان بیماران از اقصی نقاط جهان بودیم  وگرچه هنوز سازو کار کافی برای توریسم سلامت نداریم اما توان علمی بالای پزشکان ایرانی سبب شده تا بسیاری از افراد برای درمان به کشور ما بیایند.

رییس کل سازمان نظام پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که جایگاه پزشکان بدلیل برخوردهای غیرمنصفانه مورد هجمه قرار گرفته است گفت :یکی از گلایه های جامعه پزشکی  دلزدگی و ناراحتی و کدورت خاطر از رفتارهای  غیرمنصفانه است اما نگاه رهبرمعظم انقلاب به جامعه پزشکی مترقی است و از لفظ مقدس برای جایگاه پزشکان استفاده می کنند .

وی حوزه سلامت کشور را پیچیده دانست و عنوان کرد :  از غامض ترین فصول اجتماعی بحث سلامت است و سالیان سختی بر نظام سلامت کشور گذشته است و قلت بودجه های مورد لزوم ؛ عدم ثبات و پایداری بودجه های سلامت  ؛پیچیدگی بحث های درمانی و سالمندتر شدن جامعه از جمله مسائل مبتلابه و چالش های فراروی حوزه سلامت است .

زالی  ضمن تشکر از وزیر بهداشت  بخاطر دفاع منصفانه  و بی ریا از جامعه پزشکی در برنامه ثریا اظهار داشت : واقعیت ها گفته شد و از کیان جامعه پزشکی دفاع شد که جای تقدیر دارد و باید گفته شود که به مدد دولت و هیات وزیران و شخص وزیر بهداشت تلاش شد تا سلامت یکی از دغدغه های این دولت باشد که باید قدردان بود .

وی به بحث پزشک ستیزی به عنوان یک پدیده اجتماعی اشاره کرد و اذعان داشت :  پزشک ستیزی به مصلحت نیست  و مردم ارتباط خوبی با جامعه پزشکی دارند و مسائل غیرپزشکی خود را با این جامعه درمیان می گذارند و خیلی اوقات جامعه پزشکی نیز بصورت جهادی در اقصی نقاط کشور خدمات رایگان به مردم ارائه می دهند .

وی با بیان این که ایثارگری پزشکان  قابل توجه و تقدیر است افزود :  جامعه پزشکی سالهای سختی را در دوران تحصیل می گذراند و چیز زیادی نمی خواهد بلکه بسیاری از مسائلی که وجود دارد به راحتی قابل حل است و عزم ملی می خواهد

***دفاع از جامعه پزشکی صنفی نیست

رییس کل سازمان نظام پزشکی گفت : دفاع از جامعه پزشکی فقط صنفی نیست و اگر پزشک بدون تشویش به مردم خدمات را ارائه دهد این امر موجب افزایش کیفیت خدمات و استانداردها می شود  و نظام پزشکی هم باید علاوه بر منافع پزشکان از حقوق مردم نیز صیانت کند که شاید در تناقض با هم باشند اما شدنی است و در یک راستا قرار دارد.

وی ادامه داد : هر قدر پزشکان درگیر مسائل صنفی و رفاهی و معیشتی باشند ذهنشان مشغول بوده و به ارائه خدمات آسیب می زند و باید با فرآیند خود پالایشی و خود نظارتی تلاش کنیم تا افراد قلیلی که می خواهند چهره درخشان جامعه پزشکی را که مردم به آن ها اعتماد دارند ؛مکدر کنند با رفتاری که داریم از نظر حرفه ای صیانت کنیم .

زالی ضمن  اشاره به کمک‌های وزیر دادگستری به جامعه پزشکی تصریح کرد : در بحث لایحه مجازات جایگزین وحبس پزشکان کمک های زیادی شد تا این لایحه در دولت تصویب شود که از این توجه ویژه تشکر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه برخی از حاشیه‌ها و اخباری که علیه پزشکان منتشر می‌شود واقعیت ندارد اذعان داشت : نزدیک 20 سال است که بودجه سلامت کشور دچار عقب ماندگی مزمن بوده است و حتی وزارت بهداشت در سال‌های گذشته اختیار کافی برای بازتوزیع منابع سلامت را نداشته است  و هیچ گاه یک منبع پایدار در حوزه سلامت نداشتیم .

وی با بیان این که هیچگاه یک منبع پایدار در حوزه سلامت نداشتیم ، ادامه داد: بحث پایداری منابع سلامت بسیار مهم بوده و به نفع مردم است زیرا در این صورت پرداخت از جیب مردم کاهش می‌یابد و رابطه مالی بین پزشک وبیمار حذف می‌شود بنابراین هم پزشک حقوق کافی می‌گیرد و هم مردم دغدغه مالی نخواهند داشت.

رییس کل سازمان نظام پزشکی به برخی حاشیه سازی‌ها علیه طرح تحول سلامت مبنی بر اینکه منابع این طرح به جیب پزشکان رفته است اشاره کرد و خاطرنشان ساخت : برخی می‌گویند پول‌های نظام سلامت را به پزشکان داده‌اید اما مطلقا براساس آمار چنین چیزی واقعیت ندارد اگر در طول طرح همه چیز به خوبی پیش می‌رفت کمتر از 17 درصد از منابع باید به کل کارکنان حوزه سلامت اختصاص می‌یافت که البته این هم محقق نشد و عمده منابع در حوزه تامین تجهیزات پزشکی و دارو صرف شد.

به گفته رییس کل سازمان نظام پزشکی کمتر از 30 درصد درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها به پزشکان تعلق می‌گیرد و عمده آن صرف پرداخت‌های پرسنلی می‌شود و این حرف که می‌گویند پول طرح تحول به جیب پزشکان رفته واقعیت ندارد و برخی از بیمارستان‌ها به دلیل مسائل اقتصادی در سال گذشته از بانک‌ها وام گرفته‌اند و پزشکان سهمی پایینی از منابع  حوزه سلامت دریافت کرده‌اند.

انتهای پیام / ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.